anoniem Geplaatst: 26 mei 2007 Delen Geplaatst: 26 mei 2007 Aangezien ik zelf van plan ben om een racefiets te kopen om wat aan mijn conditie te gaan doen, wilde ik een topicje openen. Aangezien meerdere mensen last hadden van het 'x zielen 1 gedachte' - syndroom: [quote:a470e0d736="Yocto"](tekst) We kunnen beter een fiets topic maken :P[/quote:a470e0d736] En: [quote:a470e0d736="NoepZor"]Dit gaat dus weer nergens over.. maak ff een algemeen fietstopic ofzo :D[/quote:a470e0d736] Maak ik maar vast een begin. Ik wil graag een 2ehands fiets kopen om lekker op te touren(wel racemodel). Heb nu een paar fietsjes op het oog, en vraag me een paar dingen af. Ik ben dus op zoek naar een beginnersfiets. Waar moet ik op letten kwa techniek? Wat is goed/slecht? Wat zijn de belangrijkste aspecten? Ik koop natuurlijk niets zonder proefrit, maar daar komen natuurlijk lang niet alle technische tekortkomingen aan het licht. Wat ik zelf een erg mooie fiets vind is deze: [img:a470e0d736]http://img213.imageshack.us/img213/5394/fietsdn4.jpg[/img:a470e0d736] Edit: plaatje op andere server geplaatst. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2007 Ik hoop dat dit topic een groter succes wordt dan het vorige fietstopic :wink: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=174647 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2007 ik hoop het ook....... had dat niet gezien.... Maar als ik antwoord op mijn vraag krijg ben ik ook al blij..... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2007 Ik heb nog wel een (goede) racefiets waar ik niks meer mee doe. Dus.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2007 hoe goed is goed? foto? merk? model? vergelijkbaar met bovenstaande? Ik kan ook wel voor 2 tientjes een peugeot race kopen op MP en opknappen, maar wil dus geen fiets waar ik na 2 maanden op uitgekeken ben.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2007 Nou, hierboven staat voorzover ik kan zien, helemaal niets. Het is een zwarte benotto met shimano 600 beslag, framehoogte 65cm, 10kg zwaar. Verder gewoon een standaard racefiets. Hij mag wel een poetsbeurt hebben, maar verder mankeert er weinig aan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2007 Als ik in groningen woonde, had ik hem gisteren al gekocht. Heb nu ook een fiets nodig, mn groene is al finanicieel total loss :( Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2007 [quote:4d08a42a22="gerben"]Nou, hierboven staat voorzover ik kan zien, helemaal niets. Het is een zwarte benotto met shimano 600 beslag, framehoogte 65cm, 10kg zwaar. Verder gewoon een standaard racefiets. Hij mag wel een poetsbeurt hebben, maar verder mankeert er weinig aan.[/quote:4d08a42a22] Plaatje was inderdaad weg. k*tserver...... Staat er nu weer. Bovenstaande is ook 600 afgemonteerd. Maar die van jou heeft vast niet zulke strakke wielen :lol: Verder denk ik dat 65 net te groot voor mij is.... Enne, wat wil je er ongeveer voor hebben dan? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2007 Ik heb geen gestroomlijnde wielen, en volgens mij ook dunnere banden (27x1). Maar het is wel een zelfde soort fiets. Tsja, wat wil ik ervoor hebben. Nooit over nagedacht eigenlijk. Het is wel een dure geweest, zou nu gauw 2000 euro kosten. Maar hij is ondertussen ook een jaar of 20 oud. Degelijk spul gaat gewoon lang mee. @yocto: dit zijn geen fietsen om dagelijks op te rijden, hoor. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2007 tsja, naja voor mij hoef je er niet over na te denken. Ik heb namelijk geen interesse. Hij is te groot en daar ga ik gewoon spijt van krijgen..... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2007 [quote:d48e48bb4b="gerben"] @yocto: dit zijn geen fietsen om dagelijks op te rijden, hoor.[/quote:d48e48bb4b] De groene gazelle racefiets van mij was ook ongeveer 20 jaar oud, ook met shimano 600 set, heb ik ook iedere dag mee gefiets, 30 Km per dag :P Waarom kun je met een fiets niet iedere dag fietsen 8) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2007 Inderdaad, je kunt nog beter een iets te kleine, dan een te grote fiets hebben. Ik ben 1.92m lang, en daar is ie goed geschikt voor. Mijn gewone fiets is 61cm of zo, en daar heb ik geen problemen mee. