Ga naar inhoud

Printer rechtstreeks op netwerk


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nin de huidige situatie heb ik een netwerkje van drie computers op een router van Edimax, type BR-6104K. Twee printers allebei geïnstallleerd op computer A (win2k) en uiteraard gedeeld. Dit werkt perfekt, maar om vanaf computer B of C te printen moet ik wel steeds A opstarten.\r\nNu heb ik onlangs een HP laserjet 2200dtn op de kop getikt en daarin zit een [b][size=2]\"volledig functionele HP Jetdirect EIO printserverkaart (J4169A) waarmee het apparaat kan worden aangesloten op een 10/100 Base-TX-netwerk\"[/size][/b]. Dus met J45-aansluiting.\r\nHeeft iemand van jullie ervaring met dit moois? Kan deze printer aangesloten worden op de router zodat ik computer A niet meer hoef op te starten? Hoe stel je dat dan in en maakt de firewall hem onzichtbaar op internet?\r\nAlvast mijn dank en\r\ngroeten.
Link naar reactie
Han, dank voor je positieve reactie. Maar zou je me ook willen vertellen wat ik moet doen? \r\nMaak ik een verbinding van printer naar router met een utp-kabel?\r\nIs deze dan Crossed of straight?\r\nKrijgt de printer een IP-adres van de router?\r\nKan ik dat ergens zien, bijv. in de router zelf?\r\nMoet ik de printer op alle computers intalleren?\r\nHoe wordt de printer op de computer zichtbaar?\r\n\r\nIk hoop dat je me wat op weg kunt helpen, want van HP heb ik zoals gebruikelijk niks te verwachten. Nog in de handleiding, nog op internet is iets te vinden over netwerkinstallatie en het woord contact komt in hun woordenboek niet voor.\r\nBij voorbaat dank voor je informatie.\r\n\r\nGroeten.
Link naar reactie
Toen ik nog bij het Erasmus MC werkte, hadden we daar ook een netwerkprinter draaien. Dat liep dan wel via de centrale server, dat wel. Maar wat ik me daar nog van herinner is dat de printer daar een eigen IP kreeg van de DHCP-server. Dat is in jouw geval je router, die deelt automatisch IPs uit aan alle aangesloten apparaten, dus ook je printer. Je zou, als je alles aangesloten hebt, je printer al in je lokale netwerk moeten kunnen zien, maar nog niet gebruiken. Daarvoor moet je inderdaad op alle PC\'s de juiste printerdriver installeren.\r\nJe kunt in de router opzoeken wat de gebruikte IPs zijn. Hoe dat bij jouw router heet, weet ik niet, bij mij staat het onder DHCP Client Log. Ik heb daar een lijst onder staan met het aantal verbonden apparaten op het moment (nu maar één, omdat de andere PC\'s uit staan), met daaronder het IP dat aan elk ervan is toegewezen, het MAC adres van elke PC, en de naam die de PC in het netwerk heeft. In jouw logboek moeten dan dus op zijn minst twee apparaten staan, je eigen PC en de printer.\r\nBij het installeren van de printer zul je alleen wel aan moeten geven waar die zich bevindt. Dat gaat net zo als een gedeelde netwerkprinter, je moet even aangeven dat het om een netwerkprinter gaat.
Link naar reactie
Om op je andere vraag een antwoord te geven. Je gebruikt tussen de printer en de router normaliter een gewone straight utp kabel. Het is een netwerkdevice net als je pc, geen reden dus om een crossed kabel te gebruiken.\r\nVaak zijn jetdirect kaarten ook nog via bepaalde software over het netwerk aan te sturen waarmee je tevens bepaalde beveiligingssettings kunt instellen, afhankelijk van het type printer en de mogelijkheden van deze printer.\r\nEen voorbeeld van zulk soort software is HP Openview, doch deze is voor bedrijven met een serveromgeving en niet bepaald goedkoop. Er zijn dacht ik ook nog kleinere en goedkopere programma\'s om jetdirectkaarten remote aan te sturen.
Link naar reactie
[quote]Je zou, als je alles aangesloten hebt, je printer al in je lokale netwerk moeten kunnen zien,[/quote]\r\nHelaas, dat is nu niet het geval. Ik vraag me af of dat ook wel kan, want de printer is nog niet aangemeld bij de werkgroep. \r\nBen al een hele tijd aan het stoeien geweest met het installeren, maar het lukt niet. Ik krijg de printer niet zichtbaar in het netwerk.Tijdens het installeren, als netwerkprinter, lijkt alles goed te gaan, er wordt me zelfs gevraagd of ik een testpagina wil afdrukken, maar dan stopt het.
