Ga naar inhoud

Proleem met opzetten van netwerk met 2 routers.


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,\r\n\r\nIk heb al gezien dat ik niet de eerste ben met dit probleem, maar ik kom er echt niet uit,\r\nZowat alle tutorials en fora heb ik afgezocht en ik heb het al twintig keer geprobeerd maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Als je je afvraagd waarom twee routers en niet gewoon een switch is dat omdat ik de tweede router gratis van iemand heb kunnen overnemen.\r\n\r\nDe opzet is als volgt.\r\n\r\n[Modem]>kabel>[edimax router]>kabel naar bovenste verdieping>[sitecom router]\r\n\r\nHet modem is alleen een modem en geen router.\r\nMijn internet verbinding is van UPC via de kabel.\r\nDe Edimax router heeft geen wireles en de Sitecom wel.\r\nEdimax model is onbekend en de Sitecom is de wl-341\r\n\r\nIk heb DHCP op de sitecom uitgezet en het ip-adres ingesteld indezelfde range als de edimax.\r\nDe kabel van beneden naar boven heb ik in de lan uitgang van de sitecom gestopt.\r\nIk heb alles al een keer gereset maar het mag niet baten.\r\n\r\nWaarschijnlijk is het een simpel foutje dat ik maak waar ik telkens overheen kijk.\r\n\r\nHet moet toch mogelijk zijn met deze router?\r\n\r\nAlvast bedankt!
Link naar reactie
Sommige routers hebben een cross-over cable niet nodig.\r\nMijn router kan ik vertellen dat ie achter een andere router zit zodat hij meteen andere instellingen aan neemt.\r\nOp de site van Sitecom heb ik ff snel de handleiding geraadpleegd waardoor ik weet dat die router die mogelijkheid niet heeft.\r\n\r\nVolgens mij moet je de GATEWAY van de sitecom verwijzen naar de EDIMAX\r\nHet eigen IP van de GATEWAY moet je een IP geven die in het bereik van de EDIMAX ligt.\r\n\r\nDus stel dat de Edimax een eigen IP heeft van 192.168.1.1 en een IP uitdeelbereik heeft van 192.168.1.100 tot 192.168.1.120 dan wordt de eigen IP van de Sitecom 192.168.1.119 en de GATEWAY 192.168.1.1\r\nWelke IP adressen de Sitecom verder uitdeelt aan de PC\'s maakt, dacht ik, verder niet zoveel uit, zolang ze maar geen conflickten geven met de uitdeelrange van de Edimax.\r\nIk zou de Sitecom een uitdeelrange geven van 192.168.1.125 tot 192.168.1.150\r\nNiet vergeten om de subnetmasker van beide routers op 255.255.255.0 te houden.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie snelle reactie\'s!\n\nIk zou graag zo wel wifi als bedraad willen inloggen. Eerlijk gezegd zou ik niet weten of de edimax wel ip-adressen afgeeft. Is er een manier om dit te checken?\n\nWaarin verschilt een crossover kabel van een gewone kabel? Het probleem is namelijk dat de kabel die van de edimax naar de sitecom gaat door drie verdiepingen heen loopt en deze dus niet zomaar te vervangen is, of is er een mogelijkheid deze gewone kabel te veranderen in een crossover kabel?\n\n\"Volgens mij moet je de GATEWAY van de sitecom verwijzen naar de EDIMAX\nHet eigen IP van de GATEWAY moet je een IP geven die in het bereik van de EDIMAX ligt.\"\n\n[I]Waar zou ik dit in moet vullen?? want er staat nergens iets met gateway[/I]
Link naar reactie
[quote]\"Volgens mij moet je de GATEWAY van de sitecom verwijzen naar de EDIMAX\nHet eigen IP van de GATEWAY moet je een IP geven die in het bereik van de EDIMAX ligt.\"[/quote]\nNope dat is niet waar, omdat in dit geval de Sitecom als switch gebruikt wordt. Dus ligt daar maar niet wakker van.\n \nKun je eens voorbeelden geven met ip adressen? Je kunt zien of de Edimax ip adressen afgeeft door in elk geval in de Edimax DHCP aan te zetten.\n \nAls je een Ziggo ding hebt, dan heb je vermoedelijk nog een bijkomend probleem. Als die Ziggo modemkrengen namelijk geen externe verbinding meer hebben met @home door een storing ofzo, gaan ze interne ip adressen uitgeven, als ik me niet vergis in de 192.168.0.x range.\nAls jouw router netwerk daar in zit, heb je gelijk een conflict en dus een probleem.\n \nVoor zover ik weet is de Sitecom auto-sensing (zou je in de handleiding moeten nakijken) en is een cross-over niet nodig. Overigens kun je die gewoon makkelijk maken door aan 1 kant van de kabel de plug er af te knippen en de draadjes op juiste (andere) volgorde weer in een nieuwe plug te knijpen. Daarvoor hoeft dus niet de hele kabel vervangen.