Ga naar inhoud

bronbestanden bijhouden ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben momenteel van mijn ruw beeldmateriaal filmpjes aan het monteren.Voornamelijk filmpjes van de kinderen, vakanties enz... Ik bewaar de filmpjes als divx, is het eigenlijk nodig om het ruwe beeldmateriaal bij te houden ? Of is divx genoeg om in de toekomst de filmpjes te kunnen blijven bekijken ? Indien er ooit een ander formaat nodig is, zal ik de divx files ook wel kunnen converteren naar het gewenste formaat veronderstel ik. Men krijgt anders zo geweldig veel data bij elkaar als men alles bijhoud...
Link naar reactie
DivX moet je (eigenlijk) zien als een eindformaat dus als je denkt ooit nog eens te willen werken aan het materiaal dan verdient minder sterk gecomprimeerd materiaal de voorkeur. Maar als je dit hoogstwaarschijnlijk niet gaat doen dan kun je met DivX wel vooruit, ook eventueel nog wel te knippen en te plakken. Bronmateriaal kan inderdaad indien weinig gecomprimeerd (DV b.v.) relatief veel bytes innemen, maar overweeg in het licht van de steeds grotere capaciteiten die beschikbaar worden en de dalende prijs voor een GB opslag je bronmateriaal te bewaren.
Link naar reactie
Een redelijke tussenoplossing is dvd compliant mpeg2 materiaal, dat bevat fout correctie dus enig verval is niet meteen desastreus en de compressie is redelijk, niet zo goed als mpeg4 (divx) maar nou ook weer niet zo slecht als DV. Mpeg2 materiaal is ook nog redelijk goed te bewerken en iig een standaard, divx is geen standaard. Let wel: ik bedoel NIET dvd's want optische opslag is waardeloos, over 5 jaar kun je die niet meer lezen, wat ik bedoel is archiveren in dvd geschikt mpeg2 materiaal op een harde schijf. Je hebt zo nagenoeg de kwaliteit van het origineel, een redelijk compact formaat en de mogelijkheid tot redelijk goede bewerking later. Je bron materiaal weggooien is nooit een goed idee, net zoals je in principe nooit je negatieven of raw files weg gooit zou je dat beter ook nu niet doen maar het hangt er een beetje van af wat je bronbestanden zijn?
Link naar reactie
Het gaat dus om bestanden die uitsluitend digitaal zijn, je hebt dus geen backup. Voor iedere backup geld dat deze alleen als zodanig te bestempelen is als je ook nog ergens anders de bestanden hebt en de backup daadwerkelijk een 2e kopie is, denk daaraan. Alleen de bestanden als een eenmalige set bewaren op 1 harde schijf is nog steeds geen veilige opslag van je data, als die ene hardeschijf de geest geeft is het over je met je waardevolle herinneringen en dat die ene harde schijf stuk gaat is geen vraag maar een wetenschap en gewoon een kwestie van tijd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...