Link naar reactie
;\r\n[url]http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?locale=en_US&taskId=115&prodSeriesId=27347&prodTypeId=18972&objectID=bpj02738[/url]\r\nof: [url]http://www.hp.com/go/ispe[/url]\r\n\r\n[url]http://ispe.sdc.hp.com/awebui/jsp/FastAnswers.jsp?region=EMEA&country=NL%3ANetherlands&ProductCategory=acp@10002%5Ep&mode=enduser&settings=on&screen=fa&origin=acp&bsdsrchcode=10002&vendor=cpq&callfrom=&option=activechat&pnid=&printermodel=&chat=[/url]\r\nGhost
Link naar reactie
Ik ben even in de handleiding gaan snuffelen. Daar staat het volgende.\r\nJe moet vanaf de printer een zelftest pagina afdrukken. Druk hiervoor als de printer gereed is (het klaar lichtje moet dan branden) kort tegelijkertijd op de knoppen \"start\" en \"annuleren\".\r\nDe printer moet dan 2 pagina\'s afdrukken, op de tweede staan de instellingen van de jetdirectkaart indien aanwezig. Daarop moet je kunnen zien wat het ip adres van de printer is, de netwerkinstellingen staan daar namelijk op.\r\nDit staat ook in de link van Ghost, alleen dan in het Engels met nog veel meer informatie.\r\n\r\nDa\'s gelijk als de printers bij ons op het werk, alleen hadden die van ons een display waar je vanalles mee kon instellen. \r\nHet handigst is misschien toch de JetAdmin software waar je allerlei zaken ook mee kunt instellen.\r\nDe HP Jetadmin software kun je [url=http://h10010.www1.hp.com/wwpc/pscmisc/vac/us/en/en/network_software/wja_overview.html][color=red]hier [/color][/url]downloaden.\r\nDan zou het moeten lukken lijkt me.\r\nP.s. de Nederlandstalige handleiding, kun je [url=http://h200001.www2.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/bpl10360/bpl10360.pdf][color=red]hier [/color][/url]downloaden als je deze nog niet hebt.
Link naar reactie
Poeh poeh..... , het is gelukt maar makkelijk is toch anders.\r\n\r\nDe link van BlackTiger bracht mij na een lange weg van bladzij naar bladzij, en passant ook nog even registreren, uiteindelijk bij de download van JetAdmin van HP. Hiermee was de server snel geinstalleerd, maar nog niet zichtbaar op de computer. Hiervoor moest eerst nog een portforwarding worden geïnstalleerd op de router. Toen de printer geinstalleerd op de hoofdcomputer met win2000. Eerst als netwerkprinter aangeklikt. Fout dus. Moest toch een lokale printer zijn. Bij de poorten werd nu ook het IP-adres van de server zichtbaar en dat gekozen als poort voor de printer en dat werkte. \r\nToen de andere (winXP-)computer. Dat mislukte meerdere keren, totdat ik er achter kwam dat die ellendige firewall weer was ingeschakeld en alles tegenhield. Daarna was het in een poep en een zucht gebeurd. Toen was het half twee in de ochtend en heb ik het voor gezien gehouden. \r\nAls je dit meer gedaan hebt zal het wel niet zo moeilijk zijn, maar de eerste keer moet je veel zoeken en maak je veel fouten. Temeer daar alle informatie in het engels staat en daar ben ik zeer slecht in. \r\nNu moet de derde computer er nog bij, maar die draait op win 98 en na het lezen van een andere topic, twijfel ik of ik daar w2000 van zal maken, of de uitdaging nog een keer aannemen. \r\nHoe dan ook, tot zover is het gelukt en ik wil BlackTiger en Ghost heel erg bedanken voor de hulp. Alleen was ik er absoluut niet uitgekomen. Nu kan ik tenminste vanaf de ene computer printen zonder altijd de andere te moeten inschakelen. \r\nAls zoiets uiteindelijk dan toch lukt, geeft me dat altijd weer een beetje een gevoel van voldoening.\r\n\r\n\r\nGroeten.
