Ga naar inhoud

Tja......er was es.....


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik had een hele ouwe laptop. Door mijn toedoen had de stekker ervan een pootje gebroken. Dus ik dacht: ga ff naar de Gamma en haal een nieuwe op. Na een uur 'blood, sweat and tears' had ik de stekker klaar. Althans dat dacht ik..... Ik stop de stekker in de wandcontactdoos en krijg gelijk al: PATS kortsluiting..... Nou vraag ik me af: zal ik een nieuwe poging(stekker) wagen of kan door die kortsluiting mogelijk toch de voeding van die laptop kaduuk zijn gegaan?? Het ging zo snel, je zou haast denken dat kan nooit zo snel zo'n voeding bereiken..... Margreet
Link naar reactie
[color=blue:9614619050]Okee, de ouwe stekker van die laptop was een gegoten dus ik moest die wel afknippen. Voor zover ik beoordelen kon was het geen stekker met randaarde(was er in die tijd waarschijnlijk ook nog niet). Wat ik wel zag waren een tweetal draden: een roodachtige en een blauwachtige,(heb nu toch de stekker ff losgehaald), en de stekker van binnen zwartgeblakerd aan een kant. Het rechterpootje had duidelijk de kortsluiting veroorzaakt de linker zag er nog schoon uit. Maar wat daar nou geraakt heeft kan ik niet zien. (dit was ook een niet- geaarde stekker)Anyway, ik ga het morgen nog es proberen met een andere stekker (wordt wel eentje met randaarde denk ik) Iig, bedankt voor de reacties. (misschien word ik nog wel techneut, hahaha) Groetenissen, Margreet.[/color:9614619050]
Link naar reactie
[quote:9f972d6585="Margreet57"]Voor zover ik beoordelen kon was het geen stekker met randaarde(was er in die tijd waarschijnlijk ook nog niet).[/quote:9f972d6585]Een laptop van zo'n 40 jaar oud, zoniet meer? Lijkt me sterk. ;) [quote:9f972d6585="Margreet57"]ik ga het morgen nog es proberen met een andere stekker (wordt wel eentje met randaarde denk ik) [/quote:9f972d6585]Dat heeft weinig zin, tenzij je het helemaal doortrekt tot in de laptop zelf en daar juist aansluit. Iets zegt me dat dit niet gaat gebeuren.
Link naar reactie
[color=blue:d73df6762e]Nou Ger, 40 jaar lijkt mij ook sterk hoor. Maar dit is een CompaqContura, ik weet niet of je dat wat zegt.... Tja, de bedoeling was om die verbrande stekker door een nieuwe te vervangen. Het geheel is nl een kabel met daartussen een soort kastje(misschien transformator of zoiets dergelijks....) en aan de andere kant dus dat plugje die je in de laptop steekt voor stroom (ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'doortrekken tot in de laptop zelf en daar aansluiten'...) Groetenissen, Margreet.[/color:d73df6762e]
Link naar reactie
Met die 40 jaar bedoelde ik dat randaarde al héél lang bestaat, zeker sinds de jaren '70 (en al natuurlijk sinds de uitvinding van elektriciteit, maar dat was volgens mij niet altijd standaard voor consumenten). Eind jaren '90 werd verplicht alle stopcontacten in huis met randaarde uit te voeren. Dus dat randaarde nog niet bestond toen je laptop werd gemaakt, dat lijkt me sterk. ;) En randaarde in een stekker stoppen terwijl de kabel geen randaarde heeft, is nutteloos. Randaarde werkt namelijk alleen als het apparaat via de kabel met de randaarde in het stopcontact is verbonden. Dus als je dat zou willen, dan zou je de randaarde moeten doortrekken tot aan de laptop zelf en daar ook nog eens goed aansluiten. En eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat je dat voor elkaar krijgt, getuige je eerdere berichten (no offence, mij zou het ook niet lukken). Komt bij: het ontbreken van randaarde is geen aanleiding voor kortsluiting. De kortsluiting zal eerder ontstaan zijn doordat je het onjuist hebt aangesloten.
Link naar reactie
[color=blue:74c1465132]Oeps, verkeerd begrepen dus...sorry. Ja, ik denk ook dat ik het niet goed aangesloten heb, maar het was een poging waard en je leert er weer van. (om dit niet weer verkeerd aan te sluiten, haha) Duzzz, ik waag me maar niet aan randaarde doortrekken naar de laptop, mij veels te moeilijk allemaal.hihi Anyway, bedankt voor je tekst en uitleg, :) Groetenissen, Margreet[/color:74c1465132]
Link naar reactie
[quote:ab016998d9="Ger"] Eind jaren '90 werd verplicht alle stopcontacten in huis met randaarde uit te voeren. .[/quote:ab016998d9] Inderdaad. Dat werd verplicht vanaf 1997. [quote:ab016998d9="Ger"] En randaarde in een stekker stoppen terwijl de kabel geen randaarde heeft, is nutteloos. [/quote:ab016998d9] Als het stopcontact zelf geen randaarde heeft, is dat inderdaad niet nodig. Als daarentegen het stopcontact zelf wel randaarde heeft, dan past een ronde stekker zonder randaarde er toch niet in. [quote:ab016998d9="Ger"] Randaarde werkt namelijk alleen als het apparaat via de kabel met de randaarde in het stopcontact is verbonden. [/quote:ab016998d9] Dan heb je het neem ik aan over apparaten in een metalen behuizing. Bij een laptop met een kunststof behuizing, is dit toch niet nodig. Bijvoorbeeld de Lenovo laptop uit mijn onderschrift heeft nog de originele voedingsadapter met een randaarde stekker. De randaarde gaat weliswaar naar de adapter zelf. Maar is niet verbonden met de voedingsplug. @ TS: Over het correct aansluiten van een stekker zijn op het internet verschillende handleidingen te vinden. Bijvoorbeeld deze [url=http://www.homemadebyme.eu/Technieken/Electra/Stekkers-monteren.html]Stekkers monteren.[/url] Offtopic: Een topictitel zoals "Tja......er was es" zegt niet waarover het gaat. Meer voor de hand ligt een topictitel zoals: Stekker monteren
Link naar reactie
[color=blue:8160852ee5]Denk dat ik weet waar het fout gegaan is: ik heb in plaats van een striptang(had ik niet) een schilmesje gebruikt en een aansteker om het blauwe en bruine omhulsel van de draden week te maken(uiterst onnauwkeurig natuurlijk maar ik had niks anders) Voor zover ik uit de fotoos kon opmaken heb ik het voor de rest niet eens zo slecht gedaan. Okee, ik weet het: de titel is nikszeggend maar ik kon op dat moment niks anders bedenken, sorry... Groetenissen, Margreet. [/color:8160852ee5]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...