Ga naar inhoud

Compleet verdwenen DVD-drives


Aanbevolen berichten

Na het installeren van Pinnacle Studio 12 vond ik mijn DVD-rom drive en writer niet meer.\r\nOok in apparaat beheer zijn ze verdwenen!\r\nIk heb allerlei stappen gedaan waaronder het verwijderen van de upper- en lowerfilter in het register, de kabels losmaken (stroom en connector) opnieuw starten, weer uitzetten, kabels weer vastmaken en weer opnieuw starten, maar alles zonder succes.\r\nOok in het BIOS kan ik de twee drives niet meer vinden.\r\nBij het opstarten van de PC branden wel de lampjes van de drives, maar verder gebeurt er helemaal niets en blijven de drives spoorloos op de pc.\r\n\r\nIk heb vlak hiervoor wel een blauw scherm gehad, heb helaas de melding niet opgeschreven maar de pc gewoon weer gereset, hij startte gewoon door.\r\nAlles werkt normaal behalve deze 2 drives.\r\n\r\nWie weet hoe ik dit op moet lossen?\r\nGegevens van mijn pc:\r\nPentium IV dual core\r\nWindows XP Home SP3\r\n2 GB werkgeheugen\r\n1x HD 200 GB\r\n1x HD 500 GB\r\nDeze PC is een huismerk van DynaByte merk Headstart en nu 3 jaar oud.
Link naar reactie
Als ze niet in de BIOS herkend worden zijn de mogelijkheden niet zo groot.\n\nB.v. :\nverwijder ze allebei van de kabel, noteer hoe de jumpers staan, doe een Clear CMOS voor je moederbord, en sluit er één aan het eind van de (liefst nieuwe) kabel als MASTER aan. en kijk of die in de BIOS herkend wordt.\nDoe het zelfde met de andere.\n\nMisschien is één dan nog in orde.\n\nWel raar dat dat nam installatie van dat programma gebeurt is.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;415187]Als ze niet in de BIOS herkend worden zijn de mogelijkheden niet zo groot.\r\n\r\nB.v. :\r\nverwijder ze allebei van de kabel, noteer hoe de jumpers staan, doe een Clear CMOS voor je moederbord, en sluit er één aan het eind van de (liefst nieuwe) kabel als MASTER aan. en kijk of die in de BIOS herkend wordt.\r\nDoe het zelfde met de andere.\r\n\r\nMisschien is één dan nog in orde.\r\n\r\nWel raar dat dat nam installatie van dat programma gebeurt is.[/QUOTE]\r\n\r\nErik, ik weet wel veel maar hoe doe ik een Clear CMOS? Ik heb al een keer de drives helemaal losgekoppeld en de pc gestart, daarna weer alles aangekoppeld en weer opnieuw gestart, maar dat heeft niet geholpen.
Link naar reactie
Clear CMOS doe je meestal met een jumpertje op het mobo vlak bij de BIOS-batterij welke je dan een minuutje op de andere positie moet plaatsen.\n(stekker uit het stopkontakt uiteraard)\n\nMaar je mobo ken ik niet, dus de exacte procedure is mij niet bekend. Je zal zelf moeten zoeken bij Dynabite of in de manual als je die hebt hoe dat te doen. \nProbeer info over de fabrikant c.q. model op het mobo te vinden.\n\nKan je die jumper zien, en staat er duidelijk \"[I]Clear CMOS[/I]\" (o.i.d) bij, dan kan je het proberen door de jumper te verplaatsen zoals ik hierboven schreef.\nOok lukt het vaak door de batterij een kwartiertje te verwijderen, maar dat is niet zeker.\n\nEn je moet die drives toch echt [I]één voor één[/I] als [I]Master[/I] proberen, en in de BIOS eerst herkenning verkrijgen. Dan pas kan je verder met Windows pogingen.\nWeet je zeker dat de BIOS niets ziet ?\n\nIk kan mij alleen voorstellen dat dat programma de firmware van de drive(s) heeft aangetast.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;415271]Clear CMOS doe je meestal met een jumpertje op het mobo vlak bij de BIOS-batterij welke je dan een minuutje op de andere positie moet plaatsen.