Link naar reactie
[quote]Moest toch een lokale printer zijn. Bij de poorten werd nu ook het IP-adres van de server zichtbaar en dat gekozen als poort voor de printer en dat werkte. [/quote]\r\nOh da\'s wel apart, maar goed om te weten! Zou kunnen dat dit met dit type printer of met win2k zo is.\r\nDat maakt me nieuwsgierig welke van de 2 vormen (netwerk of lokale printer) het in 98 gaat worden.\r\n\r\nGraag gedaan overigens. Tijdens die omzwervingen heb ik die printer van je gezien, een heel mooi dingetje! Echt wel iets om happy mee te wezen! (Y)
Link naar reactie
[quote=\"BlackTiger\"][quote]Moest toch een lokale printer zijn.(Y)[/quote]\r\nDe netwerkprinter bevindt zich in het LOKALE netwerk (lan),\r\ndus nog steeds Local. Via het internet bijv. buiten het lan (wan).\r\n\r\nZie o.a.:\r\n[url]http://h10010.www1.hp.com/wwpc/pscmisc/vac/us/en/sm/network_software/internet_overview.html[/url]\r\nGhost
Link naar reactie
[quote]Zou kunnen dat dit met dit type printer of met win2k zo is. \r\n[/quote]\r\nOok in XP.\r\n\r\nOverigens vergat ik wel te vertellen dat tijdens de printerinstallatie in beide gevallen ik zelf een nieuwe poort moest maken, die als naam het IP-adres van de printer kreeg.\r\n\r\n[quote]Dat maakt me nieuwsgierig welke van de 2 vormen (netwerk of lokale printer) het in 98 gaat worden. \r\n[/quote]\r\nGezien hetgeen Ghost schrijft, zal dat volgens mij hetzelfde zijn. Maar dat zal ik je niet meer kunnen vertellen. Ik heb gewoon de tijd niet meer om nog eens zo\'n puzzeltocht te ondernemen. De Win 98 computer gaat ook naar Win2000.\r\n\r\n[quote]Echt wel iets om happy mee te wezen![/quote]\r\nMeer dan zelfs. Dat ding print een zwart/witfoto op gewoon papier. En dat voor een habbekrats. Die dure inktjetprinter is alleen nog voor het kleurenwerk.\r\n\r\nOverigens leuk dat een ervaren rot zoals jij hier toch ook weer iets nieuws opsteekt. Zo is het voor iedereen leerzaam.\r\n\r\nGroeten.
Link naar reactie
[quote]die als naam het IP-adres van de printer kreeg. [/quote]\r\nDan is er toch iets mis geweest met de netbios over tcp/ip ofzoiets lijkt me. Want ik weet nog dat wij op het werk van die HP Laserjets hadden en daarnaast nog wat printers voorzien van een jetdirect kaart, doch die konden we gewoon in de netwerkomgeving zien en op de werkstations als netwerkprinter installeren.\r\nDit is ook de normale manier van werken onder XP.\r\n\r\n[quote]Overigens leuk dat een ervaren rot zoals jij hier toch ook weer iets nieuws opsteekt.[/quote]\r\nWhoehaha... je wilt het niet weten joh.:) Je blijft altijd leren, hoe ervaren je ook bent. Ik ken mensen die nog veel meer kennen, meer opleiding en ervaring hebben dan ikzelf en ook nog vaak bijleren.\r\nVooral op diverse forums is het gewoon prachtig om te zien dat er soms oplossingen komen, die theoretisch gezien niet zouden moeten kunnen, maar als je betreffend probleem ergens anders tegen komt, die oplossing ook gewoon werkt, reproduceerbaar dus. Da\'s gewoon prachtig, althans zo zie ik het persoonlijk dan.\r\nNet zoals dit printergebeuren van jou, het zou niet moeten kunnen, het zou via tcp/ip moeten werken, als netwerkprinter geinstalleerd moeten kunnen worden.\r\nEn uiteindelijk gebeurt dat allemaal niet maar wel via lokale printer, waarbij opeens het ip bij de poorten opdook.\r\n\r\nNu zie ik het verhaal van ghost wel, maar met local word op de pc bedoelt en niet het lokale netwerk (lan) want dat is echt network, ook al is het local. Maar het is gewoon mooi om te zien dat deze printers wel dan weer een funktie hebben (volgens de link van Ghost) om te doen alsof ze lokale printer zijn.\r\nZo leert men inderdaad bij, en ik vind het gewoon prachtig als ik er weer iets nieuws van kan opsteken. Vind het niet voor niets zo leuk op deze forums. Niet alleen het anderen (proberen te) helpen geeft een goed gevoel, maar het bijleren zeer zeker ook. (Y) \r\n\r\nEffe ander vraagje nog.... ik bespaar kosten met de deskjet door de instelling op \"concept\" te zetten bij het printen. Dan print ie niet alleen sneller, maar gebruikt ook veel weiniger inkt, scheelt enorm.\r\nNu zie ik jou schrijven \"voor een habbekrats\". Bedoel je daarmee te zeggen dat jij hem voor een habbekrats hebt, of dat die dingen nu gewoon in het algemeen voor een habbekrats te krijgen zijn? En maakt het tegenwoordig nog uit betreffende de hoeveelheid die je print of zo\'n ding interessanter c.q. goedkoper is dan een deskjetprinter?
Link naar reactie
http://www.telex.com/intercoms/files.nsf/Pages/Basic_Networking_Guide/$file/Basic_Networking_Guide.pdf#search=\'lan%20vs%20internet%20printer\'\r\n\r\nZie blz. 5 van 14:\r\n“A good example of a LAN device is a network printer.” enz.\r\n\r\nBetreffende netwerkprinter is een LAN apparaat, bevindt zich in het Local\r\nArea Network, en is dus uiteraard lokaal aangesloten. Dit in tegensteling\r\nmet een Printer die zich buiten de locatie, bijv. het internet, bevindt. (wan)\r\n\r\nDe printer is een lokale printer, en de wijze van aansluiting, usb, utp,\r\nof parallel, (in dit geval via ethernet) is niet bepalend voor de keuze bij\r\nhet installeren; Buiten/Binnen het LAN. Bepalend is of deze zich binnen\r\nof buiten het eigen netwerk bevindt. Hier dus typisch een lokale printer.\r\nHet kan zijn dat een slecht vertaalde handleiding anders doet denken.\r\n\r\nDe programmatuur en technische inrichting van de printer is natuurlijk\r\nwel bepalend voor de aldanniet mogelijkheid om deze via een netwerk\r\naan te sturen, mede of deze voortdurend aan een server hangt of ook\r\nseparaat moet kunnen worden benaderd, zoals Jakkoo nu is gelukt.\r\n\r\nAls ik het verkeerd begreep, zal ik graag (geargumenteerd) vernemen\r\nhoe het anders in elkaar steekt. Ik leer graag bij, zoals BlackTiger zei.\r\n\r\nVoor goed begrip: Ik ben geen netwerk-deskundige maar begin een\r\nbeetje te begrijpen hoe portforwarding e.d. gebruikt kan worden om\r\nbepaalde zaken voor elkaar te krijgen in de router. Ik ben eigenlijk\r\nbenieuwd of de forwarding (poort 8000) van Jakkoo op zijn router\r\nwezenlijk nodig was. Of zou het zonder dat ook wel zijn gelukt?\r\n\r\nGhost
Link naar reactie
;\r\nBlackTiger zei:\r\n\"Nu zie ik het verhaal van ghost wel, maar met local word op de pc bedoelt en niet het lokale netwerk (lan) want dat is echt network, ook al is het local. Maar het is gewoon mooi om te zien dat deze printers wel dan weer een funktie hebben (volgens de link van Ghost) om te doen alsof ze lokale printer zijn.\"\r\n\r\nNu ben ik steeds aan het piekeren hoe ik dit kan inpassen in mijn\r\n(voorlopige) opvatting, zoals in vorig bericht. Kan je mij helpen dit\r\nbeter te begrijpen? Als ik hier een misvatting heb, hoe dient men\r\ndan zo\'n netwerkprinter te begrijpen? Als een server buiten de lan\r\nmet ingebouwde printer c.q. printer met eigen netwerkserver die\r\nLan-functie weet te simuleren? Bl.T. lijkt het laatste te bedoelen.\r\n\r\nFeitelijk wordt het dus toch een LAN (lokaal aangesloten) device,\r\nen maakt het voor de installatie dus niet uit of het een simulant is\r\nof niet. In dat geval kan ik het rijmen met de laatste link (doc).\r\n\"Local\" vertaal ik als: Binnen het eigen lokale netwerk en voorzien\r\nvan een netwerk adres in de private IP-range (hier) 192.168.x.x\r\n\r\nGhost
Link naar reactie
Oke, zal proberen. Om te beginnen wil ik alvast duidelijk maken dat ik niet wil zeggen dat ik gelijk heb, er wijzigen in de techniek diverse dingen, en zoals ik het nu omschrijf is gewoon hoe ik het vroeger geleerd heb. Dat hoeft dus niet per definitie tegenwoordig ook nog zo te zijn.\r\n\r\nJe hebt netwerk, bestaande uit LAN en WAN, da\'s duidelijk lijkt me.\r\nDan heb je lokale machines, computers bedoel ik daarmee. Deze kunnen al dan niet op een netwerk aangesloten zijn en aldus als network client of stand-alone gebruikt worden.\r\nOp elke computer zijn er een aantal aansluitingen, in die uitleg ga ik volledig met je mee. Dit kan usb zijn, lpt, en bijv. serieel.