Ga naar inhoud

Geen netwerkkabel aan NIC, toch Internet op Notebook?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

;\r\nKan best met PC\'s en verschillende besturingssystemen\r\nomgaan, maar had nog nooit een notebook (laptop).\r\n\r\nVanmorgen 1 gehaald by piep-M.C.M-piep, waarvoor\r\nik zowaar in de rij moest staan. Een Toshiba L10-154\r\nSatellite (de naam geeft eigenlijk al te denken).\r\nZe verkochten maar 40 per dag, 1 de man. Aanbieding.\r\n\r\nHet eerste wat ik deed was de orginele install wissen\r\nen een eigen vertrouwde installatie er op. De laatste\r\ndrivers voor het apparaat gedownload voor XP-pro.\r\nAlles werkte als een trein.\r\n\r\nWie schetst mijn verbazing, dat ik onmiddellijk internet\r\nhad, ZONDER dat de netwerkkabel verbonden was!\r\nIk begrijp nu dat er een wireless NIC in moet zitten.\r\n\r\nMaar wat ik mij nu afvraag: Waar haalt hij het signaal\r\nvandaan? Bij de buren (onafgescherme router)? Of\r\nzijn er gratis netwerken speciaal voor zuks? Netwerk\r\nmet naam SMC zegt me niets. Nog meer netwerken\r\nverschenen, waarvan ik de naam niet meer weet,\r\nmaar die allemaal goede verbindingen gaven, ik\r\nhad maar voor het uitkiezen.\r\n\r\nWie betaalt dat voor mij? Kan ik nu mijn dure\r\ninternet abonnement gaan opzeggen?\r\n(downloadsnelheid viel erg mee trouwens)\r\n\r\nIk kon alleen niet op m\'n eigen gigabit netwerk\r\nkomen, zou dat via deze omweg wel kunnen?\r\nDus zonder fysieke netwerkverbinding?\r\n\r\nGhost168\r\n;
Link naar reactie
[quote]Netwerk met naam SMC zegt me niets.[/quote]\r\nNetwerk met de naam SMC is een standaard naam van een wireless netwerk verzorgt door een bepaalde Sitecom router, SMC staat namelijk voor Sitecom.:)\r\nMaar het ziet er inderdaad naar uit dat je de nodige onbeschermde netwerken om je heen hebt, kan me alleen maar aansluiten bij aussien.\r\n\r\nJe kunt alleen zonder fysieke verbinding op je eigen gigabit netwerk komen als je ergens in dat netwerk een wireless deel hebt zoals een wireless router of een accespoint.
Link naar reactie
;\r\nAnimal:\r\n Ik heb aardig wat ervaring met besturingssystemen.\r\n Mijn eigen installatie werkt perfect en bevat precies\r\n wat ik nodig heb en wens aan gebruiksgemak enz.\r\n\r\n Daarbij komt dat de orginele installatie op de PC\r\n niet voldoende is geoptimaliseerd. Als ik daaraan\r\n sleutel krijg ik het ook wel goed, maar gebruik dan\r\n meer tijd, dan door eenvoudig een voorgekookte\r\n installatie in 16 minuten er op te zetten, die begint\r\n met het scannen naar nieuwe hardware, en dan de\r\n complete servicepack 2 en 3 (alles na 2) installeert.\r\n Alle toepassingsprogramma\'s staan er dan ook in\r\n een keer op, inclusief registerinstellingen.\r\n Slechts enkele drivers hoef ik soms bij te werken,\r\n zoals video, audio, of XP onbekende apparaten. \r\n\r\nBlackTiger:\r\n Bedankt voor de Info. De weg buitenom zou toch\r\n te langzaam worden, als je verwend bent met\r\n een gigabyte switch achter de router.\r\n\r\nGhost168\r\n;
Link naar reactie
