Ga naar inhoud

Geluid bewerken met Magix Video Sound Cleaning Lab


Aanbevolen berichten

Ik heb net Magix Video Sound Cleaning Lab gekocht, omdat volgens de website van Magix je hier het video geluid goed mee kunt aanpassen. Ik heb een aantal verschillende concert opnames, waaronder deze: http://www.youtube.com/watch?v=zy62gPRpjHg Vanaf 2.07 begint de drum en klinkt het geluid niet mooi meer. Bij snelle nummers is dit nog veel erger. Weet iemand hoe ik dit met boven genoemd programma kan aanpassen? Zelf kom ik er helaas niet uit. Hopelijk niet voor niks 50 euro betaald. Alvast bedankt!
Link naar reactie
Deze video heeft het nog véél erger: http://www.youtube.com/watch?v=VRf5PVODqvQ Ditzelfde nummer ook eens gefilmd maar dan met een gewone filmcamera, en daarbij heb ik het niet terwijl ik daar voor het geluid stond. Dit probleem is er ook sinds ik met een HD camera film: http://www.youtube.com/watch?v=jY2d2Naifas Bij deze nog een voorbeeld. Hier klinkt het geluid helemaal niet scherp en vanaf 3 minuut 10 ook veel dreunen: http://www.youtube.com/watch?v=4r0sXcpY6Bw
Link naar reactie
Het geluid is overstuurd, en daar is niet veel aan te doen. Het volume van de muziek was harder dan je opname apparaat kon registreren, een veel voorkomend probleem bij muziek opnames met (consumenten)videocameras. Het kan komen door de beperkte capaciteit van de opname microfoon of het opname volume heeft gewoon te hoog gestaan, bij automatische volume regeling krijg je dit al snel bij opnames van muziek. Videocameras worden doorgaans zodanig standaard geconfigureerd dat ze erg goed zachte gesprekken van mensen opnemen, met (harde) muziek) word het vaak dan te veel van het goede en raakt de boel overstuurd. En dan kan het ook nog een specifiek probleem zijn van de desbetreffende geluidsinstallatie en hoe die is afgeregeld, erg lage bassen laten het microfoon membraan enorm trillen en zorgen dus al heel snel voor oversturing, als de geluid installatie zo is afgeregeld dat bv onder de 100 Hz alles word afgekapt om aan de milieu norm te voldoen kun je er geen last van hebben, bij een concert overdag op een weiland kan dat dan weer heel anders uitpakken als de geluidstechnicus geen restricties heeft. Wellicht dat een audiofiel op het forum wat tips en tricks heeft om het te verzachten maar principieel is er weinig aan te doen, het is de equivalent van de zwaar overbelichte foto en ook die is wel wat op te kalefateren maar het blijft lelijk. je krijgt net zoals bij de overbelichte foto noodoplossingen zoals het wegfilteren van het bas geluid, je houd dan een schelle blikkerig klinkende opname over zonder het overstuurde bas geluid, geen van 2 is om aan te horen... Tips voor de toekomst: lees de manual van je camera, geluid opties zoals het "windfilter" en "AGC" (automatic gain control) hebben erg veel invloed op het geluid en kunnen best wel eens de oorzaak zijn van je probleem me de hd camera. Je zult wat moeten gaan testen om te zien wat de invloed is op het geluidsniveau en de geluid kwaliteit van degelijke opties, het windfilter bv heeft vaak (maar niet altijd)een dempend effect op de geluid dynamiek, wellicht staat het bij de gewone camera aan? (of misschien juist uit?), het windfilter kan als extra bv ook het opname volume hoger zetten, dat wil je met een muziek opname juist niet. Het loont de moeite om hier een aantal uurtjes in te steklen en goed uit te testen wat het eea doet, vaak is met een consumenten camera prima muziek opnames te maken zolang de camera maar goed geconfigureerd is. Als je daar na testen nog steeds niet uitkomt dan houd het een beetje op en verval je in het volgende: Om muziek video opnames te maken heb je eigenlijk een losse microfoon nodig van behoorlijke kwaliteit en die dan ook wat betreft volume is te regelen op de camera. Dat vereist dan uiteraard weer het maken van een proef opname zodat je aldaar mbv een koptelefoon kunt controleren of datgene wat je opneemt goed is, een luxe camera heeft dan bv ingebouwde VU meters zodat de proefopname niet nodig is, je regelt het geluid op totdat deze net niet in het rood komt. (check de cameraman MET koptelefoon in je tube filmpje)
Link naar reactie
Tips 1.tegenwoordig hebben veel camera's ingebouwde 5.1 microfoons. Zet deze voor muziek op stereo. 2.mocht je camera een microfoon hebben die mee zoomt met het inzoomen van je camera zet dat dan uit! 3. Neem zachter op (soms kan je dat instellen op een camera in stappen.) 4.Op je eerste video hoor ik een limiter overwerk doen. resultaat een pompend geluid. Sommige camera's hebben een ingebouwde limiter zet deze altijd uit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...