\r\nVerschil met vroeger is dat USB nu op het moederbord zit en vooral ook dat je tegenwoordig vaak UTP ook op het moederbord ziet, terwijl dit vroeger echt een losse kaart was, aparte aansluiting.\r\nEen lokale aansluiting (zoals ik het dan geleerd heb), is een aansluiting van apparatuur, die rechtstreeks op een computer gekoppeld zit (en nu komt het) ook door deze computer aangestuurd word d.m.v. drivers en derhalve niet kan funktioneren op het moment dat de pc uitgeschakeld staat.\r\nDat is de definitie van lokaal.\r\nDe definitie van netwerkapparatuur is apparatuur waarmee je uitsluitend via het netwerk kunt werken of aansturen. Uitzondering daarop zijn op het netwer aangesloten computers, daarom noemen ze die ook workstations omdat je deze ook in stand-alone mode of lokaal (als het netwer plat ligt).\r\n\r\nGaan we verder met Lan en WAN. Naar WAN hoeven we niet te kijken want dat is wide area network, dus netwerk buiten de eigen lokatie, internet of bedrijf aan de overkant van de straat etc.\r\nIn dit geval beperken we het tot LAN. Vermoedelijk berust de moeilijkheid hier in het woordje Lokaal, want je hebt gewoon lokaal en in Lokaal Netwerk zit ook het woord lokaal, maar dat moet je wel koppelen aan netwerk, dat hoort bij elkaar.\r\nDe abstractie is hier het netwerk. In een netwerk kan apparatuur ook funktioneren, zonder dat hier een computer voor aan hoeft te staan. Denk aan een netwerkprinter, een router, een switch etc.\r\nTerug naar de printer. Op het moment, dat een printer niet rechtstreeks op een computer gekoppeld is maar rechtstreeks op het netwerk, is er sprake van een netwerkprinter, het is daarbij niet van belang of het lokaal netwerk of internet netwerk betreft. Sleutel is hierbij het netwerk.\r\nDe enige uitzondering hierop is een computer die rechtstreeks aan een computer gekoppeld is, en door deze computer gedeeld word in een netwerk, ook dat is (eigenlijk deels) een netwerk printer.\r\nSoms zie je ook wel een pc die uitsluitend als netwerk server funktioneert in een bedrijf, ook deze printers worden op de andere machines als netwerkprinter geinstalleerd.\r\n\r\nDat is dan ook de reden dat als je 2 win98se machines hebt, en aan de ene hangt een printer, dat je de printer op die ene machine als lokale printer installeert omdat ie rechtstreeks aan een poort op die machine hangt, en op de andere win98se machine als netwerk printer.\r\nReden hiervoor is dat de enige manier om deze printer vanaf andere machines te bereiken, via het netwerk is.\r\nIn feite geldt dit ook voor netwerkprinters die rechtreeks in het netwerk hangen. Deze machines krijg je niet bereikt, behalve via het netwerk.\r\n\r\nVoor de installatie zul je hem dus ook als netwerkprinter moeten configureren, want als je gaat zoeken op de lokale poorten, en feitelijk zijn dat dus alleen de hardwarepoorten usb, lpt en serieel zul je hem niet vinden.\r\nEen UTP poort is ook wel hardwarematig, doch in veel gevallen niet op het moederbord aanwezig en dus een aparte netwerkkaart met bijbehorende drivers voor nodig.\r\nDaarnaast kun je vaak printerdrivers installeren tot je een ons weegt, als er geen tcp/ip verkeer plaats vind, zul je geen printer zien.\r\nTcp/ip is echt een netwerkprotocol, hetgeen dus aangeeft dat zonder netwerkfunktionaliteit geen printen mogelijk is ondanks het feit dat je de drivers hebt.\r\nDat is een voorbeeld wat heel abstract aangeeft dat het echt om een netwerkprinter gaat, of dat nu lokaal of via internet is maakt daarbij niet uit want dat is beiden netwerk.\r\nVerder zal deze printer ook blijven funktioneren als de computers uit staan.