\r\n(stekker uit het stopkontakt uiteraard)\r\n\r\nMaar je mobo ken ik niet, dus de exacte procedure is mij niet bekend. Je zal zelf moeten zoeken bij Dynabite of in de manual als je die hebt hoe dat te doen. \r\nProbeer info over de fabrikant c.q. model op het mobo te vinden.\r\n\r\nKan je die jumper zien, en staat er duidelijk \"[I]Clear CMOS[/I]\" (o.i.d) bij, dan kan je het proberen door de jumper te verplaatsen zoals ik hierboven schreef.\r\nOok lukt het vaak door de batterij een kwartiertje te verwijderen, maar dat is niet zeker.\r\n\r\nEn je moet die drives toch echt [I]één voor één[/I] als [I]Master[/I] proberen, en in de BIOS eerst herkenning verkrijgen. Dan pas kan je verder met Windows pogingen.\r\nWeet je zeker dat de BIOS niets ziet ?\r\n\r\nIk kan mij alleen voorstellen dat dat programma de firmware van de drive(s) heeft aangetast.[/QUOTE]\r\n\r\nHallo Erik, \r\nEr zit een Foxconn moederbord in mijn pc, ik zal thuis kijken of ik er wat meer gegevens van af kan halen. \r\nEr komt eind van de middag iemand naar dit probleem kijken, een ITer, ik hoop dat hij mij kan helpen.\r\nJij in ieder geval bedankt, ik print jou antwoord even uit, misschien hebben we er wat aan straks!\r\n\r\nLaura
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;415271]\r\n\r\nKan je die jumper zien, en staat er duidelijk \"[I]Clear CMOS[/I]\" (o.i.d) bij, dan kan je het proberen door de jumper te verplaatsen zoals ik hierboven schreef.\r\nOok lukt het vaak door de batterij een kwartiertje te verwijderen, maar dat is niet zeker.\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nMakkelijkste manier is om de stekker uit het stopcontact te trekken, dan de batterij los te halen en dan (met een schroevendraaier) even de ijzertjes in de batterijhouder voor 2 seconden met elkaar kort te sluiten.\r\nBatterij weer plaatsen, stekker er in en BIOS opnieuw instellen.
Link naar reactie
[QUOTE=qpc;415384]Makkelijkste manier is om de stekker uit het stopcontact te trekken, dan de batterij los te halen en dan (met een schroevendraaier) even de ijzertjes in de batterijhouder voor 2 seconden met elkaar kort te sluiten.\r\nBatterij weer plaatsen, stekker er in en BIOS opnieuw instellen.[/QUOTE]\r\n\r\nHet is inderdaad gelukt, helaas wel 45 Euro aan die ingenieur betaald, voor niets dus!\r\nHij adviseerde na lang kijken bij de software om maar een externe DVD brander te kopen, hij wist het duidelijk ook niet!\r\nDe verkoper bij Dynabyte had slechts 1 externe brander staan die ook niet echt voordelig was, toen ik mijn verhaal vertelde adviseerde hij om te kijken of er soms ook nog jumpertjes op het moederbord zaten die eventueel te verzetten waren, of anders gewoon de batterij er een tijdje uit te laten. Dat laatste heb ik gedaan, en na een uur er weer ingedaan. De pc gestart en ja hoor, de drives werken weer!!!\r\nOorzaak van dit probleem:\r\nDe DVD brandsoftware van Pinnacle: Instant DVD Recorder!\r\nOp de Pinnacle site staat hierover ook al een artikel, het verwijderen van lower en upperfilters in het register. \r\nDat was in mijn geval niet de oplossing.\r\nGelukkig werkt nu alles weer, ik wil iedereen even bedanken voor het mee denken!!\r\n\r\nLaura
Link naar reactie
[QUOTE=hinnik;416127]...toen ik mijn verhaal vertelde adviseerde hij om te kijken of er soms ook nog jumpertjes op het moederbord zaten die eventueel te verzetten waren, of anders gewoon de batterij er een tijdje uit te laten. Dat laatste heb ik gedaan, en na een uur er weer ingedaan. De pc gestart en ja hoor, de drives werken weer!!![/QUOTE]\r\nEn dat was dus hier al geadviseerd... :rolleyes:\r\nDat zijn inderdaad € 45,00 weggegooid.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...