Ga naar inhoud

Videoformaten


Aanbevolen berichten

Je hebt verschillende videoformaten bv. AVI, WMV, MOV, DIVX, enz. Zover ik heb begrepen is AVI voor video wat WAV voor audio is (dus het originele bestand)\r\nAls ik het nu ga vergelijken met audio dan kan ik dus WAV comprimeren naar MP3, maar niet MP3 naar WAV omdat ik dan geen origineel WAV bestand meer heb (kwaliteitsverlies)\r\nGeldt dit dan ook voor video. Dus als ik AVI omzet naar bv MOV (dan heb ik dus kwaliteitsverlies), en daarna het MOV-bestand weer converteer naar AVI, dan heb ik dus ook geen origineel AVI-bestand meer.\r\nKlopt mijn verhaal of heb ik het helemaal mis.
Link naar reactie
avi en wmv zijn containers zoals couch_potato al zei\r\neen container kan je het best heel letterlijk nemen \'het houd dingen bij elkaar\' , in dit geval geluid en beeld.\r\nsommige kunnen ook meer bevatten bv. ondertitel(s) (mkv)\r\n\r\nin een container kan je verschillende soorten video/geluid met of zonder compressie hebben.\r\nin een avi zit meestal beeld met een divx of xvid codec en mp3 geluid.\r\nhet kan ook zonder compressie en dan heb je het over dv-avi (die bedoelde jij waarschijnlijk).\r\n\r\nje kan dus zowel beeld als geluid comprimeren met behulp van een codec, hoe meer je comprimeerd hoe meer kwaliteit je inlevert.\r\ndeze kwaliteit is voor altijd weg, dus ook als je die mp3 weer terug zet naar een gewone cd. \r\nals je een dv-avi filmpje neemt (dus zonder compressie) en je zet deze om naar een gecomprimeerd formaat dan verlies je ook kwaliteit en ook deze komt niet meer terug met het weer terug converteren naar dv-avi.\r\n\r\nhet verlies van converteren naar een groter formaat zal veelal te verwaarlozen zijn.
Link naar reactie
[QUOTE=kawasaki;404133]En als ik MOV naar AVI converteer.[/QUOTE]\r\n\r\ndat gaat exact het zelfde als couch_potato omschreef.\r\n\r\nvergelijken tussen muziek en film.. ok ga ik proberen\r\n\r\nvergeet de container formaten, daar werkt muziek niet mee.\r\n\r\nje hebt als eerste een cd, voor een pc heet dit .cda (de extensie is dat dus)\r\nals je dit naar de pc omzet wordt het .wav (dit is bijna het zelfde als .cda , voor het gemak zeggen we dat het hetzelfde is) nog steeds zonder compressie!!\r\nzo een wav is vrij groot en je kan \'m dus kleiner maken met behulp van een codec ([COLOR=\"Red\"]co[/COLOR]mprimeren [COLOR=\"#ff0000\"]dec[/COLOR]omprimeren)\r\nje kan dit lossless doen .flac of .ape , nu is je bestand half zo groot\r\nje kan dit ook lossy doen .mp3 .wma .ac3 , de groote hangt af van jou instelling maar hoe kleiner het bestand hoe minder de kwaliteit.\r\nals je nu van een .wma een .mp3 wil maken gaat het zo\r\nvan .wma naar .wav >> van .wav naar mp3 , je kan hier nog aan toevoegen dat er ook nog de eerste omzetting was van cd naar wma.\r\ner zijn dus 3 omzettingen geweest en 3 keer verlies van kwaliteit.\r\n\r\n[B]video[/B] :\r\nje hebt als eerste een camera met op het bandje een stukje film (zonder geluid, om het simpel te houden).\r\nje importeerd dit naar je pc en deze slaat het op als dv-avi zonder compressie (13gig per uur)\r\nook deze film kan je comprimeren met een codec bv. divx xvid mpg1 mpg2 (dit is dvd) wmv mov en vele anderen.\r\nook hier geld weer ; hoe kleiner je \'m maakt hoe minder de kwaliteit.
Link naar reactie
Dank je wel Turn. Het wordt me al iets duidelijker.\r\nNog even het volgende. Bij audio noemde je lossless, dus zonder verlies omzetten, heb je dat bij video ook of is het bij video altijd lossy.\r\nEn als ik het goed begrepen heb is dv-avi hetzelfde als wav voor audio en wat is dan het verschil tussen dv-avi en avi.\r\nEn dan mijn laatste vraag. Bij audiorippers kun je een bestand omzetten naar wav, bij videoconverters kom je geen dv-avi tegen ,hoe komt dat (BY the way, weet je toevallig nog een gratis videoconverter. momenteel gebruik ik Super en prism video converter.\r\nAlvast bedankt voor de moeite en de goede uitleg.
Link naar reactie