\r\n\r\nNu is het natuurlijk wel zo dat de techniek steeds vooruit gaat en dat er dus ook mogelijkheden gemaakt worden om het de mensen gemakkelijker te maken.\r\nEn wat is nu gemakkelijker dan gewoon het lokale ip adres als een \"poort\" toe te gaan voegen.\r\nDoch als je die poort bekijkt, zie je ook dat het geen lokale poort is maar een netwerkadres namelijk //ipadres/printer.\r\n\r\n[quote]benieuwd of de forwarding (poort 8000) van Jakkoo op zijn router wezenlijk nodig was.[/quote]\r\nDat denk ik niet, ik lees nu alleen in jouw reply van die poort 8000, maar je hebt in je LAN geen portforwarding nodig behalve als je de printer vanuit een WAN omgeving wilt bereiken (via internet bijv. of bedrijf aan de overkant).\r\nLokaal staan alle poorten standaard open, althans bereikbaar voor alle pc\'s binnen het lokale netwerk (zelfde range dus).\r\n\r\nMisschien dat het op deze manier duidelijker is, zoniet dan hoor ik graag welke punten nog verwarring brengen, daarbij moet ik ook nog eens het stuk in de link doorlezen van in jouw post, om te kunnen zien wat daar allemaal staat.\r\nIk ben nu op dit moment alleen even uitgegaan van de manier zoals ik het geleerd heb. Doch zoals gezegd, het zou best verandert kunnen zijn, net zoals je vroeger 4 klassen netwerken had terwijl er maar over 3 klassen gesproken werd, terwijl je nu ook diverse manieren van subnetting hebt en over dat 4de netwerk ook gesproken word.\r\n\r\nHet is een lang stukje geworden dus ik hoop dat ik alles meegenomen hebt van de overwegingen en vragen. Mocht dat niet zijn dan laat gerust weten, ik leer hier zelf ook weer van, zeker als blijkt dat op dit gebied ook weer allerlei vernieuwing zijn.\r\nHet document van de link ga ik over een half uurtje eens op mijn gemak lezen, lijkt me bijzonder interessant.
Link naar reactie
;\r\nMogelijk is er een begripsverwarring m.b.t. Local Area Network,\r\nwaarin lokaal een netwerkfunctie is, terwijl bij de installatie van een\r\nprinter Windows het heeft over een Lokale printer die met de\r\ncomputer is verbonden i.t.t. een Netwerkprinter of printer die met\r\neen andere computer is verbonden.\r\n\r\nBij 2k printerinstall zie ik dit:\r\n\"Klik op lokale printer als de printer direct op uw computer is\r\naangesloten. Klik op Netwerkprinter als de printer op een andere\r\ncomputer of direct op het netwerk is aangesloten.\" Vervolgens is\r\ner de keus voor een () Lokale printer [] Mijn Plug en Play-printer\r\nautomatisch detecteren en installeren, of voor () Netwerkprinter.\r\nXP beschrijft het iets anders, maar het komt op hetzelfde neer.\r\n\r\nZou Jakkoo zich vergissen? Heeft hij mogelijk eerst de 2k met keus\r\n1, lokale printer, deze geïnstalleerd, en later de XP met keus 2,\r\nnetwerkprinter, en bleef alleen de 1e handeling in zijn geheugen?\r\n\r\nStel nu dat de ontwerper van Windows zijn tekst voor punt 2 had\r\nlaten luiden:\r\n\"Lokale netwerkprinter of Lokale printer die met een andere\r\ncomputer is verbonden\", dan zou dat voor mij beter rijmen met\r\nhet onderscheid tussen printers in het LAN of daarbuiten (wan).\r\nEen lan-printer is dan via het netwerk te besturen, terwijl de printer\r\nvan punt 1 (direct op de pc aangesloten) door de eigen server\r\nonmiddellijk, en via het netwerk door andere pc\'s is te bereiken.\r\n\r\nIn deze opvatting blijft een printer lokaal, ongeacht of deze direct\r\naan een pc is verbonden of via het lan, en interlokaal daarbuiten.\r\nHet is dus de tekstkeuze die een \"lokale\" printer reduceert tot een\r\nop de pc aangslotene en een tegenstelling creërt tot netprinters.\r\n\r\nStel dat de ontwerper van Windows zijn tekst voor punt 1 had\r\nlaten luiden:\r\n\"Klik op DIRECTE printer als de printer direct op uw computer is \r\naangesloten\", dan was deze discussie misschien niet gevoerd.\r\n\r\nGhost
