Ga naar inhoud

Het effect van "goedkope" waxine-lichtjes...


Aanbevolen berichten

Ja, wat doet zo\'n titel eigenlijk op een PC forum ?\nNou, zie de foto\'s, dan weet je genoeg, en kan je weer verder :|\n\nIk hou van koele schijven. Ik ken een beetje het effect van (te) grote temperatuursverschillen, en heb vanaf het begin dat ik een PC had gekeken naar de luchtstroom in de machine om die naar mijn zin te krijgen.\nVoor de hard-disks zag ik natuurlijk het probleem van de onherstelbaarheid van data-verlies wanneer het echt fout ging, dus speciaal die harddisk heb ik geprobeerd wat koeler te maken en houden.\n\nHad ik eerst gewoon wat case-fans op de elektronica-kant van mijn harddisk gericht, later kwam ik het volgende koelertje in de winkel tegen, en heb die gekocht.\n[ATTACH]14031[/ATTACH]\nGemonteerd in een wip, en draaien met dat ding....\n\nEerste nadeel wat ik opmerkte was dat de fans toch wat snel draaiden, en stof en vet met grote kracht op de chip-aansluitingen op de printplaat van de disk werd geworpen. En sinds die aansluitingen van die controller-chips tienden van millimeters van elkaar liggen, en stof en vuil hygroscopisch zijn (ze trekken vocht aan en houden het vast) werd dat in mijn beleving een gevaarlijk probleem, want ik zag dat na drie maanden 10 uur per dag PC gebruik, er een flinke dikke laag vuil op die printplaat (en dus chipcontacten) geworpen werd. Je zag de chip zelfs niet meer.\nDaar viel niet mee te slapen om eerlijk te zijn.\n\nMijn eerste aanval was op de snelheid van de twee fans in de koeler. Aangezien ze toch flink stonden te waaieren, en slijtage en geluid van die fans ook proportioneel aan de draaisnelheid is, heb ik in de voedingslijn naar de twee fannetjes samen, een weerstand van (eerst 16, later) 22 Ohm (½Watt) gesoldeerd, zodat snelheid, slijtage, en geproduceerd geluid, omlaag gingen.\nPrima resultaat, ik voelde nog een redelijk koele stroom, en het lawaai werd minder.\n\nAlleen na controle na drie maanden zag ik toch weer een laagje vuil op de print ontstaan, alleen half zo veel.\n\nDaar kwam het idee uit voort om een filtermateriaal toe te gaan passen. Eerste gedachten en tests waren met stofzuigerzak-papier, maar ik vond de blokkade van de luchtstroom te hoog.\n\nIk kwam in een Euro-shop voor weinig geld het materiaal voor afzuigkappen tegen, en zag hier gelijk een mogelijkheid in. Het materiaal zelf is iets te \"luchtig\", maar door op bepaalde plaatsen dubbele lagen in de luchtstroming te leggen, kan je de boel best voldoende filterend krijgen.\nTen eerste, door de lucht-ingangen in de kast met een laag te blokkeren, en daarna een laag rond de harddisk-koeler te leggen. Tenslotte heb ik een derde laag gelegd tussen fan en elektronica van de harddisk.\nEen extra casefan afzuigend (boven achter) moet het verlies aan lucht-stroomsnelheid compenseren.\n\nOp de foto\'s is te zien hoe die laagjes gelijmd zijn, en de tekening laat een doorsnede zien hoe ik i.c.m. de koeler het één en ander heb gemonteerd om een betrouwbare luchtstroom op de printkant van de harddisk te krijgen.\n[ATTACH]14032[/ATTACH]
Link naar reactie
