Ga naar inhoud

netwerk voor bestands en printerdeeling


Anoniem2

Aanbevolen berichten

ik wil mijn 3 computers bestanden en printers laaten deelen zodat ik niet meer alles met diskette moet over zetten\r\nik heb 2 win 98se pc\'s (pc 4 en pc 5) en een xp sp2 (pc1) de 2 98se zien elkaar en kunnen bestanden deelen en de printer van pc 5 word ook vanaf pc4 gebruikt \r\npc 4 en 5 zien pc 1 niet\r\npc 1 ziet pc 4 en 5 maar kan er geen toegang tot krijgen op pc 1 krijg ik de melding : \"\r\n\\\\pc5 is niet toegankelijk. u heeft mischien niet de goede rechten om deze netwerk resource te gebruiken. contacteer de anministrator van dze server om na tegaan of u de goede rechten heeft\r\n\r\nde netwerk plek is niet gevonden\" \r\n\r\ndeze melding krijg ik op pc1 als ik of \\\\pc4 of \\\\pc5 invoer
Link naar reactie
@Pitje68, je klikt daar waar je zijn moet, en om dan een nieuwe vraag te plaatsen klik je op de grote gele \"NIEUW\" knop.\r\n\r\n@Richt, oef, daar zit je met een rechtenprobleem. De 98se pc\'s kunnen namelijk niet zomaar even de XP pc benaderen gezien deze alleen op accounts werkt.\r\nHet is wel enigszins raar dat je vanaf de XP niet naar de 98 machines kunt, maar dat komt wel eens voor.\r\nWelke protocollen heb je op de 98 machines? Alleen TCP/IP of ook ipx/spx (en op alle pc\'s neem ik aan ook bestands- en printerdeling geinstalleerd)?\r\nWat je kunt proberen is je guest account open te zetten op je XP machine, of als je het veiliger wenst te hebben, de 98se useraccounts een wachtwoord geven, en dezelfde accounts met wachtwoord ook als account opnemen bij de accounts van de XP machine.\r\nDan zouden de 98se machines in elk geval toegang moeten krijgen.\r\n\r\nDat wil nog niet zeggen dat iedereen iedereen ook in de netwerkomgeving kan zien, maar dat is een tweede. Het makkelijkst is om eerst even te zorgen dat de pc\'s elkaar kunnen pingen bijvoorbeeld.\r\nJouw kennende neem ik ook aan dat alle pc\'s zich al in dezelfde werkgroep bevinden en dat in geen van de computer of gebruikersnamen spaties of rare tekens zitten en de ip adresseringen en subnetmaskers etc. in orde zijn.
Link naar reactie
de werk group is (natuurlijk) de zelfde (SITECOM op alle pc\'s met hooft letters) de pc\'s hebben allen een andere naam PC1 PC4 PC5 met allemaal de gebruikers naam \"Richt\" waarop ingelogt word\r\nik heb p de win 98 SE net even hetIPX/SPX compatible protocol geinstaleert, verder zit er TCP/IP, client voor ms netwerken, indevidueele sessies voor windows en netbeui op en natuurlijk bestands en printerdeeling, op de xp zitten ook al deze protocolen en nog een paar meer\r\n\r\nedit heb net ipx/spx ge installert op de 98se pc\'s en de xp kan er nu op kijken ga even testen of schrijfen ook kan
Link naar reactie
Oke, even resumeren. Het netbeui protocol is antiek en heb je eigenlijk totaal niet nodig.\r\nJe hebt op alle pc\'s het account Richt met hetzelfde wachtwoord en daar log je ook mee in op alle machines. Verder zit er op alle pc\'s ipx/spx ook geinstalleerd.\r\nOke, misschien ligt het aan de netbios instelling. Als je pc1 hebt, dus de XP machine en je kijkt bij eigenschappen van tcp/ip en dan het tabblad WINS, welke netbios instelling heb je dan onderaan? De eerste of de tweede?\r\n\r\nHeb je een franse versie windows ertussen? Omdat ik \"d sur pc4\" zie staan en da\'s frans.;)\r\n\r\nEigenlijk staat nu alles goed, dus moet ik eens goed na gaan denken waarom het dan niet werkt. Kan zijn dat het even duurt want ik moet vanavond nog weg. Gaat alles via een router of uitsluitend een switch of hoe?\r\nFirewall\'s staan effe uit neem ik aan?\r\n\r\nWat betreft de printer moet USB ook kunnen als hij op de andere pc\'s (waarop hij niet aangesloten is) maar geinstalleerd is als netwerkprinter.
