Ga naar inhoud

Pingfouten, geen file-printersharing, wel internet


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo...\r\n\r\nIk heb thuis 3 pc\'s aan een router hangen, die tevens als modem fungeert.\r\n\r\nPC 1: Sony Vaio Desktop; ip-adres via dhcp; pc-naam = vaio; werkgroep = MSHOME.\r\n\r\nPC 2: Fujitsu Siemens Scaleo P Desktop; ip-adres via dhcp; pc-naam = scaleo; werkgroep = MSHOME.\r\n\r\nPC 3: Fujitsu Siemens Amilo Notebook; ip-adres via dhcp; pc-naam = amilo; werkgroep = MSHOME.\r\n\r\nVanaf PC 2 is het niet mogelijk om te pingen naar PC 1 of PC 3.\r\nVanaf PC 3 is het mogelijk om te pingen naar PC 2, deze kan niet pingen naar PC 1.\r\nVanaf PC 1 is het mogelijk om te pingen naar PC 3, deze kan niet pingen naar PC 2.\r\n\r\nHet lijkt me dus dat PC 1 en PC 2 de boosdoeners zijn. Hierop draaien op allebei een VPN-applicatie voor het werk van mijn vader. Wanneer ik deze allebei verwijder, geeft dit geen veranderingen in de hierboven genoemde ping-resultaten. Iemand een idee hoe dit kan komen? als meer gegevens nodig zijn, hoor ik dat graag.\r\n\r\nSjoerd van der Vis
Link naar reactie
Oef... de informatie is uitgebreid, daar kunnen we tenminste iets mee, maar het probleem is vreemd.\r\nZijn er firewalls actief op deze machines? Zoja, zet die eens uit en probeer dan nog eens.\r\nZitten alle pc\'s in dezelfde ip-range en hebben ze ook hetzelfde subnetmasker? Dit zou wel zo moeten zijn als ze zoals je zegt alles via DHCP krijgen.\r\n\r\nKun je eens kijken of het ip adres van zowel de standaard gateway alsook van de naamserver naar het interne ip van de modem/router verwijzen?
Link naar reactie
Ben ik weer....\r\n\r\nHeb net alle 3 de pc\'s gechecked; alle subnetmasks zijn 255.0.0.0 ; ip\'s liggen in dezelfde range. Verder wordt voor dns-server verwezen naar 10.0.0.2, evenals de gateway die ook 10.0.0.2 is. Heb het allemaal ook al geprobeerd door op alle pc\'s de firewalls uit te schakelen, dit zonder resultaat..... \r\n\r\nwanneer ik ipconfig/all ingeef in een commandoprompt, krijg ik het volgende:\r\n\r\n[list]Windows IP-configuratie\r\n\r\n Host-naam . . . . . . . . . . . .: VAIO\r\n Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: \r\n Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend\r\n IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee\r\n WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee\r\n\r\n\r\nEthernet-adapter LAN-verbinding:\r\n\r\n Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: \r\n\r\n Beschrijving . . . . . . . . . . .:\r\n Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC\r\n\r\n Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-E0-18-AD-C2-27\r\n DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja\r\n Autom. configuratie ingeschakeld. : ja\r\n IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.7\r\n Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.0.0.0\r\n Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.2\r\n DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2\r\n DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2\r\n Lease verkregen . . . . . . . . . : zondag 6 november 2005 19:12:29\r\n Lease verlopen . . . . . . . . . : zondag 6 november 2005 19:13:29[/list]\r\n\r\nHier lijkt niets mis mee; verder is op de andere pc\'s natuurlijk de host-naam, het ip-adres en het mac-adres verschillend; verder krijg ik overal dezelfde uitkomst als hierboven...... Ik snap er echt helemaal niets meer van...\r\n\r\nSjoerd
Link naar reactie
Bijzonder vreemd inderdaad, wel internet dus wel data-traffic op de juiste manier.\r\nAlle ip\'s en benamingen en subnetmaskers staan goed, ook alles in dezelfde range.\r\nDit zou gewoon moeten werken inderdaad. ICMP is afhankelijk van het tcp/ip protocol. Dit moet geinstalleerd zijn anders heb je geen internet normaliter.\r\nIk ga er van uit (maar je mag het wel controleren voor de zekerheid) dat dus op alle pc\'s zowel tcp/ip alsook client voor Microsoft netwerken geinstalleerd is.\r\n\r\nDan lijkt het er op dat de enige oorzaak alleen nog de router kan zijn en dat daar icmp verkeer gedisabled staat.\r\nEr zijn nog wat andere opties.\r\nEigenschappen van je lanverbinding, dan eigenschappen van tcp/ip, kies daar voor \"geavanceerd\", neem dan het tabblad \"opties\", als het goed is staat hier alleen tcp/ip filtering, klik hier weer op \"eigenschappen\".\r\nAls het goed is moet \"tcp/ip filtering inschakelen\" -niet- aangevinkt staan.\r\n\r\nDaarnaast kun je nog kijken bij de eigenschappen van je netwerkverbinding op tabblad \"verificatie\" op de bovenste twee vinkjes aangevinkt staan en wat er ingevuld is naast het bovenste vinkje.