Link naar reactie
[quote]Mogelijk is er een begripsverwarring m.b.t. Local Area Network, \r\nwaarin lokaal een netwerkfunctie is, terwijl bij de installatie van een \r\nprinter Windows het heeft over een Lokale printer die met de \r\ncomputer is verbonden i.t.t. een Netwerkprinter of printer die met \r\neen andere computer is verbonden. [/quote]\r\nAllereerst wat betreft die moeite, graag gedaan hoor, da\'s geen moeite, gewoon leuk hobbyen.\r\nMaar hier sla je de nagel op zijn kop. Dat zie je ook aan het tweede stukje tekst in je reply over 2kprinterinstall.\r\nDe lokale poorten zijn de op de machine aangesloten fysieke poorten.\r\n\r\nIk weet ook niet of ze het beter directe printer hadden moeten noemen. Zoals je ziet stammen de benamingen uit de \"oudheid\" om het zo maar even te betitelen.\r\nPersoonlijk, als iemand die wat vaker met netwerk gestoeid heeft, bestaat geen verwarring over lokaal netwerk of lokaal als woordje alleen.\r\nZo gauw de toevoeging netwerk komt, gaan de netwerkmensen er al meteen van uit dat het niet fysiek gekoppeld is (dus niet op lokale poort) en dat netwerk \"ergens anders\" betekent, even simpel gezegd dan.\r\nFeitelijk gezien creëer je voor jezelf een onduidelijkheid door LAN en internet te scheiden. Het is beiden gewoon netwerk. Je haalt dan in de LAN het woordje lokaal \"los\" eruit en dat is eigenlijk wat je niet moet doen, het hoort bij elkaar. Hou je het bij elkaar, dan gaat eigenlijk de rest vanzelf.\r\nMaar gezien de huidige situatie en de manier zoals je het omschrijft, kan ik me wel voorstellen dat er wat verwarring ontstaat, zeker bij mensen die zich minder of wellicht totaal niet met netwerken bezig houden.\r\nDoch dat is iets normaals, heb ik zelf ook last van als je bijv. over multimedia gaat praten, da\'s echt niet mijn vakgebied, regelmatig dus ook verwarring hier aan deze zijde.:)\r\n\r\nEn discussie, ach da\'s een groot woord. Je bent net als ik kritisch, kijkt naar bepaalde punten en dan ontstaat er iets wat niet helemaal in het straatje van voorstelling past, dan stel je daar kritische vragen bij en zoekt iets uit, zoals uit de link van je blijkt. Je wilt dan graag het naadje van de kous weten zo ben ik ook.\r\nZo voer ik graag discussie hoor, zelfs als blijkt dat ik het bij het verkeerde eind heb, want daar leer ik alleen maar van.\r\nZie bijv. onze discussie over Ghost, waar ik de nodige vragen en kritische kanttekeningen plaatste en van o.a. jou desbetreffend toch ook weer heel wat heb kunnen opsteken.\r\n\r\nAls laatste weet ik niet of Jakkoo zich vergist heeft of dat er bij windows iets in het geheugen is blijven hangen, soms heeft windows zo\'n vreemde dingen, ook op netwerk dat je bijv. geen toegang hebt, en als je een share aanmaakt en daarna weghaalt dat opeens wel alles werkt dat ik me vaker vragen stel bij het hele windows.:)
Link naar reactie
;\r\nWeet dan dat ik \"discussiëren\" altijd een positief woord vond, en\r\ndeelname vaak verhelderend kan werken. Evenwel ontaardt het\r\nmaar altevaak in onozel geruzie. Daar onttrek ik mij liefst aan.\r\n\r\nIk vond deze draad leuk, en ben inmiddels weer wat wijzer.\r\nOverigens vraag ik mij af of alles nog steeds goed gaat bij\r\nJakkoo, en of portforwaring kon worden weggelaten. Jakkoo?\r\n\r\nVr.gr.\r\nGhost
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...