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2007 Overweeg eens een ligfiets ipv zo een ouderwetse duwer. Er is keuze genoeg en het fietst erg lekker. Ideaal voor conditie werk en net even leuker, wat heet, een hele boel leuker. Nazca heeft net de [url=http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/system/pages/PPage.php?xlnt_page_name=modelpagina_fuego1&xlnt_menu_name=Fuego&xlnt_page_id=48]Fuego [/url]gemaakt, een dijk van een racer en toch niet extreem. Kijk ook eens naar een fiets met een Rohlof naaf. Schakelen alsof je een Dafje rijdt, in de positieve zin. 3 blades erbij en je hebt 42 versnellingen. Meer info via http://www.ligfiets.net groetjes Edmond Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2007 Ideaal voor conditie werk? Ik dacht dat een ligfiets juist veel makkelijker ging? Dan verbrand je toch juist veel minder? En dat leuker dat is natuurlijk ook een subjectief iets. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2007 Ligfiets kan je ook conditie krijgen, als je maar hardgenoeg trapt,houding op een ligfiets is ook beter, maar met een racefiets kun je weer leuke buikschuivers maken 8) http://www.youtube.com/watch?v=PXQMw4n29qU Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2007 waarom? 1. omdat ik een gewone racefiets wil. 2. Omdat ik een ligfiets in de stad niet vertrouw(je word niet gezien) 3. omdat een ligfiets te comfortabel is en me dan niet hard laat werken enz enz. Als ik lange afstanden moest rijden buiten de stad voor werk of school had ik al lang een ligfiets gehad. Alleen het gaat me echt om het sportieve fietsen voor conditie (dus echt jezelf flink moe trappen) en daarvoor wil ik gewoon een normale fiets. Daar komt bij dat de sportievere ligfietsen nét ff een prijsklasse hoger liggen...... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2007 Kleine update: De bovenstaande fiets bleek helaas verkocht te zijn. Ik ben nog zoekende. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2007 Persoonlijk ben ik een Mountainbiker, al weet ik ook het een en ander van racefietsen en het kopen van 2e hands fietsen af, als je speciafieke vragen hebt kan je ook bij mij terecht. over het algemeen moet je zelf kijken of de tandwielen ketting nog in goede staat zijn. Roest is nog niet eens een van de grootste problemen. Ketting controleren: pak de ketting vast op een plek waar hij op het tandwiel zit, als je de ketting ver van het tandwiel af kan trekken (zodat je de punt van het tandwiel kan zien bij zijaanzicht), is de ketting versleten en zal deze vervangen moeten worden. Op het moment dat je de ketting vervangt, zul je ook de cassette (achter tandwielblokje) moeten vervangen, al dan niet de voortandwielen. De cassette is 1 geheel (meestal) en de voortandwielen zijn los verkrijgbaar (zij hoeven niet altijd allemaal vervangen te worden). De tandwielen op ouderdom controleren is niet echt goed te doen, heb je eerder een getrained oog voor nodig. Verder is het belangrijk dat de trapas en balhoofden nog soepel lopen, al dan niet met wat vettigheid ertussen. Verder zijn dingen als trappers, kabels en derrailleur-afstellingen niet de grootste onkosten, maar als je je ketting + cassette wil (laten) vervangen met een beetje kwaliteit kost het je toch al gauw 80-100 euro. (ik ben niet erg bekend met de prijzen voor wielren onderdelen). Misschien is het een idee om op www.12gotrading.com of www.bike2build.com of www.bike24.com te kijken. Dit zijn goede websites met hele goedkope fietsen. Even een voorbeeld: Bij 12gotrading een MTB gekocht voor 600 euro, die bij de meeste lokale winkels al gauw minstens 800 euro zou kosten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2007 [quote:364ee63759="tinus89"]3. omdat een ligfiets te comfortabel is en me dan niet hard laat werken [/quote:364ee63759] 1 en 2 zijn persoonlijk, maar deze 3de is onzin. Fietsen op een ligfiets is niet minder hard werken dan op een duwfiets. Het voelt alleen minder erg doordat je niet meer op techniek uit 1840 rijdt :) groetjes Ed Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 mei 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2007 [quote:a25c19425d="Edmond Varwijk"][quote:a25c19425d="tinus89"]3. omdat een ligfiets te comfortabel is en me dan niet hard laat werken [/quote:a25c19425d] 1 en 2 zijn persoonlijk, maar deze 3de is onzin. Fietsen op een ligfiets is niet minder hard werken dan op een duwfiets. Het voelt alleen minder erg doordat je niet meer op techniek uit 1840 rijdt :) groetjes Ed[/quote:a25c19425d] De 3e is eigenlijk ook persoonlijk, de ene gaat op een ligfiets rijden omdat het relaxder fietsen is, de ander omdat je minder luchtweerstand hebt en zo hogere snelheden kan bereiken ;) Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen