Ga naar inhoud

Wat kostte een huis


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal, Omdat ik met een stukje geschiedenis bezig ben over computers kom ik bedragen tegen van ongeveer 500.000 dollar in 1954 wat een van de eerste computers gekost heeft. Nou vraag ik me af, ter vergelijking, wat een huis toendertijd kostte. Dus wie weet dat, een huis in de randstad in 1954? Moos
Link naar reactie
[quote:2b42a1c5b1="Moos"]Hoi Dragon, dat was dus Amsterdam en erg groot. En gerben waar was dat huis van jouw ouders? Is best wel een groot verschil.[/quote:2b42a1c5b1] Was vorig jaar naar de kaakchirurg in de buurt en ben even gaan kijken,is nog steeds een prachthuis. Zal nu zeker 1 miljoen euro kosten denk ik. :?
Link naar reactie
[quote:27def9f181="Moos"]Hallo Allemaal, Omdat ik met een stukje geschiedenis bezig ben over computers kom ik bedragen tegen van ongeveer 500.000 dollar in 1954 wat een van de eerste computers gekost heeft. Nou vraag ik me af, ter vergelijking, wat een huis toendertijd kostte. Dus wie weet dat, een huis in de randstad in 1954? Moos[/quote:27def9f181] Denk eraan dat een huis in de randstad in guldens geprijsd is. Die moet je dan dus nog omrekenen naar dollars. Dit [url=http://msnbcmedia.msn.com/j/msnbc/Components/Photos/060925/homes2_BERKSHIRE_HATHAWAY.hmedium.jpg]huis[/url] koste $ 31.500 in 1958, en was in 2003 ongeveer $ 700.000 waard. Je kunt dus stellen dat de eerste computers ongeveer 15 maal zo duur waren als een heel behoorlijk huis in Omaha.
Link naar reactie
[quote:36f043bea5="Margreet57"]ff een vraagje: komt het bedrag wat op je OZB staat overeen met de werkelijke waarde??[/quote:36f043bea5] Het bedrag op je OZB is de WOZ waarde. De WOZ waarde voor dit jaar is gebaseerd op de waarde die je huis ongeveer had op 1 januari 2008. Om deze waarde te bepalen kijkt de gemeente naar de verkoop of taxatie van 3 vergelijkbare huizen bij jou in de buurt en neemt daar het gemiddelde van. Je kan bij de gemeente opvragen met welke huizen jouw huis is vergeleken en beroep aantekenen tegen de WOZ beschikking. Zo is bij mij in het blokje in 2007 een huis twee keer verkocht, waarbij de tweede keer de verkoopprijs fors gestegen is. Mijn huis is ook twee keer met dat andere huis vergeleken, dus het gemiddelde werd aardig omhoog gedreven door dit tweede verkoop...
Link naar reactie
[quote:33f4f08542="Moos"]Ok gerben dat is dus in het noorden. Is er iemand die weet wat zoiets gekost heeft in de randstad, dus niet een groot huis in een grote stad in de randstad?[/quote:33f4f08542] Ik denk dat het bedrag dat Gerben noemt niet eens zo gek is, mijn oma kocht begin jaren '50 een vrijstaand arbeiderswoninkje met een kleine 400m3 grond voor 5.200 gulden. Dat was in Soest, wat toch in de randstad ligt. Bedenk ook dat op dit soort bedragen 500 gulden meer of minder voor die tijd een behoorlijk bedrag was, verschillen tussen randstad en de rest van nl zullen slechts enkele honderdjes zijn.
Link naar reactie
Bedankt Allemaal, Het grote huis in Amerika wil ik juist niet vergelijken. Wat ik tegenkwam was dat een computer in 1954 486.000 dollar kostte, via een bank de koes opgevraagd van de dollar/gulden deze was 3,79. Die computer kostte toen dus 1.841.940 gulden. Als we het er op houden dat een gemiddeld huis in nederland tussen de 5.000 en de 10.000 gulden kostte (gemiddeld dus 7.500) dan zijn dat dus 245.592 huizen, dat is een finke stad. Groeten, Moos
Link naar reactie
poeh, mijn vader kocht in 1968 een huis van formaat (herenhuis 2 onder 1 kap, BJ 1902) voor 90.000 gulden. Zijn buren, die er net als hij ook sinds '68 wonen, hebben het nu te koop staan voor 385,000EUR, met als toevoeging dat daar voor zo'n 140.000 aan verbouwd moet worden (mijn vaders huis is recentelijk gerestaureerd). Dus tel die 140.000 er maar bij op. Huis is 155m2 :)
Link naar reactie
Egslim, inderdaad 245 huizen maar is nog een behoorlijk aantal. Voor het bedrag van een klein huisje kan je 245 computers kopen, is ook wel leuk. Gerben, het gaat ook om een vergelijking, men dacht toen ook dat er wereldwijd 5 computers zouden komen. En men zei toen dat er eens een computer zou komen die maar 1500kg zou wegen. Zijn gewoon leuke dingen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...