En dan komt kerstmis 2008...\r\nAlleen als ik de tijd zo meestal doorbreng, een beetje gezelligheid wil ik nog wel eens kweken door in die tijd wat kaarsjes of waxine-lichtjes te branden.\r\nNou dit jaar had ik links en rechts waxine-lichtjes in flinke zakken gekocht, en ze waren goedkoper dan ooit... Diverse merken en winkels, dus van de herkomst kan ik helaas niets meer zeggen.\r\nNou, ik zette er drie weken lang rond kerst elke dag een stuk of zes in de fik op de vensterbank, en dansen maar met die vlammetjes.\r\n\r\nWat mij een maand later opviel (geen kaarsje meer te bekennen, we schrijven \"februari\") was dat mijn ramen een wat zwart-grijze laag hadden, en na wat zoeken ook de rest van mijn woonkamer...\r\n\r\nEen paar dagen geleden zag ik wat stof tussen de klep van mijn diskettestation, en ik werd er aan herinnerd dat ik al een anderhalf jaar geen onderhoud aan de kast van mijn PC had gegeven, dus geen ontstoffing, geen filtercheck.\r\nAangezien ik ook wat hardware wilde wisselen, ben ik maar eens aan het schroeven gegaan, beginnend richting mijn twee hard-disks, want ik wilde wel eens weten of er stof op de print te vinden was. Ik zou mijn stofzuiger wel eens laten waaien daar !\r\nZie hier wat ik tegen kwam.\r\n[ATTACH]14035[/ATTACH]\r\n[ATTACH]14034[/ATTACH]\r\nIk vraag mij af wat mijn hard-disks (en ik) door hadden moeten maken als ik met deze \"goedkope\" waxinelichtjes de gezelligheid had gemaakt, zonder dat ik mijn filters een jaar daarvoor had aangebracht.\r\nGoedkoop is te vaak duurkoop.\r\n\r\n\r\nHier een foto van het verwijderde front van de PC. De luchtingangen in de PC heb ik bedekt met filter-materiaal, en het heeft zo anderhalf jaar op de grond gestaan.\r\nRechts onder ligt het frontje, waarvan nog net te zien is dat ik uit de onderkant een flinke reep gezaagd heb om de luchtingang te verbreden.\r\n[ATTACH]14033[/ATTACH]\r\nPositief is in ieder geval dat hoe zwart dat filter-materiaal rond de harddisks er ook uit ziet (ook licht komt er op de vervuilde plaatsten niet meer door heen), er was zo met het blote oog niets op de print te vinden. Het heeft gewerkt.\r\n\r\n[ATTACH]14036[/ATTACH]\r\nSchoonzuigen werkte trouwens niet echt, ik heb het spul vervangen.\r\n\r\nKoel hè ?\r\n[ATTACH]14043[/ATTACH]
Link naar reactie
Je kan de fans omdraaien door ze even los te schroeven, maar ik wilde de agressieve wind door de onderdelen, zeker als de snelheid wat lager is gemaakt om slijtage en geluid te voorkomen.\nEn het aanbrengen van het filtermateriaal werd op deze manier ook makkelijker, want als het op zuigen staat moet de harddisk zelf omringd worden met filteremateriaal, en bij uitval van de fan zou dan de disk bijna geen koeling meer krijgen.\n\nMaar het is zeker mogelijk het zuigend te doen.\n\nEerder heb ik nooit waxinelichtjes met deze troep gezien.\n\n[B]Edit:[/B]\nVergeten.... Nog een rede voor het [I]blazend gebruik[/I] i.p.v. afzuigend is het feit dat bij [I]afzuigend[/I] de warme lucht door de fan gaat, en dat verhoogt de slijtage van die fan.
Link naar reactie
het eerste stuk schreef ik toen jij nog bezig was met post #2\r\ntoen was er nog geen filter.\r\n\r\n[QUOTE]Eerder heb ik nooit waxinelichtjes met deze troep gezien[/QUOTE]\r\nneem maar eens een brede goedkope kaars, gebruik \'m een tijdje en haal wat hete waxine weg.\r\ngelijk weer aansteken (waxine is nog vloeibaar dus) en zie wat voor dikke walm er af komt.\r\n\r\nwit stuk papier erboven houden geeft helmaal een mooi effect.\r\nvriendin van mij had het niet in de gaten en het resultaat was een zwarte vlek op het plafond 2 meter hoger.
Link naar reactie
Ah, ik was al bang dat iemand de twee berichten zou scheiden met een reactie ;) Net op tijd dus.\n\nIk zal eens kijken met een testje of ze allemaal zó vies zijn, ook de duurdere.\nZo ja, komen ze er niet meer in, zeker niet als ik schone kaarsen kan kopen.\nIk had echt het idee dat waxine een heel zuiver iets was.\n\nIk kreeg ook het idee dat het de lont kon zijn, maar zoveel lont kan er niet in zitten.\nIets anders wat me op viel van de goedkope lichtjes was dat ze stuk voor stuk door hun lont heen waren wanneer de waxine nog 1/3 aanwezig was. Dat kon je weggooien. Nog duurder dus.
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;454198]\r\n????\r\n\r\nHet is niet altijd bevordelijk om een behuizing aan te passen ,door iets weg te halen.\r\n\r\nHet kan ook wel negatief uitpakken zodat de airflow volkomen anders word, zonder dat het resultaat oplevert.[/QUOTE]\r\nIk zal inderdaad de eerste niet geweest zij die een gat boorde om koeling te krijgen, en vervolgens de luchtstroom tot stilstand bracht :p\r\n\r\nMaar ik test dit altijd wel met een[I] natte vinger[/I] (echt, daar komt ook de uitdrukking vandaan dacht ik) en met een beetje rook soms.\r\nEn je ziet aan de hoeveelheid stof aan het filter (op het front) dat er een flinke stroming naar binnen is. Je voelt hem echt. Het is namelijk de enige plaats in de kast (voor-onder) waar een flinke opening zit.\r\n\r\nBelangrijkste is rekening houden met de neiging van warme lucht. Die wil naar boven.\r\nEn tegenoverliggende hoeken voor in- en uitgaande openingen gebruiken om de stroming door het grootste deel van de kast te krijgen, dus in = voor-onder ( = koel ) , en uit = achter-boven (= warm ), daar waar de voedingsfan naar buiten blaast.
Link naar reactie
[QUOTE=reintje;454203]Tjéee:o\r\nInteressant verhaal erik met mooie foto\'s.[/QUOTE]\r\nAh, de foto\'s... illustraties.\r\nVooral de eerste is bijna een reclame voor de koeler hé ? (proud)\r\nMaar de tekst is dat niet, het is ook een beetje een waarschuwing dat het kale ontwerp van zo\'n koelertje wel eens je disk kan vervuilen, en dus op een andere manier dan met hitte je data kan doen verdwijnen.\r\n\r\nEn de waxinelichtjes... ach, iedereen is snel geneigd om alleen voordelen van open markten met lage prijzen te zien, en net als met de spaarlamp zie ik wel eens dat het allemaal veel duurder uit kan gaan pakken als je niet kritisch bent.\r\nWat heb je aan tien Euro voordeel op de waxinelichtjes in vijf jaar als je daarna je plafond moet witten, en je muren moet behangen.\r\nEn dan je PC zoals je ziet, en dit spul vind je ook terug in je TV etc..\r\n\r\nWakend oogje houden.
Link naar reactie
Ben het allemaal allang vergeten.\nHeb fans gehad aan de voorkant net als een cdspeler frontje, aan de onderkant van de schijfen, een grote aan voor of achterkant, geluidsisolatie in de kast enz. allemaal gehad\n\nTegenwoordig gewoon de achterkant open, dus geen plaatjes voor de kaart openingen én videokaart met passieve koeling en heerlijk rustig verder.\nDe natuur doet de rest :-)
Link naar reactie
[QUOTE=Aladin;454301]Tegenwoordig gewoon de achterkant open, dus geen plaatjes voor de kaart openingen én videokaart met passieve koeling en heerlijk rustig verder...[/QUOTE]\nDuidelijk dat dit voor iedereen anders is, maar wat er op de schijven staat is wel belangrijk voor me.\n\nAlle afdekplaatjes achter weghalen kan, maar de luchtstroom wordt dan niet meer gedwongen uit de onderkant van het front te komen, daar waar de disks zitten. Echt minder koeling voor die harddisks, en dat kan zo 5 à10 graden schelen.\nMeet maar eens goed met Speedfan of zo, wanneer de temperaturen in ons landje boven de 30 graden komen :(\nDit is precies wat dutch-online\'s opmerking inhoudt.\nMaar hoe belangrijk vind je het.... :rolleyes: Als je je het kan veroorloven, vervang je elke 1 of 2 jaar je schijven, en hoef je je er niet zo druk over te maken.
Link naar reactie
Interessant verhaal inderdaad Erik ! ;)\r\nMijn pc is inmiddels ook alweer 1,5 jaar oud ofzo, wordt ook weer een tijd voor een schoonmaak eigenlijk, zie het stof alweer op de ventilatieroosters zitten. Mijn temperaturen zijn nog redelijk, maar het hangt ook van de kamertemperatuur af want ik heb geen verwarming op mijn kamer en het is hier nu 15 graden, de temps van mijn schijven zijn 26 en 31 graden. Ik heb 2 casefans.