Link naar reactie
Ook naar tcp/ip filtering gekeken? Tja, nee, eerlijk gezegd... het zou zo gewoon moeten werken.\r\nIk krijg derhalve het idee dat er toch iets met die router niet in orde is.\r\n\r\nHet enige wat ik nog zou kunnen bedenken, is dat je op elke pc de hosts file gaat aanpassen.\r\nDus in elke pc in de hosts file, het ip adres en de naam van de andere 2 pc\'s zetten. Dan alles opnieuw opstarten en dan zou het alsnog moeten lukken om te pingen. Dit is echter niet iets wat je normaal doet, dus je moet dit ook niet zien als oplossing maar als work-around.\r\nWerkt het dan nog steeds niet, zou ik die modem/router eens gaan omruilen.\r\n\r\nTechnisch gezien dan. Of het moet weer zoiets idioots van windows of een of ander stukje software zijn wat dit blokkeert, maarja, begin dan maar eens te zoeken.
Link naar reactie
Hallo...\r\n\r\nNet weer ergens achter gekomen...\r\n\r\nPingen naar het eigen ip-adres gaat niet! pingen gaat vanaf de twee \"defecte\" pc\'s wel naar de scaleo en naar de router...maar niet naar het eigen ip-adres...stel, de VAIO heeft als ip 10.0.0.7.... deze kan dan niet pingen naar 10.0.0.7! ik snap dr nou helemaal nix meer van...\r\n\r\nHeb net ook nog wat anders geprobeerd.... jij zei dat het aan mijn router waarschijnlijk lag....heb net twee pc\'s verbonden met een oud netwerk-hub wat ik nog had liggen....statische ip-adressen toegewezen...maar ook toen geen mogelijkheid tot communicatie....Ik krijg sterk het idee dat op een of andere manier de rechten van beide pc\'s anders ingesteld staan oid, waardoor netwerkgebruikers geen toegang krijgen tot elkaar....\r\n\r\nSjoerd
Link naar reactie
[quote]Pingen naar het eigen ip-adres gaat niet![/quote]\r\nNetwerkkaart niet meer lekker. Duw daar maar eens een nieuwe in zou ik zeggen.\r\nEr van uitgaande dat je pc niet vol zit met spy/adware of een of meer virussen.\r\nDit heb ik al vaker aan de hand gehad, raar maar waar, krijgt wel ip adres, maar pingen naar zichzelf lukt niet.\r\nWaarschijnlijk lukt pingen naar 127.0.0.1 dan wel net nog, maar dan nog, in de gevalen die ik hiermee heb meegemaakt was de oplossing 7 van de 10 keer nieuwe netwerkkaart en probleem was voorbij.\r\n\r\nIn de overige 3 gevallen hielp het om de kaart in een ander pci slot te steken.