Link naar reactie
het gaat via een router (een switch is nog niet nodig nog maar 3 pc\'s)\r\nde firewall is zonealarm op de xp en geen op de 98se\'s en ik heb een ingebouwde firewall in mijn router die het hele netwerk beschermt maar niet de pc\'s onderling vanmekaar\r\nde printer van pc 1 (xp) werkt nu ook op de win 98 se\'s had de extra drivers niet geinstaleerd en daardoor zag ie ze niet.\r\n\r\nhet enige resteeren de probleem is, dat ik vanaf pc1 geen docs op pc5 kan lezen of schrijven, en de printer van pc5 is ook niet beschikbaar voor de xp pc
Link naar reactie
Ehzm.. misschien kun je me nog even uitleggen. Wat bedoel je met \"extra drivers niet geinstalleerd\"? Welke extra drivers dan?\r\n\r\nAls pc4 en pc5 exact hetzelde ingesteld zijn, zou dat geen verschil mogen opleveren. Je kunt eens proberen je firewall uit te zetten en zien of het dan wel lukt.\r\nAls beiden hetzelde ingesteld zijn, dan lijkt het er al vlug op dat het probleem ergens anders aan ligt.\r\nPC4 kan wel op pc5 werken en kan ook de printer bereiken?\r\n\r\nKun je vanaf de xp machine pc 5 wel pingen? Ook op naam?
Link naar reactie
die extra drivers waaren de win 98 drivers voor de printer die op de xp machine ge instaleert moesten worden,\r\npc 4 kan de shared docs en de printer van pc 5 gebruiken, pc 4 en 5 kunnen die van pc 1 gebruiken, pc 5 en 1 kunnen die van pc 4\r\nin het kort wat kan en nog niet kan (docs en printers)\r\npc1 en 5 op pc 4 kan\r\npc 4 en 5op pc 1 kan\r\npc 4 op pc 5 kan\r\npc 1 op pc 5 kan NIET\r\nhet probleem is egter dat ik juist pc 5 als file server wou gebruiken omdat die nog een paar GBtjes over heeft\r\n\r\nedit : hoe ping ik op naam? ping.exe sluit van zelf weer af
Link naar reactie
Oke het enige probleem is dus dat pc 1 nog niet op pc5 kan.\r\nHet pingen kun je als volgt doen vanaf de xp machine:\r\nstart->uitvoeren->cmd en dan OK. Dan krijg je een command prompt, type daar in\r\nping ipadresvanpc5\r\nAls dit lukt doe je ook op naam pingen dus: ping pc5\r\nAls dat ook lukt dan is dat alvast in orde.\r\n\r\nDitzelfde doe je ook vanaf pc5. Aangezien dat een win98 machine is doe je daar start->uitvoeren->command en OK.\r\nHet pingen blijft hetzelfde.
Link naar reactie
Wahahahaha... lachen ja.:D Dan moet ie inderdaad bang geworden zijn.:)\r\nFijn dat het nu werkt in elk geval. Het kan overigens zijn dat het even duurt voordat het netwerk gesynchroniseerd is.\r\nHet ipx/spx protocol is iets trager. De XP machine heeft NT kernel en prefereert dus boven de rest v.w.b. de browselijst want er zijn toch altijd machines die dat bijhouden.\r\nMochten ze uitgestaan hebben kun je misschien het eerst de xp machine booten en daarna de andere machines pas. Of anders kan het wel een paar minuten duren voordat ze elkaar weer \"zien\" in het netwerk. Maar dat mag de pret niet drukken, suc6 met je 3de pc! (Y)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...