Ga naar inhoud

printserver


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik heb een printserver aangesloten op mijn 4 ports ADSL modem \r\nOp de andere 3 poorten staan 3 pc,s \r\n2 pc,s met XP asl os en 1 pc met WIN98 als os \r\nIk kan zonder problemen printen vanaf de XP machines, maae van de win98 machine lukt het niet. \r\nik kan wel pingen naar de server. als ik in het popupscherm van de eigenschappen van de printer op details klik kan ik het NETWERKPAD ingeven. \r\nMaar wat ik ook intypt, de foutmelding blijft dat het een ongeldige poort betreft. \r\nWie kan mij op weg helpen want ik weet het niet meer :-( (cry) \r\n \r\n\r\nAlvast bedankt, Han
Link naar reactie
Misschien kan ik je helpen maar dan moet ik wat tegenvragen stellen.\r\n\r\nHeeft de printserver mogelijkheden om netbios namen te versturen of andere instellingsmogelijkheden?\r\nKun je zelf de naam bepalen van hoe de printer op het netwerk heet?\r\n\r\nIk neem aan dat je wel de drivers van de printer al op de 98 machine hebt geinstalleerd als netwerkprinter? Gaat het hier overigens echt om windows 98 of om windows 98se?\r\nIs bestands- en printerdeling geinstalleerd op het netwerk? Zijn er verder nog protocollen geinstalleerd naast tcp/ip (bijv. ipx/spx en/of netbuei) of niet?
Link naar reactie
bedankt voor je reaktie Blacktiger,\r\nNetbios ken ik (nog) niet en weet daarom niet wat je bedoelt.\r\nJa, ik kan de naam van de netserver zelf bepalen.\r\nJa de drivers van de printer zijn op de 98 pc geinstalleerd, het is een 98SE\r\nJa, ik heb bestands en printerdeling geinstalleerd.\r\nJa, ik heb ook ipx/spx en netbuei geinstalleerd.\r\nAls net werk pad heb ik \\\\xx.x.x.xxx.\\deskjet t/m \\\\printserver-01\\deskjet opgegeven en alles wat je er tussen kan verzinnen.\r\nIk hoop dat jij nog iets kan verzinnen.
Link naar reactie
Oke, een stukje vereenvoudigde uitleg. Netbios is een soort protocol wat zorgt dat er namen in plaats van nummers over het netwerk worden gestuurd, de zogenaamde netbios namen (zoals computernaam).\r\nDNS is een stuk software die netbios namen aan ip adressen koppelt zodat ergens in het systeem bekend is welke naam bij welk ip adres hoort. WINS kan dat ook voor interne situaties.\r\n\r\nNetbios kan werken via ipx/spx maar ook via tcp/ip. Daar ligt misschien je probleem, want is ipx/spx aanwezig werkt netbios niet of onvolledig over tcp/ip in de meeste gevallen. Als jouw printer geen ipx/spx ondersteuning heeft, is er goede kans aanwezig dat dit de reden -kan- zijn dat hij niet zichtbaar is op de 98se computer, omdat deze via het ipx/spx protocol op zoek gaat naar de naam van de printer, en het daar logischerwijs dan niet vinden kan omdat deze via tcp/ip verstuurd word door de printserver.\r\n\r\nOm een lang technisch verhaal kort te maken het volgende:\r\n1.) Maak 1 share aan op je 98se pc, bijv. een directory die je effe aanmaakt en dan op delen zet.\r\n2.) Verwijder netbuei op je 98se pc, dit is een antiek protocol wat eigenlijk nooit meer gebruikt word en niet nodig is.\r\n3.) Verwijder ipx/spx van je 98se pc, tenzij je dit strikt ergens voor nodig hebt.\r\n4.) Je kunt de naam van de netserver zelf bepalen, maak er iets eenvoudigs van, scheelt typewerk, bijv. hpnetserver.\r\n\r\nJe zult na verwijdering van netbuei en ipx/sxp opnieuw moeten starten dat kun je doen, check daarna even bij de eigenschappen van tcp/ip op je 98 machine of daar het vinkje staat \"netbios via tcp/ip\" op het netbios tabblad. Het kan zijn dat het blanked-out (grijs) is en je er niet aan kunt, maar als het vinkje er staat is dat goed.\r\n\r\nZoek nu in je netwerkomgeving of je de andere pc\'s kan vinden. Let op, dit kan even duren bij 98 machines voordat die eindelijk eens het hele netwerk hebben opgenomen, evt. eerst 5 minuten internetten en dan pas eens gaan kijken anders krijg je geheid een foutmelding.:)\r\n\r\nMocht je niets vinden kun je het nog eens proberen met \\\\lokaal.ip.adres.hier\\hpnetserver om bij het voorbeeld te blijven.\r\nHopelijk lukt het nu wel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...