Link naar reactie
Raar.........het is op 2 pc\'s, houdt daar rekening mee...... de laptop doet draadloos mee, dus daar valt weinig te veranderen, aangezien dit in de laptop zelf verwerkt zit......bij mn vaste pc zou ik het kunnen proberen....maar toch denk ik niet dat daar de fout zit...... Ik probeer het vanmiddag even, zometeen eerst even naar school om een tentamen te maken.... ^o) 8-)
Link naar reactie
Ik heb zelf nog eens nagedacht.....\r\n\r\nHet maakt natuurlijk niets uit of ik hem in een andere pci poort steek....de netwerkkaart werkt op zich goed...anders zou ik ook niet naar pc3 kunnen pingen....en naar de router....kabelbreuk heb ik ook nog aan gedacht, maar dat kan ook niet.... Heeft het ermee te maken dat mijn Fujitsu Siemens Amilo notebook draadloos werkt en de andere 2 pc\'s via een draadje? volgens mij heeft dit geen verdere invloed op het tcp-ip protocol..*-) ten einde raad........\r\n\r\nSjoerd
Link naar reactie
Tja, ik weet het verder ook niet.\r\nIk bekijk het alleen maar zo. Als een netwerkkaart 100% goed werkt en het tcp/ip protocol is zonder portfiltering geinstalleerd, dan moet de pc -altijd- zowel naar 127.0.0.1 alsook naar zijn eigen lokale ip adres kunnen pingen dus bijv. 192.168.0.1 als dat niet kan dan zit er daar gewoon al iets mis.\r\nHet is mij dan ook een raadsel waarom deze wel naar pc3 kan pingen. Op dat systeem moet er gewoon iets mis zijn. Je moet altijd naar je eigen ip kunnen pingen.\r\nAls dat niet goed werkt, hoef je eigenlijk naar de rest niet eens te kijken, of er nu wel of niet eentje bij zit waar hij wel naar kan pingen.\r\n\r\nDat blijkt ook uit je test met de statische ip adressen en de oude netwerkhub.\r\nBij mijn weten heeft dat niets met rechten te maken, of iemand nu wel of niet toegangsrechten heeft tot een pc, als het icmp protocol werkt, en dat gaat via tcp/ip, dan moet je kunnen pingen.\r\nIk noemde een aantal mogelijke oorzaken, zoals de router, defecte netwerkkaart wat ondanks deelse werking, toch vaker voorkomt en een reëele optie is.\r\nHet kan ook zijn dat het icmp deel corrupt is of geblokkeerd, wie weet waardoor, misschien door vpn settings of lokaal beveiligingsbeleid, begin maar eens te zoeken.\r\nDoch het kost het minste moeite om gewoon even een ander kaartje te proberen.\r\n\r\nUiteraard kan het ook iets anders zijn, maar zolang de pc niet eens naar zijn eigen ip kan pingen, hoef je voor de rest mijns inziens echt niet te gaan zoeken naar een oplossing voor het gehele netwerkprobleem.\r\nOf ik moet er compleet naast zitten, dat kan ook. Maar dit is mijn denk- en werkwijze. Eerst lokaal het probleem oplossen, dan pas verder kijken.:)
Link naar reactie
Ok, een hardwarefout is het niet....... Ik bedacht me zomaar dat windows ook nog een optie veilige modus had...die heb ik opgestart...wat blijkt...hier kan ik wel pingen naar mijn eigen ip-adres....het zit \'m dus in een van de services die wordt opgestart bij het laden van windows......ik heb al geprobeerd om alle symantec-services (norton etc.) uit te schakelen, maar dit gaf geen resultaat...\r\n\r\nIemand een idee?\r\n\r\nSjoerd
Link naar reactie
Ah, da\'s ook een leuke test. Blijkt dus dat er zoals ik ook al schreef op dat systeem gewoon iets mis is.\r\nMaarja. Heb je misschien de firewall van Norton? Zoja, dan kun je beter eens proberen die te de-installeren. Met het uitschakelen van Norton is me gebleken dat er toch nog delen van de firewall blijven werken die bepaald verkeer tegen houdt.\r\n\r\nHet kan ook andere software of services zijn, maar bij deze zou ik het eerst kijken.\r\nAls je in veilige modus met netwerkondersteuning bent gestart, kan de pc dan, buiten naar zichzelf, nu wel naar alle anderen pingen of ook niet?
Link naar reactie
ja....inderdaad, dit was het probleem...het uitschakelen van de firewall werkte niet, het verwijderen wel...kan nu ook van andere pc\'s deze pc bekijken en bestanden openen.....Iemand suggesties voor een andere firewall en virusscanner...op beiden verloopt mijn abonnement binnenkort....dus dat valt nog mee :)\r\n\r\nSjoerd
Link naar reactie
Sygate en Kerio zijn gratis goede firewalls. Al is Kerio officieel niet meer te downloaden, die moet je nog wel via mirrors kunnen vinden, en Sygate is opgekocht door Symantec en zal dus ook binnenkort wel niet gratis meer zijn. Verder heb je nog ZoneAlarm.\r\n\r\nGratis virusscanners zijn Avast, Anti-Vir, AVG. Norton is een onding dat er bij mij al een jaar of twee af is. Nog nooit gemist :mrgreen:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...