Ga naar inhoud

RAM geheugen en nieuwe installatie XP?


Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem na het plaatsen van 2x512Mb in mijn laptop. Ik heb een HP Pavillion ze4228 uit 2003 waar ik ook veel voor mijn werk op doe maar nu ik het geheugen geplaatst heb in de 2slots (standaard zat er 256 in) is hij er niet echt sneller op geworden.\r\n\r\nHeb een BIOS update uitgevoerd (op aanraden HP helpdesk) maar ook dat schiet niet op? Zou toch echt verschil moeten merken nu??\r\n\r\nNu is mijn vraag of een \'schone\' installatie van Windows XP vanaf de quick restore cd\'s (5st.) de oplossing is?? Zou het echt uitmaken want ik heb niet zo\'n zin weer al die updates op te halen van internet voor XP....!!! Krijg een puntneus van het wachten op alleen al dat service-pack2. Kan wel een kan koffie zetten eer dat geinstalleerd is..!!
Link naar reactie
Gebruik [url]http://www.ccleaner.com[/url]\nDie veegt alle overbodige (temporele) bestanden wegen kan ook overbodige sleutels in het register verwijderen, dan is hij weer als nieuw.\nAls je veel programma\'s naast de klok hebt, ga dan naar Start>uitvoeren>msconfig en klik op de opstarten tab. De meeste dingen kunnen daar wel uit, behalve virusscanner/firewall en touchpad ondersteuning.\n\n512mb is inderdaad niet veel voor Windows XP, meer geheugen is wel sneller maar op zich is het wel met 512mb te doen als je geen spellen speelt of zware programma\'s draait.
Link naar reactie
hangt er ook vanaf hoelang je al doet met deze xp en hoe vaak je programma\'s instaleerd en er af haalt.\r\nbijna alles wat je doet met xp laat een beetje vervuiling achter en dit vertraagt.\r\nals je bv al 3 jaar doet met deze instal , wordt het wel een keer tijd voor een nieuwe instal van xp\r\n\r\nhet kan uiteraard ook vervuiling zijn van virus of spyware\r\nwat heb je draaien aan beveiliging??
Link naar reactie
[QUOTE=turn;336553]hangt er ook vanaf hoelang je al doet met deze xp en hoe vaak je programma\'s instaleerd en er af haalt.\r\nbijna alles wat je doet met xp laat een beetje vervuiling achter en dit vertraagt.\r\nals je bv al 3 jaar doet met deze instal , wordt het wel een keer tijd voor een nieuwe instal van xp\r\n\r\nhet kan uiteraard ook vervuiling zijn van virus of spyware\r\nwat heb je draaien aan beveiliging??[/QUOTE]\r\n\r\nIdd, wat je het beste kunt doen (zoals ik het doe) is een restore met die 5 cds dan zo min mogelijk programmas erop, goede virus / spyware beveiliging en HDD niet vol maken tot bijvoorbeeld 5 GB.\r\n\r\nEn als je nieuw RAM in je PC zet kun je XP het beste ook opnieuw installeren dan herkend ie het het beste en maakt ie er vol gebruik van (zo is mij verteld).
Link naar reactie
Dat vol gebruik maken van ram na installatie was waar ik naar op zoek was. Zijn daar ook artikelen over dat zoiets daadwerkelijk werkt??? Dan is het de moeite waard nl. Heb cc cleaner ook draaien en die haalt een hoop weg maar registersleutels verwijderen of herstellen maakt niks uit voor de snelheid heb ik gemerkt.. Wel lekkere opruiming! Even vooor de duidelijkheid, ik heb nu de 1Gb in mijn laptop (kan volgens specificaties HP) en dat is toch redelijk voor een beetje prestaties?? Ik heb Avas als virusscanner lopen en bevalt me goed...
