Ga naar inhoud

Gparted


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Booten met de GParted-CD, alle schermen met een Enter als default laten passeren BEHALVE de TAALKEUZE: \r\n06 is Nederlands.\r\n\r\nOpen en LEES en SLUIT stuk voor stuk alle vakjes die je in het laatste scherm tegenkomt, voorlopig ZONDER iets definitief te maken met \"apply\", alleen maar om aan de scherminhouden te wennen.\r\n\r\nLet er vooral op hoe \"vrije ruimte\" werkt: staat die \"voor\" bij een bedoelde partitie en wil je dat die naar ACHTER de partitie gaat, tik dan over de waarde in \"voor\" heen een NUL en geef ENTER; de Vrije Ruimte springt dan meteen over naar \"achter\". Tik je een andere waarde in dan NUL, dan springt na Enter het VERSCHIL om naar die andere kant en ook andersom enzovoort.\r\n\r\nOok in andere getal-vakken is het zaak een waarde over de bestaande heen nieuw in te tikken, dan een Enter te geven en vervolgens zien wat er in het totale scherm verandert en of dat wel is wat je wou.\r\n\r\nEr gebeurt NIETS echt voordat je op de knop \"Apply / definitief maken\" klikt, alleen laat het scherm je zien wat er ZAL gebeuren als je \"Apply\" geeft.\r\n\r\nZo, nu begrijp je meteen hoe de meeste dingen in GParted (en in Linux) [b]logisch[/b] zijn opgezet.\r\n\r\nPas op, partitiebehandelings-progs zijn allemaal zeer \"sterk/machtig\" en je KUNT er zeer intelligente vreselijke fouten mee fokken.\r\n\r\nOm op zeker te gaan, hoewel het meer tijd kost, ga ik nooit opdrachten in zo\'n prog \"stapelen\" maar denk bij 1 opdracht eerst zeer goed na of dat de eerste stap moet zijn en precies zo bedoeld, waarna ik meteen \"apply\" geef en rustig het resultaat afwacht dat automatisch in scherm verschijnt. Dan bekijk ik de nieuwe situatie of die wel precies is wat ik als tussenfase of voor definief bedoeld had en indien niet geschikt om verder mee te werken, gebruik ik de knop \"ongedaan maken\" die dan bovenin actief is geworden.
Link naar reactie
[quote]zeer intelligente vreselijke fouten[/quote]\r\nBestaan die echt?, fouten zijn toch altijd dom?:o\r\nHeb nog nooit een intelligente fout gezien.;)\r\n\r\nOverigen dien je wel bij een SATA controller die op IDE modus, van de NATIVE af of in Gparted de juiste conroller te selecteren, en vaak ook de juiste resolutie, weet niet wat de niewste versie doet maar de eerste 3 series moesten op een kleinere resolutie ingesteld worden.
Link naar reactie
[QUOTE=willem1940;363666]Booten met de GParted-CD, alle schermen met een Enter als default laten passeren BEHALVE de TAALKEUZE: \r\n06 is Nederlands.\r\n\r\nOpen en LEES en SLUIT stuk voor stuk alle vakjes die je in het laatste scherm tegenkomt, voorlopig ZONDER iets definitief te maken met \"apply\", alleen maar om aan de scherminhouden te wennen.\r\n\r\nLet er vooral op hoe \"vrije ruimte\" werkt: staat die \"voor\" bij een bedoelde partitie en wil je dat die naar ACHTER de partitie gaat, tik dan over de waarde in \"voor\" heen een NUL en geef ENTER; de Vrije Ruimte springt dan meteen over naar \"achter\". Tik je een andere waarde in dan NUL, dan springt na Enter het VERSCHIL om naar die andere kant en ook andersom enzovoort.\r\n\r\nOok in andere getal-vakken is het zaak een waarde over de bestaande heen nieuw in te tikken, dan een Enter te geven en vervolgens zien wat er in het totale scherm verandert en of dat wel is wat je wou.\r\n\r\nEr gebeurt NIETS echt voordat je op de knop \"Apply / definitief maken\" klikt, alleen laat het scherm je zien wat er ZAL gebeuren als je \"Apply\" geeft.\r\n\r\nZo, nu begrijp je meteen hoe de meeste dingen in GParted (en in Linux) [b]logisch[/b] zijn opgezet.\r\n\r\nPas op, partitiebehandelings-progs zijn allemaal zeer \"sterk/machtig\" en je KUNT er zeer intelligente vreselijke fouten mee fokken.\r\n\r\nOm op zeker te gaan, hoewel het meer tijd kost, ga ik nooit opdrachten in zo\'n prog \"stapelen\" maar denk bij 1 opdracht eerst zeer goed na of dat de eerste stap moet zijn en precies zo bedoeld, waarna ik meteen \"apply\" geef en rustig het resultaat afwacht dat automatisch in scherm verschijnt. Dan bekijk ik de nieuwe situatie of die wel precies is wat ik als tussenfase of voor definief bedoeld had en indien niet geschikt om verder mee te werken, gebruik ik de knop \"ongedaan maken\" die dan bovenin actief is geworden.[/QUOTE]\nwillem 1940 alvast bedankt voor de eerste uitleg.\nHet is me wel duidelijk hoe ik een partie verklein, dit heb ik gedaan maar dan krijg een derde partitie en dat wil ik niet, wat ik bij de een weg haal moet er bij de ander weer aangeplakt worden. Heeft dit iets te maken met vrije ruimte voor en achter.\nacer
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[QUOTE=willem1940;365021]Sorry, kennelijk de draad een keer overgeslagen met lezen; ja, het manipuleren met vrije ruimte voor/achter een partitie is belangrijk, omdat weggeven alleen gaat aan een partitie die zelf ook tegen de vrije ruimte aan ligt.\r\n\r\nMaar goed, het is je gelukt zie ik.[/QUOTE]\r\n\r\nVoor allen die hieraan hebben meegewerkt, mijn hartelijke dank.\r\nlampie
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...