Link naar reactie
Hai Kevin, goed je nog positief te horen.\nJa, hardware moet werken hè ? ;)\n\nJe disks zijn 11 en 16 graden boven ambiënt (omgeving).\nBij mij dus 6 en 7 graden.\nVoor die paar graden :cool: doe ik het dus.\n\nHier nog een tekening om te tonen waar ik nog wat extra gaten en filters heb geplaatst:\n[ATTACH]14042[/ATTACH]\n\n(Luchtstroming door de PC)
Link naar reactie
  • 4 jaren later...
Het is altijd lastig om oorzaak en gevolg te koppelen van zulke dingen. In de pc\'s die ik elke dag open, kan ik hooguit zien of de eigenaar rookt. (vettige aanslag met stof). \nVerder kan ik nog geen verband leggen tussen een vuile omgeving, of schone omgeving, v.w.b. de inhoud van de pc in combinatie met draaiuren etc.\nBij laptops, merk je dat mensen katten hebben en/of het ding op schoot gebruiken.\n\nMijn eigen pc kast is voorzien van standaard stoffilters voor alle openingen. \nToch gaat er elke 5 a 6 maanden de lange kwast met stofzuiger doorheen, omdat ik hoor dat de cpu fan van de enorme cooler iets uit balans draait. \nIk vind dan nauwelijks stof. (moet goed met de lamp kijken).\n\nMaar als ik zo moest knippen en plakken met filters etc, zou de hobby voor mij snel afgelopen zijn.\n\nOverigens over harddisk temps. Wist je dat ze in een laptop zeer vaak tussen de 45 en 55 graden zijn die gekke dingen. En ook die gaan vaak meer dan 8 tot 10 jaar mee. \n\nOverigens gaat HDTune er pas een popup aan wagen als een schijfje boven de 50 graden Celcius is. \n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;646937]Update:\r\n\r\n:rolleyes: 4 jaar later nog een reactie om iets recht te zetten, namelijk mijn oordeel over die waxinelichtjes... Het is namelijk over langere tijd gebleken dat de waxinelichtjes NIET de oorzaak zijn van de vervuiling van de filters hierboven te zien Het werd helemaal veroorzaakt door... het wonen in Rotterdam.[/QUOTE]\r\n\r\nNiet alleen Rotterdam hoor, ben en tijdje bijrijder geweest op een pakjes dienst (Pro Deo om wat meer van Europa te zien ).\r\nElke dag als ik thuis kwam kon ik tijdens het douchen mijn Neus en zelfs mond leeg snuiten en hoesten wat daar allemaal niet uit kwam aan zwart vuil.\r\nDe Wereld is gewoon smerige geworden wat betreft de lucht, het lijkt wel of het erger is dan 50 jaar geleden toen men nog kolen en hout stookte, maar ja de bevolking is ook verdubbeld in die jaren.\r\nMooie uitleg trouwens over de luchtstromen in de PC.
Link naar reactie
Laptops staan denk ik minder lang aan dan PC\'s. \r\n\r\nIk had gelezen dat Maxtor schijven net iets minder goed tegen hogere temperaturen kunnen, vandaar het avontuur met de koeling en filters. Mijn vorige PC (W98SE) niet anders trouwens.\r\n\r\n[quote=Niekie30]Maar als ik zo moest knippen en plakken met filters etc, zou de hobby voor mij snel afgelopen zijn[/quote]\r\nDat is toch juist een stukje hobby dan ? Ik heb een goedkope kast zonder standaard filters, dus je moet wat. Ik heb zelfs grote stukken plaatmateriaal uitgeboord om openingen hiervoor te maken (Zéér goed gelet op het ijzerslijpsel, dat snap je... ). Het zorgt er zo wel voor dat mijn CPU en GPU koeler een 5000 uur draaien voordat ik het nodig vindt om ze te demonteren, terwijl de PC toch op de stoffigste plaats staat, de grond.\r\nBij de volgende kast (als die er ooit komt) zal dit allemaal in mijn achterhoofd zitten, en als ik het geld heb dan koop ik er eentje met filters, maar nu ben ik zo best tevreden.\r\n\r\n[quote=stroke33]Mooie uitleg trouwens over de luchtstromen in de PC.[/quote]\r\nEen middagje laten meeslepen door mijn oude Photoshop, dank je.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...