Link naar reactie
[QUOTE]maar nu ik het geheugen geplaatst heb in de 2slots (standaard zat er 256 in) is hij er niet echt sneller op geworden.[/QUOTE]\r\nWellicht een overbodige vraag,maar wordt die 1GB wel herkend door het bios?\r\nKlik met rechts op \"Deze Computer\" en dan eigenschappen,daar wordt de hoeveelheid geheugen ook aangegeven.\r\n\r\nJe geeft jammer genoeg niet aan wat je nu bedoeld met \"niet echt sneller\".\r\n\r\nBedoel je het opstarten of het werken met programma\'s.Indien het laatste,geef dan aan welke programma\'s en wat je ervaringen hiermee zijn,dan kan iemand wellicht daar iets zinvols over zeggen.\r\n\r\nAls het opstarten betreft,kijk dan eens met \"msconfig\" wat er allemaal \"onnodig\" mee opstart.\r\n\r\n[url]http://www.schoonepc.nl/optim/msconfig.html[/url]\r\n\r\nStartup Inspector is hier ook handig voor.\r\n\r\n[url]http://www.windowsstartup.com/[/url]\r\n\r\nHier info wat je onder tabblad opstarten kunt aantreffen en of je dat ongestraft kunt uitzetten.\r\n\r\n[url]http://www.pacs-portal.co.uk/startup_content.php[/url]\r\n\r\nVia > THE PROGRAMS> All Items > \"If you are a regular visitor, click HERE to go straight to the list...\r\n\r\n\" vindt je deze link.\r\n\r\n[url]http://www.sysinfo.org/startuplist.php[/url]\r\n\r\nDeze site is ook erg handig\\overzichtelijk met zeer veel uitleg over de programma\'s die je kunt aan treffen.\r\n\r\n[url]http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm[/url]\r\n\r\nEen programma als \"Bootvis\" schijnt het opstarten ook aanmerkelijk te kunnen versnellen,zelf geen ervaring mee.\r\n\r\n[url]http://www.weethet.nl/dutch/hardware_bootvis.php[/url]\r\n\r\n\r\nGreetz
Link naar reactie
Ok wanderer, ik had wat duidelijker kunnen zijn.. Het gaat meer om het openen van programma\'s en tegelijkertijd gebruik van programma\'s. Is gewoon traag terwijl ik nu een aardige RAM heb. Zag de opmerking over de harde schijf staan.. De laptop had standaard een 30Gb harde schijf maar ik heb er een 40Gb in laten zetten van Western Digital.\r\n\r\nBen blij met de opmerking over dat opnieuw installeren onzin is en dat staaft ook mijn gedachten erover (alhoewel je dus soms andere berichten hoort). Lijkt me idd onzin en ga het ook niet doen! Zal eerst de adviezen (programma\'s eens doorlopen).\r\n\r\nHet geheugen wordt wel herkend, er staat 1,31Ghz kloksnelheid en 960Mb. Wat wel vreemd is dat die 1,31Ghz er staat want standaard zit ik aan de 1,67Ghz volgens de specificaties.. of zie ik nu iets verkeerd???\r\n\r\nBootvis heb ik nog op floppy liggen en kan ik altijd eens proberen maar alleen met afsluiten heb ik problemen.. duurt zeker 1,5 minuut en dat was het niet, denk alleen dat Bootvis daar weinig mee kan, is voornamelijk voor het opstarten en de boel in een logische volgorde te zetten qua opstarten.\r\n\r\n[B]PS hartelijk dank voor alle reacties al... goed forum, kan hier een hoop leren![/B]
Link naar reactie
Staat er in je hardware-overzicht nergens een vraagteken of uitroepteken of opmerking?\r\n\r\nJe hebt kennelijk on-board video-unit òf videokaart zonder eigen geheugen (pakt 64 RAM weg); is de driver daarvan goed geïnstalleerd? Vooral als het merk daar VIA_DDR is, erg gevoelig.\r\nOver DDR gesproken: is er DDR voor dat mobo voorzien en zijn die RAMs ook inderdaad DDR?
Link naar reactie
Meneer den Houter... Excuse! Er is een week geleden al gedefragmenteerd door mij zowel met de ingebouwde versie in xp als met registry mechanic.. maakt ook geen verschil.\r\n\r\nMijn systeem is ook net opnieuw geinstalleerd (nou ja, februari dit jaar). Moet erbij zeggen dat er niet veel opstaat.. Heb ongeveer 3Gb bezet met muziekbestanden en video/foto\'s.\r\n\r\nDe videokaart pakt idd een gedeelte weg van het ram. Ik heb er een van ATI (Radeon IGP 320M). Heb daar eigenlijk nooit mijn aandacht op gevestigd, dat is iets wat ik eens zal checken! Het ram is van Transcend en is DDR. Hoe bedoel je \'is DDR voor dat mobo voorzien\'?? Hoe check ik dat???
