Ga naar inhoud

Sata controller: hoe werkt zoiets?


Aanbevolen berichten

Ik wil wat SATA-aansluitingen in mijn PC hebben om te kunnen experimenteren met losse harde schijven (SATA dus) waar steeds een andere operating system (XP, Vista, Linux) opstaat.\r\n\r\nVroeger heb ik eens een PCI IDE-controller uitgeprobeerd (Promise). Zo\'n ding meldt zich bij het opstarten van je PC meteen na de BIOS-meldingen. Er volgt een check of er iets is aangesloten en of het bootable is. Werkte toen prima.\r\n\r\nNu heb ik een SATA-controller (merkloos, voor weinig) gekocht die je in een PCI-slot kunt doen. Bij het opstarten komt er geen melding dat er vanaf de aangesloten schijven geboot kan worden. Pas in het OS (XP in dit geval) wordt onbekende hardware gemeld en kun je drivers installeren. Dat werkt verder prima, de schijf wordt herkend, maar je kunt er alleen van lezen en schrijven. Ik heb geen manier kunnen ontdekken om te kunnen booten vanaf de controller (ook niet na in BIOS netwerk-booting te hebben enabled).\r\n\r\nHoe kan dit?\r\n\r\nZijn er meerdere soorten SATA-controllers? Kun je van sommigen wel booten en van andere niet? Waar kan ik dat aan zien vooraf? Er zijn SATA-controllers van een paar tientjes (Sweex, Sitecom) maar ook van 70-80 Euro (Promise): heeft dat hier iets mee te maken?\r\n\r\nNa een paar uur googlen en manual lezen kom ik er naar mijn gevoel niet goed uit: wie heeft hier ervaring mee, wie kan rechtstreeks vanaf zijn PCI-SATA controller booten met welke type/merk/instellingen?
Link naar reactie
[quote=rmgvs;335898]Ik wil wat SATA-aansluitingen in mijn PC hebben om te kunnen experimenteren met losse harde schijven (SATA dus) waar steeds een andere operating system (XP, Vista, Linux) opstaat.\n\nVroeger heb ik eens een PCI IDE-controller uitgeprobeerd (Promise). Zo\'n ding meldt zich bij het opstarten van je PC meteen na de BIOS-meldingen. Er volgt een check of er iets is aangesloten en of het bootable is. Werkte toen prima.\n\nNu heb ik een SATA-controller (merkloos, voor weinig) gekocht die je in een PCI-slot kunt doen. Bij het opstarten komt er geen melding dat er vanaf de aangesloten schijven geboot kan worden. Pas in het OS (XP in dit geval) wordt onbekende hardware gemeld en kun je drivers installeren. Dat werkt verder prima, de schijf wordt herkend, maar je kunt er alleen van lezen en schrijven. Ik heb geen manier kunnen ontdekken om te kunnen booten vanaf de controller (ook niet na in BIOS netwerk-booting te hebben enabled).\n\nHoe kan dit?\n\nZijn er meerdere soorten SATA-controllers? Kun je van sommigen wel booten en van andere niet? Waar kan ik dat aan zien vooraf? Er zijn SATA-controllers van een paar tientjes (Sweex, Sitecom) maar ook van 70-80 Euro (Promise): heeft dat hier iets mee te maken?\n\nNa een paar uur googlen en manual lezen kom ik er naar mijn gevoel niet goed uit: wie heeft hier ervaring mee, wie kan rechtstreeks vanaf zijn PCI-SATA controller booten met welke type/merk/instellingen?[/quote]Ik heb er ook een met precies hetzelfde gezeur...\nAlleen kan ik wel driver installeren.\nMaar daarna stopt hij er volledig mee
Link naar reactie
Ik heb een sweex sata controller gebruikt en de drivers gewoon in de windows installatie gestopt, (wat niet uit te leggen is). Maar als het goed is,kun je vanaf die schijven booten via het opstartmenu na de bios of in de bios kun je die instelling veranderen. Natuurlijk moet er wel Windows op staan als je er normaal van wilt booten.
Link naar reactie
Inderdaad vreemd dat je toch een driver moet installeren. En begrijp ik het goed dat je alleen kunt booten vanaf een schijf met Windows die tijdens de installatie de drivers heeft meegekregen?\r\n\r\nBij mijn IDE controller steek ik de kaart in de PCI gleuf. Ik installeer helemaal niets. Ik pak(te) een willekeurige harde schijf met Windows of Linux uit het verleden (dus niets met de controller te maken gehad, uiteraard wel gemaakt op dezelfde pc/moederbord etc), prikte die in de IDE controller en na de BIOS kwam de melding dat er een bootable schijf werd herkend en er werd vanaf die schijf gestart.\r\n\r\nZoiets moet bij SATA toch ook kunnen? Zeker als je niets met RAID wilt doen?
Link naar reactie
XP is te oud om SATA standaard te ondersteunen.\nOm het te installeren, moet je de driver op een oeroude floppydisk zetten. USB of CD/DVD werkt niet eens. Als je dan XP wilt installeren, krijg je al vroeg een melding dat je op F6 moet drukken om een scsi controller te installeren. Omdat hij SATA niet kent, ziet hij het als SCSI. Als je de drivers geinstalleerd hebt dan kun je Windows op de SATA schijf installeren.\nHet beste is dan om de IDE schijf te ontkoppelen, zodat hij die niet kan zien, anders krijg je dat gezeik van dat hij de IDE schijf als C schijf ziet en de SATA schijf als D schijf terwijl het eigenlijk de primaire schijf zou moeten zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...