;\r\nInmiddels heb ik ingelogd op de SMC7004VWBR wireless router\r\nen tot mijn genoegen zag ik dat geen, echt niet één, beveiliging\r\nwas ingesteld. Zelfs een paswoord ontbrak. (toen nog) :-)\r\nGelijk even de laatste firmware er in geflashed, en de prestatie\r\nverbeterd door instellen van de snelste verbindings-optie.\r\n\r\nMet 192.168.100.1 kon ik in die kabelmodem van hen\r\nzien welk abbonnement zij hebben. Lekker snel gelukkig.\r\nBij Status zie je letterlijk alles, Wan ip, mac-adr. enz. enz.\r\n\r\nLeuk is dat je zelfs ziet wanneer men inlogt, dan verschijnt\r\nhun lan ip adres naast het mijne, met hun computer-naam.\r\nBij WAN Dynamic IP, zie ik een Hostname, die ik hier\r\nnatuurlijk niet noem. Ik vraag me af of dat hun werkgroep\r\nis. Tot nog toe bevind ik mij buiten hun PC(\'s), en ben\r\nik dus nog niet echt aan het (strafbare) inbreken.\r\n\r\nNa de wijzigingen in buurmans router is de verbinding\r\nsneller geworden, en kan ik sneller (gratis) downloaden.\r\n\r\nGhost\r\n;
Link naar reactie
@Ghost: je bent inderdaad strafbaar bezig. Als iemand zijn deur open laat staan, dan betekent dat nog niet dat jij het huis leeg mag halen of er mag gaan wonen. Zeker nu je ook nog veranderingen hebt aangebracht, ben je echt strafbaar! :-@ \r\n\r\nWat je dient te doen is de buren te waarschuwen dat het allemaal onbeveiligd is. Misschien mag je als dank wel meeliften op hun verbinding.
Link naar reactie
;\r\nIk heb de buurvrouw verzocht, haar man te verwittigen, die over\r\ndrie kwartier zou thuiskomen. Ik heb hem zodoende uitgenodigd\r\nmij thuis te bezoeken, waar ik hem zal uitleggen hoe hij zich beter\r\nkan beschermen tegen ongevraagd virtueel bezoek. Voorlopig\r\nheb ik hem beschermd met een paswoord, dat ik hem zal geven.\r\nHij kan het daarna zelf thuis wijzigen.\r\n\r\nGhost\r\n;
Link naar reactie
;\r\nNa bezoek van de buurman, nog een email gestuurd:\r\n-------------------------------------------------------------------------\r\nBeste Buren,\r\n\r\nMisschien lukt het niet om op de router in te loggen.\r\nDat kan zo:\r\n\r\nOpen de Internet Explorer, bijv. de startpagina.\r\nBovenin zie je een adresregel, vul daar in:\r\n[url]http://192.168.2.1/login.htm[/url]\r\n\r\nPaswoord: ******** (buurman nu bekend)\r\n\r\nGa naar Advanced Setup\r\nGa links naar System\r\nWijzig daar eerst het paswoord.\r\nNu kan niemand meer ongevraagd binnen.\r\n\r\nDat men niet in de router kan is nog niet voldoende.\r\nOok het dataverkeer moet nog beschermd worden.\r\n\r\nDus:\r\nDaarna nog de firewall instellen en eventueel\r\nbij \"Wireless\" de (SSID) ID wijzigen en\r\ndata versleutelen met WPA encryption.\r\n\r\nVriendelijke groeten,\r\nUw buurman.\r\n\r\nGhost
Link naar reactie
;\r\nJa Leon, als je het terugziet, is het een beetje vreemd. Het\r\norginele bericht bevat natuurlijk niet Ghost als afzender.\r\n\r\nOverigens, heeft mijn uitgebreide uitleg/advies nog niets\r\nopgeleverd. Ik kom nog net zo makkelijk in zijn router.\r\nOok al zou hij (buitenlander, maar spreekt ook nederlands)\r\nhet niet allemaal direct begrepen hebben, dan nog is er die\r\nemail met uitleg, en zijn vrouw spreekt beter abn dan ik.\r\n\r\nNou ja, ik laat het hierbij, als hij niets verandert heb ik in ieder\r\ngeval een gratis accesspoint. Zelf heb ik natuurlijk een firewall\r\nenz. op de PC/notebook, een aparte werkgroepnaam, en delen\r\nmet alleen lezen op een beperkt stukje schijf.\r\n\r\nGhost
Link naar reactie
En tóch vraag ik me af waar dan die \'strafbaarheid\' zit... De internetter in kwestie is gewoon een \'zender\'. In mijn wereldje gold altijd dat informatie in de ether wordt gestuurd om beluisterd / gezien te worden (openbaar, dus)... Wát voor \'handrem\' moet ik hanteren om niet-voor-mij-bedoelde info uit te filteren ?? Ráre wereld !
