Ga naar inhoud

Kwaliteit na comprimeren video


Aanbevolen berichten

Een tweede vraagje waar ik tegenaan loop bij mijn zoektocht naar een ideale videocamera voor een laag prijsje.....\r\nEen videocamera met een harde schijf wordt vaak afgeraden vanwege de compressie die plaatsvindt en waardoor de kwaliteit achteruit gaat.\r\nMaar is die mindere kwaliteit echt concreet merkbaar bij afspelen op de tv, of is het meer een kwestie dat de kwaliteit minder is maar dat dat nagenoeg niet tot uiting komt bij het afspelen van je filmpjes?\r\nMaakt het bijvoorbeeld nog uit wat voor soort tv je hebt? (ik heb bv. nog een \'echte\' beeldbuis....)\r\n\r\nBedankt maar weer voor alle hulp.\r\nSander.
Link naar reactie
In geval van een beeldbuis-tv zul je die compressie niet of nauwelijks merken, omdat pixels niet echt als afzonderlijke elementen onderscheiden worden.\r\nIn geval van tft of plasma zijn de pixels wel afzonderlijke elementen en heb je ook nog eens een veel hogere resolutie, waardoor meer details zichtbaar zijn. Vooral bij snel bewegende beelden kan het dan nogal eens voorkomen dat je een \'blokkerig\' beeld krijgt omdat de \'compressie het beeld niet bij kan houden\'.\r\nOverigens wordt de techniek tegenwoordig steeds beter en de compressie dus ook, waardoor zulke verschijnselen veel minder voor zullen komen.\r\n\r\nAls je 100% kwaliteit nastreeft, moet je pas comprimeren zodra het eindresultaat klaar is en alle tussentijdse stappen ongecomprimeerd laten verlopen.\r\nIk zou dat echter niet als reden zien om een HDD-camera aan te schaffen. Waarom ik geen HDD-camera wil is dat de drive niet eenvoudig te vervangen is. Als je mini-DV bandje vol is stop je er een nieuwe in en kun je direct verder. Als je HDD vol is en geen computer bij de hand hebt is het afgelopen met filmen. Als je bijvoorbeeld lang op vakantie gaat zul je dus een laptop mee moeten nemen om zo nu en dan de camera leeg te kunnen maken.\r\nDaarnaast heb je in geval van compressie een krachtiger PC nodig om je beelden te bewerken. Zonder compressie hoeft de pc eigenlijk niet na te denken om de beelden weer te geven, in geval van compressie is er processorkracht nodig om het resultaat weer te geven. Zeker in combinatie met overgangseffecten vraag dat tijdens het bewerken best wat van je pc.
Link naar reactie
Bedankt voor de reactie. Wij zijn meer van het fotograferen dan van het filmen.\r\nMaar we willen nu toch een camcorder om de leuke momenten van ons dochtertje te filmen. Ik zal dus geen uren film opnemen op vakantie of waar dan ook, maar juist vaak kortere filmpjes opnemen die ik dan snel zal be-/verwerken naar een eindresultaat.\r\nIk denk dus dat de opnametijdbeperking van een harde schijf voor ons geen probleem zal zijn.\r\nVind je dan nog steeds dat een HDD-camera een minder verstandige keus is dan een mini-dv?
Link naar reactie
Als je je films wilt bewerken ben je het beste met een mini-dv kamera.\nHet formaat wat je daarmee op je pc kunt zetten is met ieder montage prg te bewerken.\nOok zijn je bandjes de beste backup voor belangrijk video materiaal.\nMet een Harddisk kamera film je in een formaat waar de meeste programma\'s veel moeite mee hebben ,en heb je de HD weer gewist ,ben je dus ook je orginele opnamen kwijt.\n \nOp een bandje staat voor 1 uur film ,13 gig informatie.\nZouw je met een HD kamera in het zelfde formaat (en kwaliteit) willen kunnen filmen heb je wel een erg groote hd nodig.
Link naar reactie
Maar vergeet even de kwaliteit (die is voor mij ook gecomrimeerd goed genoeg denk ik), en ik be-/verwerk mijn gemaakte filmpjes snel en zet ze dan op dvd.\r\nDus de originele opname heb ik als backup niet meer nodig.\r\nIs er dan nog steeds een voordeel van de mini-dv ten opzichte van harde schijf??\r\n\r\nNogmaals bedankt voor jullie meedenken!\r\nSander.
Link naar reactie
Het bewerken zal niet zondermeer kunnen ,,waarschijnlijk moeten dan de films ook al naar een ander formaat worden om gezet.\nMischien zit er wel een geschikt prg bij de kamera ,maar meestal is dat niet het geval ,of het is een prg met erg beperkte mogelijkheden.\nEen backup heb je niet nodig zeg je ,,maar daar kun je wel eens veel spijt van krijgen ,vooral als je een eenmalige gebeurtenis hebt gefilmd ,zoals een trouwerij ,geboorte ,doop en dat soort familie dingen.\nAls je dan de orginele bandjes bewaart kun je later altijd nog op nieuw je filmpje monteren ,als je er handiger of beter in bent geworden ,of als je een beter of mooier montage prg hebt .\nOok als je op een lange vakantie gaat is je opnamen capaciteit beperkt door de groote van de hd.\nMet bandjes heb je geen beperking ,,en de bandjes zijn ook helemaal niet zo duur.\nOok blijft een hd iets kwetsbaars. Als de kamera valt kan het wel eens zo zijn dat je al je opname\'s kwijt bent . Als een bandjes kamera valt ,zal het bandje niks mankeren en kun je dat gewoon nog op een andere kamera afspelen.
Link naar reactie
even van een andere kant belichten\r\n\r\nprobeer vooruit te kijken, als dat moeilijk is kan je misschien zo\'n ding een keer lenen/huren.\r\nals je denkt dat je het leuk(er) (gaat) vinden en of meer gaat bewerken, moet je zeker hard nadenken over dv-tapes.\r\n\r\nals je gewoon af en toe de camera pak een stukje filmt en met bewerken niet meer doet dan knippen en plakken voldoet een hdd waarschijnlijk ook wel\r\nde kans is echter wel groot dat als je er een wil die redelijk presteert, je wat meer geld kwijt ben.\r\n\r\neen maat van mij heeft vlak voor onze india vakantie een sony hdd camera gekocht\r\nneemt in mpeg2 (dvd) op , bewerkings software zit erbij (volgens mij) of misschien haalt ie het wel door zijn Mac heen?\r\nen als je de mpeg2 direct kan bewerken gaat dat vlot en het resultaat is niet verkeerd.\r\nmaar goed dan hebben we het ondertussen wel over een camera van €850,--\r\n\r\noja ze zeggen dat er een harde schijf bescherming op zit, laat je \'m vallen dan wordt ie op slot gezet.\r\ndit hebben we uiteraard niet getest, ik heb het wel voorgesteld op die hoge berg :evil::evil:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...