Ga naar inhoud

Wel internet, geen netwerk


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo\r\n\r\nIk weet niet of dit probleem al eens eerder is behandeld, maar neem de gok\r\nIk heb 3 computers in een netwerk die allemaal een connectie tot het internet hebben via 1 router en allemaal bestanden gedeeld hebben staan, ze zitten in dezelfde werkgroep. 2 computers (xp prof en 98 ) hebben toegang tot elkaars bestanden, de 3e (xp home) kan alleen de eigen bestanden zien, deze computer wordt wel gezien door de 98 computer, maar niet door de xp prof computer. Firewall uitschakelen verandert niets. Ze hebben vaste IP-adressen. Hoe krijg ik dit netwerk werkende?\r\n *-)
Link naar reactie
@hollands glorie, de xp prof en de 98 zijn te pingen met elkaar maar niet met de xp home. Ik had vroeger geen vast ip\'s ingesteld hier maar heb dit veranderd omdat programma\'s als msn afsloten als 2 computers tegelijk aanstonden.\r\n\r\n@sineater, netwerk naam is werkgroep? Zo ja, die is hetzelfde, zo nee, wat is dat dan? :-S \r\n\r\n@animal, bestanden en printerdeling staat aan, alleen de volledige schijven niet gedeeld bij de beide xp\'s, het komt mij vreemd voor dat dit zou moeten aangezien ik geen problemen heb met bestanden delen tussen de xp prof en 98.\r\n\r\nNog een toevoeging op het geheel, de 98 computer stond eerst in de kamer waar nu de xp home staat (zelfde kabeltje zelfs), hierdoor heb ik het vermoeden dat het puur een instellingsfout is, ik heb alleen geen ideeën meer welke instellingen het zouden kunnen zijn. :(
Link naar reactie
Ik heb de computers nagekeken op ipx/spwx protocol, de 98 en xp prof hadden dit protcol niet, de xp home wel, deze heb ik hier verwijderd, alleen nou ziet deze computer zijn eigen gedeelde mappen niet meer en nog steeds de anderen niet.\r\n\r\nOm ipx/spx te verwijderen moest ik de SAP (service ... protocol) verwijderen. Kan dit het probleem van de eigen mappen niet meer zien veroorzaken?
Link naar reactie
[quote]Kan dit het probleem van de eigen mappen niet meer zien veroorzaken? [/quote]\r\nJa, want nu word het ipx/spx protocol niet meer gebruikt en zal overgeschakeld moeten worden op tcp/ip, da\'s normaal.\r\nHier heeft XP een aparte instelling voor, afhankelijk van of je computer zijn ip adres automatisch krijgt via dhcp, dus van de router, of dat je zelf de ip adressen instelt.\r\nIk zou het volgende proberen:\r\n1.) De mappen die je zelf op delen hebt gezet, even niet meer delen\r\n2.) Ga naar configuratiescherm, netwerkverbindingen, eigenschappen van lanverbinding, dan eigenschappen van TCP/IP en daar neem je het tabblad WINS. Onderaan kun je daar bolletjes zetten. Krijg je computer zijn ip automatisch van je router, zet dan het bolletje op \"standaard\", de bovenste optie. Geef je de computers zelf een ip adres, zet dan het bolletje op \"netbios via tcp/ip gebruiken\" da\'s de tweede optie als het goed is.\r\n3.) Klik op Toepassen en dan OK voor zover dit kan, in elk geval op OK.\r\n4.) Deel weer opnieuw de mappen die je gedeeld had, en kijk dan of de computer nu wel zijn eigen gedeelde mappen ziet.
Link naar reactie
Hopelijk staat dit dan bij alle XP machines zo.\r\n[quote]veranderd omdat programma\'s als msn afsloten als 2 computers tegelijk aanstonden. [/quote]\r\nMSN sluit af als je op het netwerk hetzelfde account (email adres) gebruikt om in te loggen op msn, dan moet je gewoon een tweede accountje erbij nemen als het goed is.\r\n\r\nJe schreef dat de win98 pc en de xpHome pc elkaar wel zagen.\r\nDe XP pro en home kunnen elkaar niet pingen.\r\nKunnen de xp home en de win98 elkaar wel pingen? Zowel op ip adres alsook op naam?\r\n\r\nDan nog een controlepunt. Is het account en bijbehorend wachtwoord van je xp home pc, ook aanwezig op je xp pro pc? Zonee, voeg dat dan eens toe, en omgedraait ook (dus het xp pro account met zijn wachtwoord toevoegen op de xp home pc).
Link naar reactie
Het is hem al gelukt sjouwer, dus kan ie er beter afblijven nu want ipx/spx had ie al weggehaald:\r\n\r\n@mokashi: fijn dat het gelukt is. Maar dit is nu weer een typisch Windows euveltje. De ene keer werkt het meteen goed, de andere keer moet je een nieuwe share aanmaken en weer weghalen om het werkend te krijgen, in jouw geval is het opnieuw op OK klikken op dat tabblad.\r\nDit soort situaties maakt het erg moeilijk, zowel voor mensen met wat minder netwerkervaring als mensen die wel netwerkervaring hebben, daar word het zelfs frustrerend als je ziet dat het weer een typisch windows euvel is wat gewoonweg niet zou mogen voorkomen, maar wat toch gebeurd.\r\nVoor mij persoonlijk klinkt het dus niet apart, maar ik ben wel blij dat je het opgelost hebt! (Y)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...