Link naar reactie
;\r\nDe vergelijking met \"binnentreden in een woning\" dringt zich op.\r\nStrafbaar (zie jurisprudentie) was men vroeger niet als men een\r\nopen deur binnenging. Alleen na aanzegging (3x) door de recht-\r\nhebbende om te vertrekken, was weigering juris te vervolgen.\r\nHetzelfde gold ook bij \"eigen terrein\". Geen feitelijke afsluiting, dan\r\nook geen strafbaarheid. Hoeveel bordjes verboden toegang er\r\nook waren aangebracht. Invoering van de wet op PC-inbraak heb\r\nik niet meer in functie mee mogen maken. Normaal ga je dan op\r\nje intuïtieve rechtsgevoel af, en vind ik \"binnendringen\", hier dus\r\nin het netwerk, pas echt onfatsoenlijk en mogelijk strafbaar.\r\nDe vraag is natuurlijk: Waar begint het netwerk? Ik denk dat daar\r\nwaar data-opslag direct bereikbaar is, de grens is gepasseerd.\r\n\r\nAls ik ooit vervolgd zou worden voor mijn gedrag aan de poort\r\nvan buurman\'s netwerk, zal ik de wet er wel op napluizen, of\r\ndit door een advocaat laten doen, om te zien of dit wel mocht.\r\n\r\nGhost
Link naar reactie
;\r\nHuisvredebreuk en Computervredebreuk, de wetsartikelen 138(a).\r\n\r\nDat huisvredebreuk en computervredebreuk analogie vertonen,\r\nblijkt al uit het feit dat beide in opeenvolgende artikelen in het\r\nWetboek van Strafrecht worden behandeld. Let wel: Binnendringen,\r\ndat is waar het om gaat. Vervolgens om vervreemding enzovoorts.\r\n\r\nHet opzettelijke en wederrechtelijke staat daarbij voorop en het\r\ndoorbreken van een beveiliging! (Niet beveiligd = vrij toegankelijk.)\r\nSub b is trukage en vermomd binnendringen als element genoemd.\r\n\r\nHet gaat dus om kunstgrepen om binnen te komen, en voor een\r\ntotaal onbeveiligde situatie, kan nimmer sub b toepasselijk zijn.\r\nZonder die elementen van handeling is er GEEN strafbaarheid.\r\n\r\nArtikel 138\r\n1. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.\r\n2. Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum, of die, zonder voorkennis van de rechthebbende en anders dan ten gevolge van vergissing binnengekomen, aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen.\r\n3. Indien hij bedreigingen uit of zich bedient van middelen geschikt om vrees aan te jagen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.\r\n4. De in het eerste en derde lid bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien twee of meer verenigde personen het misdrijf plegen.\r\n\r\nArtikel 138a\r\n1. Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt, als schuldig aan computervredebreuk, gestraft hij die opzettelijk wederrechtelijk binnendringt in een geautomatiseerd werk voor de opslag of verwerking van gegevens, of in een deel daarvan, indien hij\r\na. daarbij enige beveiliging doorbreekt of\r\nb. de toegang verwerft door een technische ingreep, met behulp van valse signalen of een valse sleutel dan wel door het aannemen van een valse hoedanigheid.\r\n\r\n2. Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft computervredebreuk, indien de dader vervolgens gegevens die zijn opgeslagen in een geautomatiseerd werk waarin hij zich wederrechtelijk bevindt, overneemt en voor zichzelf of een ander vastlegt.\r\n3. Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft computervredebreuk gepleegd door tussenkomst van een openbaar telecommunicatienetwerk, indien de dader vervolgens\r\na. met het oogmerk zich wederrechtelijk te bevoordelen gebruik maakt van verwerkingscapaciteit van een geautomatiseerd werk;\r\nb. door tussenkomst van het geautomatiseerd werk waarin hij is binnengedrongen de toegang verwerft tot het geautomatiseerd werk van een derde.\r\n\r\nGhost
Link naar reactie
;\r\n\"2Times Lucky\" schreef in bericht\r\nnews:mn.d2667d593fc31210.31350@home...\r\n\r\n\r\n\r\n> > Het gaat dus om kunstgrepen om binnen te komen, en voor een\r\n> > totaal onbeveiligde situatie, kan nimmer sub b toepasselijk zijn.\r\n> > Zonder die elementen van handeling is er GEEN strafbaarheid.\r\n>\r\n> Dus volgens jouw uitleg, heb jij het volste recht om mijn woning binnen\r\n> te lopen als de achterdeur niet op slot zit?? Je hoeft dan ook geen\r\n> \"kunstgrepen\" uit te halen om binnen te komen, slechts je hand op de\r\n> klink leggen, deze bedienen en binnen te stappen.\r\n\r\nNiet alleen volgens mij, maar volgens de wet. Pas op het moment dat\r\nde rechthebbende de toegang ontzegt (3x) verblijft men wederrechtelijk\r\nen is er sprake van strafbaarheid. Dit is iets wat elke politieman/vrouw\r\nzal beamen, als hij/zij in de opleiding tenminste heeft opgelet. Zij hebben\r\ndaar veel mee te maken, het is hun directe vakgebied. Binnentreden.\r\nLet wel: We hebben het hier dus over een onafgesloten situatie!\r\n\r\n> Daarbij ontvreemde jij wel degelijk iets,nl. de instellingen in de\r\n> router.....die heb je veranderd waardoor de originele instellingen\r\n> verdwenen zijn..... Als je dan toch wilt gaan muggeziften....\r\n>\r\n\r\nWel eens gehoord van mazen in de wet? Dit is er zo een. Men\r\nheeft niet bedacht, of het niet belangrijk gevonden om dit te\r\nregelen. Nogmaals Onbeveiligd = Vrij toegankelijk, nog sterker,\r\nde verzwarende omstandigheden, ontvreemding enz. zijn pas\r\nstrafbaar als eerst aan het 1e deel is voldaan, namelijk Het\r\nverbreken van een beveiliging. Diefstal/wijziging van data uit\r\neen onbeveiligd systeem is niet strafbaar, wel onfatsoenlijk.\r\nLet hierbij goed op het gebruik van het woord \"vervolgens\".\r\n\r\nGhost
Link naar reactie
\"De internetter in kwestie is gewoon een \'zender\'.\r\n\r\n\"Dit klopt niet helemaal .\r\nEr wordt alleen maar informatie naar jou toe gezonden als je er om vraagt.\r\nDus je moet zelf eerst stappen ondernemen ,die dan strafbaar zijn.\r\n\r\nOok buiten is een bordje met daarop\"verboden toegang ,artikel 461 van wetb v strafrecht\" voldoende om strafbaar te zijn ,evenals een huis binnen lopen waar je niks te zoeken hebt. Er hoeft helemaal niks afgesloten te zijn !!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...