Ga naar inhoud

Het Grote fietstopic!


anoniem

Aanbevolen berichten

Aangezien ik zelf van plan ben om een racefiets te kopen om wat aan mijn conditie te gaan doen, wilde ik een topicje openen. Aangezien meerdere mensen last hadden van het 'x zielen 1 gedachte' - syndroom: [quote:a470e0d736="Yocto"](tekst) We kunnen beter een fiets topic maken :P[/quote:a470e0d736] En: [quote:a470e0d736="NoepZor"]Dit gaat dus weer nergens over.. maak ff een algemeen fietstopic ofzo :D[/quote:a470e0d736] Maak ik maar vast een begin. Ik wil graag een 2ehands fiets kopen om lekker op te touren(wel racemodel). Heb nu een paar fietsjes op het oog, en vraag me een paar dingen af. Ik ben dus op zoek naar een beginnersfiets. Waar moet ik op letten kwa techniek? Wat is goed/slecht? Wat zijn de belangrijkste aspecten? Ik koop natuurlijk niets zonder proefrit, maar daar komen natuurlijk lang niet alle technische tekortkomingen aan het licht. Wat ik zelf een erg mooie fiets vind is deze: [img:a470e0d736]http://img213.imageshack.us/img213/5394/fietsdn4.jpg[/img:a470e0d736] Edit: plaatje op andere server geplaatst.
Link naar reactie
[quote:4d08a42a22="gerben"]Nou, hierboven staat voorzover ik kan zien, helemaal niets. Het is een zwarte benotto met shimano 600 beslag, framehoogte 65cm, 10kg zwaar. Verder gewoon een standaard racefiets. Hij mag wel een poetsbeurt hebben, maar verder mankeert er weinig aan.[/quote:4d08a42a22] Plaatje was inderdaad weg. k*tserver...... Staat er nu weer. Bovenstaande is ook 600 afgemonteerd. Maar die van jou heeft vast niet zulke strakke wielen :lol: Verder denk ik dat 65 net te groot voor mij is.... Enne, wat wil je er ongeveer voor hebben dan?
Link naar reactie
Ik heb geen gestroomlijnde wielen, en volgens mij ook dunnere banden (27x1). Maar het is wel een zelfde soort fiets. Tsja, wat wil ik ervoor hebben. Nooit over nagedacht eigenlijk. Het is wel een dure geweest, zou nu gauw 2000 euro kosten. Maar hij is ondertussen ook een jaar of 20 oud. Degelijk spul gaat gewoon lang mee. @yocto: dit zijn geen fietsen om dagelijks op te rijden, hoor.
Link naar reactie
[quote:d48e48bb4b="gerben"] @yocto: dit zijn geen fietsen om dagelijks op te rijden, hoor.[/quote:d48e48bb4b] De groene gazelle racefiets van mij was ook ongeveer 20 jaar oud, ook met shimano 600 set, heb ik ook iedere dag mee gefiets, 30 Km per dag :P Waarom kun je met een fiets niet iedere dag fietsen 8)
Link naar reactie
Overweeg eens een ligfiets ipv zo een ouderwetse duwer. Er is keuze genoeg en het fietst erg lekker. Ideaal voor conditie werk en net even leuker, wat heet, een hele boel leuker. Nazca heeft net de [url=http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/system/pages/PPage.php?xlnt_page_name=modelpagina_fuego1&xlnt_menu_name=Fuego&xlnt_page_id=48]Fuego [/url]gemaakt, een dijk van een racer en toch niet extreem. Kijk ook eens naar een fiets met een Rohlof naaf. Schakelen alsof je een Dafje rijdt, in de positieve zin. 3 blades erbij en je hebt 42 versnellingen. Meer info via http://www.ligfiets.net groetjes Edmond
Link naar reactie
waarom? 1. omdat ik een gewone racefiets wil. 2. Omdat ik een ligfiets in de stad niet vertrouw(je word niet gezien) 3. omdat een ligfiets te comfortabel is en me dan niet hard laat werken enz enz. Als ik lange afstanden moest rijden buiten de stad voor werk of school had ik al lang een ligfiets gehad. Alleen het gaat me echt om het sportieve fietsen voor conditie (dus echt jezelf flink moe trappen) en daarvoor wil ik gewoon een normale fiets. Daar komt bij dat de sportievere ligfietsen nét ff een prijsklasse hoger liggen......
Link naar reactie
Persoonlijk ben ik een Mountainbiker, al weet ik ook het een en ander van racefietsen en het kopen van 2e hands fietsen af, als je speciafieke vragen hebt kan je ook bij mij terecht. over het algemeen moet je zelf kijken of de tandwielen ketting nog in goede staat zijn. Roest is nog niet eens een van de grootste problemen. Ketting controleren: pak de ketting vast op een plek waar hij op het tandwiel zit, als je de ketting ver van het tandwiel af kan trekken (zodat je de punt van het tandwiel kan zien bij zijaanzicht), is de ketting versleten en zal deze vervangen moeten worden. Op het moment dat je de ketting vervangt, zul je ook de cassette (achter tandwielblokje) moeten vervangen, al dan niet de voortandwielen. De cassette is 1 geheel (meestal) en de voortandwielen zijn los verkrijgbaar (zij hoeven niet altijd allemaal vervangen te worden). De tandwielen op ouderdom controleren is niet echt goed te doen, heb je eerder een getrained oog voor nodig. Verder is het belangrijk dat de trapas en balhoofden nog soepel lopen, al dan niet met wat vettigheid ertussen. Verder zijn dingen als trappers, kabels en derrailleur-afstellingen niet de grootste onkosten, maar als je je ketting + cassette wil (laten) vervangen met een beetje kwaliteit kost het je toch al gauw 80-100 euro. (ik ben niet erg bekend met de prijzen voor wielren onderdelen). Misschien is het een idee om op www.12gotrading.com of www.bike2build.com of www.bike24.com te kijken. Dit zijn goede websites met hele goedkope fietsen. Even een voorbeeld: Bij 12gotrading een MTB gekocht voor 600 euro, die bij de meeste lokale winkels al gauw minstens 800 euro zou kosten.
Link naar reactie
[quote:364ee63759="tinus89"]3. omdat een ligfiets te comfortabel is en me dan niet hard laat werken [/quote:364ee63759] 1 en 2 zijn persoonlijk, maar deze 3de is onzin. Fietsen op een ligfiets is niet minder hard werken dan op een duwfiets. Het voelt alleen minder erg doordat je niet meer op techniek uit 1840 rijdt :) groetjes Ed
Link naar reactie
[quote:a25c19425d="Edmond Varwijk"][quote:a25c19425d="tinus89"]3. omdat een ligfiets te comfortabel is en me dan niet hard laat werken [/quote:a25c19425d] 1 en 2 zijn persoonlijk, maar deze 3de is onzin. Fietsen op een ligfiets is niet minder hard werken dan op een duwfiets. Het voelt alleen minder erg doordat je niet meer op techniek uit 1840 rijdt :) groetjes Ed[/quote:a25c19425d] De 3e is eigenlijk ook persoonlijk, de ene gaat op een ligfiets rijden omdat het relaxder fietsen is, de ander omdat je minder luchtweerstand hebt en zo hogere snelheden kan bereiken ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...