\n \nEchter, de kabel mag geen kabelbreuk hebben en moet wel juist aangesloten zijn. Wie heeft die kabel gelegd en is er ook wel bij het aansluiten van de pluggen de 1, 2, 3, 6 methode gebruikt voor de kabeltjes?\n \nWaar je mee moet beginnen om te kijken waar het mis gaat:\n1.) Neem een pc die op automatisch ip verkrijgen staat en sluit die met een netwerkkabel aan op de Edimax. Krijgt die een ip adres? Mooizo.\n2.) Neem die pc mee naar boven en sluit hem aan op de Sitecom, krijgt hij daar ook een ip? Goedzo.\nZoniet, dan is er een probleem met de verbinding of instellingen tussen de Sitecom en de Edimax.\n3.) Zet voor de zekerheid je Edimax LAN range op 192.168.100.x waarbij de Edimax zelf als LAN ip 192.168.100.1 heeft en de Sitecom 192.168.100.2.\nStel de DHCP op de Edimax zo in, dat hij bijv. pas bij 192.168.100.10 begint. Zo komt er in elk geval geen conflict met de Edimax dhcp en het Sitecom ip. In tegenstelling tot vorige schrijver zou ik dus net GEEN ip binnen de dhcp range nemen voor de Sitecom.\n \nHet WAN ip van de sitecom mag ook niet in dezelfde range zitten. Laat dit leeg of zet het op een vast ip adres, daar kun je bijv. 10.0.0.1 voor gebruiken, dan ben je van het geneuzel af. Wat je bij dns en gateway invult verder in het WAN gedeelte is totaal niet interessant, wat mij betreft ook iets in de 10 range, als het maar \"pakt\".\nNormaltier is dit echter niet nodig als je die gewoon op automatisch laat staan.\n \nKrijg je met een kabel overal een ip, dan is de werking goed. Afhankelijk van waar je geen ip krijgt moeten we gaan zoeken waar het probleem zich bevind. Ik gok op de bekabeling.
Link naar reactie
Ik heb net geprobeerd wat Black Tiger gezegd heeft maar dit is wederom niet gelukt :(\r\nWat me wel opviel is dat de kabel die ik bij de router kreeg anders was dan de kabel die van beneden komt.\r\nDe kabel bij de router is > oranje-blauw-groen-bruin\r\nDe kebel van beneden is > oranje-groen-blauw-bruin\r\n\r\nKan iemand mij vertellen of dit iets uitmaakt?
Link naar reactie
[QUOTE=Heftrucker;480080]... Dus stel dat de Edimax een eigen IP heeft van 192.168.1.1 en een IP uitdeelbereik heeft van 192.168.1.100 tot 192.168.1.120 dan wordt de eigen IP van de Sitecom 192.168.1.119 en de GATEWAY 192.168.1.1\r\nWelke IP adressen de Sitecom verder uitdeelt aan de PC\'s maakt, dacht ik, verder niet zoveel uit, zolang ze maar geen conflickten geven met de uitdeelrange van de Edimax.\r\nIk zou de Sitecom een uitdeelrange geven van 192.168.1.125 tot 192.168.1.150\r\nNiet vergeten om de subnetmasker van beide routers op 255.255.255.0 te houden.[/QUOTE]\r\n\r\nhier maak je 2 fouten \r\n\r\n1 wel in de range maar buiten de dhcp reeks wel een goed nummer hierbij is 192.168.1.121\r\n\r\n2 de sitecom kan je de dhcp gewoon uitlaten \r\n\r\nde edimax deeld de nummers uit ook voor het draadloze gedeelte\r\n\r\nde encryptie en verzenden / ontvangen doet de sitecom\r\n\r\nbekabeling is een verhaal apart\r\n\r\ndeze heeft een specifieke volgorde \r\n\r\noranje/ oranje wit/ groen/ blauw wit/ blauw/ groen wit/ bruin/ bruin wit\r\n\r\nkan wezen dat ik nu net de met wit moet beginnen en dus begint met oranje wit enz (doe het even uit het hoofd)\r\n\r\nop internet en ook bij het kopen van een contactdoos heb je vaak ook de volgorde op papier staan
Link naar reactie
[quote]Kan iemand mij vertellen of dit iets uitmaakt?[/quote]\nNormaliter niet, het is zo te zien vermoedelijk een cross-over kabel. Zeg maar een nullmodemkabel voor een netwerk. Vroeger moest je zo\'n kabel hebben, tegenwoordig is dat niet meer perse nodig.\nFeitelijk zou het moeten werken maarja... is dat een standaard kabel of heeft iemand je dat aangesloten?\nHet is namelijk enorm belangrijk hoe die pluggen in elkaar zitten en de bekabeling zit.\n \nJe woont toevallig niet in Zuid-Limburg ergens he? Anders zou ik tegen benzinevergoeding en een doosje bonbons wel even een kijkje willen nemen voor je.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...