[QUOTE=kawasaki;404188]Bij audio noemde je lossless, dus zonder verlies omzetten, heb je dat bij video ook of is het bij video altijd lossy.\r\n[/QUOTE]\r\nnaar mijn beste weten zijn er geen lossless video formaten, wat couch ook al zei.\r\n\r\n[QUOTE=kawasaki;404188]\r\nEn als ik het goed begrepen heb is dv-avi hetzelfde als wav voor audio en wat is dan het verschil tussen dv-avi en avi.\r\n[/QUOTE]\r\nja zo kan je het denk ik wel het beste zien, ik ga er trouwens wel van uit dat film studio\'s met nog weer andere formaten werken en misschien is op die manier gezien dv-avi wel gepruts.\r\nmaar goed ik heb geen film studio van 25 miljoen:(\r\n.avi is een container formaat, hier in kunnen veel soorten video waaronder dv-avi\r\ndoor de naam wat verwarrend maar bekijk het zo : een appel gaat in een appelkist\r\ndit kunnen jonagolds zijn maar ook goudrenetten etc etc.\r\nde avi is dus de appelkist en divx / xvid / dv-avi zijn de soorten appels.\r\n\r\n[QUOTE=kawasaki;404188]\r\nEn dan mijn laatste vraag. Bij audiorippers kun je een bestand omzetten naar wav, bij videoconverters kom je geen dv-avi tegen ,hoe komt dat [/QUOTE]\r\ndv-avi is ook eigenlijk meer om te bewerken (opslaan van de video camera en dan bewerken)\r\ndus in bewerkings progjes kom je het wel tegen, kijk maar eens in windows movie maker,\r\nVirtualDub en heel veel andere bewerkings programma\'s.\r\n\r\n[QUOTE=kawasaki;404188](BY the way, weet je toevallig nog een gratis videoconverter. momenteel gebruik ik Super en prism video converter.\r\nAlvast bedankt voor de moeite en de goede uitleg.[/QUOTE]\r\ndaar kan ik eigenlijk alleen avidemux aan toevoegen en evt om te bewerken VirtualDub (deze werkt alleen met avi)\r\nen als laatste: graag gedaan
Link naar reactie
Bedankt Turn. Ik ben een stukje verder. Nog even een reactie op jou antwoorden.\r\nJe maakte de vergelijking appelkist en appels, Waarbij avi de appelkist is en divx, xvid enz de appels.\r\nWil divx, xvid enz zeggen met welke codec avi is geconverteerd.\r\nMisschien kun je me ook nog helpen met de volgende vraag .Ik had ook verteld dat ik prism video converter gebruik. Als ik nu dat programma gebruik opent zich in een bepaalde map een XML-document (RSS). Wat is dat en kan dat kwaad.
Link naar reactie
[QUOTE=kawasaki;404370]\r\nWil divx, xvid enz zeggen met welke codec avi is geconverteerd.\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nje maakt de fout te denken dat avi, video is. \r\nje codeerd de video en dan stop je deze video in de avi.\r\n\r\ndus dan wordt de goede zin:\r\nWil divx, xvid enz zeggen met welke codec [U]het video bestand in de[/U] avi is geconverteerd.\r\n\r\ndan is het antwoord ja, maar dan ben ik wel aan het mieren neuken:D\r\n\r\nken prism zelf niet dus daar durf ik niks van te zeggen.
Link naar reactie
Turn, ik wil je nog een vraag stellen. Ik ben een beetje aan het experimenteren en hoe komt het nu dat als ik een MOV filmpje (ongeveer 45 MB) van mijn fotocamera converteer naar AVI (26 MB) en dat weer terug omzet naar MOV (13 MB) en dan weer naar AVI (ongeveer weer 26 MB), het mov bestand ineens 13 MB wordt en het avl betand daarna weer 26 MB.\r\nWant je hebt bij het omzetten naar een ander bestand toch compressieverlies.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[QUOTE=kawasaki;404583]Turn, ik wil je nog een vraag stellen. Ik ben een beetje aan het experimenteren en hoe komt het nu dat als ik een MOV filmpje (ongeveer 45 MB) van mijn fotocamera converteer naar AVI (26 MB) en dat weer terug omzet naar MOV (13 MB) en dan weer naar AVI (ongeveer weer 26 MB), het mov bestand ineens 13 MB wordt en het avl betand daarna weer 26 MB.\r\nWant je hebt bij het omzetten naar een ander bestand toch compressieverlies.[/QUOTE]\r\n\r\nhaha ik ben een beetje laat, heb een beetje zitten slapen geloof ik.\r\n\r\ndat is heel simpel, het ligt gewoon aan de instellingen van de codec.\r\nhet programma waarmee jij werkt communiceert met de codec en geeft ook door welke compressie de codec toe moet passen.\r\nin sommige programma\'s kan je die compressie zelf instellen, dan wordt het dus:\r\n\r\njij zegt tegen het programma \"hier is een .mov filmpje en het moet een gemiddelde compressie hebben\".\r\nhet programma vertaald dat naar een taal die de codec wel begrijpt\r\nen maakt er een divx/xvid filmpje van van 26MB per xxminuten\r\nals je het dan 2 keer omzet blijven de instellingen gemiddelt en is het dus weer 26MB bij dezelfde tijdsduur\r\n\r\n[B]edit:[/B] ik zie dus net dat kawasaki al een tijdje niet is geweest, nou ja mss komt ie nog een keer langs
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...