Ga naar inhoud

Je hebt PCI en AGP...ja, ja....


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb twee nieuwe monitoren gekocht. 22 inch wide screen. Maar een van mijn computer had een videokaart van 32 mb. Niet al te best dus. Ik naar de winkel van de lokale computerboer. . Wat wil je hebben..PCI of AGP? ...ehhh .... weet ik veel. Er zijn maar twee soorten AGP of PCI. Aha... Ik zal mijn computer eens openschroeven. Heb ik een AGP videokaart maar ook nog een vrije PCI. Beide kan dus. Ik naar Media Markt in Zwolle. Was daar toch in de buurt. Koop er een 512 mb videokaart...PCI. Een GeForce 7300 GT. Kijk, het betere werk...dacht ik. Kom ik thuis, past niet!!!! Ik heb dus een PCI-E gekocht. %^$##$^$%&%^&^ Er zijn maar twee soorten had die computerboer toch gezegd?? Kan ik weer naar Zwolle &$%$..
Link naar reactie
Nope, er zijn drie soorten. Of eigenlijk meer, maar die zijn niet meer courant. PCI = normaal uitbreidingsslot. Budgetmoederborden met onboard video hebben soms alleen PCI, en geen speciaal grahipcs slot. Hiervoor worden nog wel enkele budgetkaartjes geleverd, maar het blijft behelpen. De PCI bus is niet snel genoeg. AGP = speciaal slot voor videokaarten. Veel sneller dan PCI, maar begon tegen zijn grenzen aan te lopen. Ook PCI was aan het verouderen, dus komt men met de opvolger voor beide. PCI-expres, ook wel PCI-e of PEG genoemd (Pci-Express Graphics) = de huidige standaard voor videokaarten. Wordt ook voor andere uitbreidingskaarten gebruikt, maar nog niet zo veel. PCI-express 2.0 zit er trouwens ook al aan te komen, maar die is grotendeels compatible met de huidige standaard. Mocht het nog niet duidelijk zijn, PCI en PCI-express zijn verschillende standaarden, en ook de sloten zijn incompatible, en hebben een andere vorm.
Link naar reactie
Is wat rigoureus, maar wel een optie. Ligt er ook aan of je verder nog tevreden bent met je systeem. Weet je zo welk moederbord je hebt? Dan kunnen we er wel even een geschiktere kaart bij zoeken. Met cpu-z kun je het wel zien, mocht je het niet weten. Mediamarkt neemt alles, mits onbeschadigd, tot 30 dagen na aankoop terug. http://www.cpuid.org/cpuz.php
Link naar reactie
Jep, agp is minder courant nu. Die bruine is een agp slot, zoals je al ziet. Daar zijn nog vrij veel kaarten voor te koop. Tweedehands word je ermee doodgegooid. Maar afgaand op je 7300 keuze wil je dus een vrij lichtkaartje? Of wil je er wat mee kunnen gamen. BIj azerty is dit de goedkoopste, en dat is best een aardig kaartje. Maar niet echt geschikt voor gamen, alleen wat ouder spul. http://www.azerty.nl/producten/product_detail/162/13828/radeon-9250.html
Link naar reactie
[quote:2ca41bebb9="Yocto"]Maar wel een van de leukste topic titels :P Die verkoper moet ook beter uitleggen wat hij verkoopt. Niet zomaar een kaarten verkopen voor de omzet 8)[/quote:2ca41bebb9] die lui bij mediamarkt weten helemaal nix. hier in hengelo hebben we ook een mediamarkt. die man wilde een klant die een nieuwe PC wilde kopen om te gamen, hem wijs maken dat ie beter een nieuwe AGP vidkaart kon kopen, want de aan te bieden 6800 non-gt (dus ook non-gs) zou beter zijn dan het medion systeem (die een Radeon X1950XT had) die ook nog eens in de aanbieding was. En toen ik daar wat van zei, moest ik maar een opleiding ICT gaan doen, omdat ik er niets van zou weten :S (sowieso een vidkaart kopen bij mediamarkt vind ik, sorry dat ik het zeg, belachelijk. Menig pcshop is goedkoper).
Link naar reactie
Ook in kleine hardware winkels is soms niet alle kennis aanwezig, kom er best regelmatig, staan bijvoorbeeld havo scholieren die goed met computers zijn. Maar meestal bij de iets grotere computer winkels, weten ze wel waar het over gaat. En dan bedoel ik de echte speciaalzaken, die alleen hardware verkopen voor je pc. Zeg je bijvoorbeeld, ik heb een stille cpu fan nodig voor mn AMD 2400 XP, komen ze met een S939 koeler aanlopen :wink:
Link naar reactie
[quote:f3691d9fc4="Wiep Corbier"]Zo he, dan is maar goed dat ik het ding terugbreng. thanx :lol: Hoop ik niet dat ze beginnen met dat ik mijn geld niet terugkrijg maar voor hetzelfde bedrag iets anders moet kopen. Kunnen ze wel zeggen maar wettelijk gezien moeten ze me mijn geld gewoon teruggeven.[/quote:f3691d9fc4] Dit geval heb ik een paar keer met een MP3-speler gehad. Toen moest ik maar gewoon een nieuwe uitzoeken. Maar misschien heb jij nog geluk.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...