Link naar reactie
[quote]Over DDR gesproken: is er DDR voor dat mobo voorzien en zijn die RAMs ook inderdaad DDR?[/quote]\nIn de geheugensloten zit een nokje,soms 2 en in de geheugen reepjes een uitsparing.\nVerwisselen kan dus niet,tenzij je een hamertje gebruikt ;)\n \nJe kunt het geheugen eens testen met Memtest86.Het programma een paar uren laten draaien.Het programma blijft gewoon doortesten,dus je dient het zelf af te breken.\n \n[URL]http://www.memtest86.com/[/URL]\n \nDe hardeschijf testen met het bijbehorende proggie.\n \n[URL]http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287[/URL]\n[quote]Mijn systeem is ook net opnieuw geinstalleerd (nou ja, februari dit jaar). [/quote]\nEen goede graadmeter kun je ook zelf zijn,als je tenminste [U]zeker[/U] weet dat direct na de installatie de laptop wel sneller was.\n \nSoms kun je er eindeloos naar blijven zoeken,terwijl,als bovenstaand klopt,een herinstallatie veel minder tijd kost.\n \nMocht je dit overwegen,geef dat dan even aan,dan kunnen we een plan maken om in de toekomst,middels een z.g.n. \"image\",de installatie binnen 10min te verversen,zonder dat je alle door jou zelf geïnstalleerde programma\'s er weer opnieuw op hoeft te zetten ;)\n \nVoorwaarde is wel,dat je daar een apartie partitie voor dient te hebben,als je dit met het gratis DriveImage XML gaat doen.\n \n[URL]http://www.runtime.org/dixml.htm[/URL]\n \nGreetz
Link naar reactie
Aha, meneer...\nNou kan ik uit je oorspronkelijke uitleg niet 100% opmaken of je er 256 of 2x256 in had zitten voordat je 2x512 plaatste, maar eigenlijk in beide gevallen zal voor zo\'n PC met normaal gebruik niet veel verschil te merken zijn in performance.\nBoot tijd b.v. scheelt nul.\n\nLigt natuurlijk aan of er geheugen-intensieve programma\'s gedraaid worden. Maar meestal wordt er op en laptop geen foto/video bewerking gedaan, en vaak ook geen spellen.\nZelfs op 64 MB valt er te werken met XP, zij het dan wél traag.\nEn, heb je getest of het uitmaakt wanneer je vele programma\'s tegelijk draait. Vooral dan is de performance beter. Want dan is er de verlaging van diskgebruik (minder gebruik van virtueel geheugen, swappen), en, daar door gaat je schijf ook langer mee.
Link naar reactie
Nou, wat een reacties zeg! Leuk, ik probeer ze even te beantwoorden. Die van de RAM (DDR of niet) is duidelijk... en nee, heb ze er niet ingetimmert! Het leek wel alsof ze ervoor gemaakt waren, zo makkelijk gingen ze in de slots:D\r\nIk had 1 keer 256 standaard af fabriek en heb nu dus 1024.De computer is inmiddels al een stuk sneller. Had ook een paar vage dingen in taakbeheer staan en die hielden de boel ook op. Achter gekomen via de eerder hier ontvangen link en 1 voor 1 doorgenomen wat het was en hoe noodzakelijk. Draai nu nog met 21 processen in taakbeheer (als minimaal aantal denk ik).\r\n\r\n[QUOTE]Staat er in je hardware-overzicht nergens een vraagteken of uitroepteken of opmerking?[/QUOTE]\r\n\r\nHoe kom ik daarachter?? Ben er nog even niet uit waar ik moet zoeken in al die rapporten en logs namelijk Willem??\r\n\r\nNa veel cleanen met o.a. Regvac gaat alles sneller dus ik ben daar wel uit. De reden dat ik de RAM vraag stelde is dat Office Diagnostics aangaf dat er iets mis is met mijn RAM geheugen. Heb al een keer zo\'n megalange nachtelijke draai-actie gedaan om te checken maar daar kwam weinig uit.. \r\n\r\nIk zie af van die image maken. Heb zelf nog Norton Ghost 2003 liggen en die zal toch wel prima voldoen nog toch??\r\n\r\n[QUOTE]Je hebt kennelijk on-board video-unit òf videokaart zonder eigen geheugen (pakt 64 RAM weg); is de driver daarvan goed geïnstalleerd? Vooral als het merk daar VIA_DDR is, erg gevoelig.[/QUOTE]\r\n\r\nWilde dit nakijken maar weet dus nog niet waar ik moet beginnen moet zoeken?? Een tip hierover zou nog fijn zijn Willem..\r\n\r\nHoop niet vragen gemist te hebben, ga mijn bed in maar, het wordt tijd...maarja, computeren is ook zo leuk hé?!!\r\n\r\n[B]Alvast bedankt voor alle reacties weer!! Geweldig[/B]
Link naar reactie
[QUOTE=Core2extremer;336945]...........................\r\n\r\nDe videokaart pakt idd een gedeelte weg van het ram. Ik heb er een van ATI (Radeon IGP 320M). Heb daar eigenlijk nooit mijn aandacht op gevestigd, dat is iets wat ik eens zal checken! Het ram is van Transcend en is DDR. Hoe bedoel je \'is DDR voor dat mobo voorzien\'?? Hoe check ik dat???[/QUOTE]\r\nInstalleer eens een gratis kijkprogje zoals EverestHOME en/of PC Wizard 2006, dan lees je gewoon wat er in zit en nog veel dingen meer.\r\n\r\nSommige moederborden (zoals ik er 1 heb) hebben sleuven voor meer dan 1 geheugentype maar daarvan mag maar 1 set gebruikt worden, dus niet 2 of meer RAMs van verschillend type.\r\n\r\nBij DDR is voor sommige videokaarten een bijzondere driver nodig; van VIA weet ik dit zeker, van andere merken weet ik te weinig.\r\n\r\nIs een driver niet helemaal de goede en/of slecht \"gepakt\" bij het installeren, dan zal er vaak in je lijst bij icoon Deze Computer, Eigenschappen, Apparatenbeheer, Apparatenlijst van Windows zelf, een opmerking of vraagteken of uitroepteken bij staan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...