Ga naar inhoud

Bestanden DV videocamera opslaan


Aanbevolen berichten

Ik heb een hoop bandjes voor mijn videocamera die ik nog steeds gebruik. Het is een Panansonic 3CCD camera de GS320. Ik wil deze bandjes opslaan oslaan op een harde schijf. Ik heb er al een groot aantal gecaptured en op een externe schijf staan. Voor één uur film is er ruim 20GB ruimte nodig in het AVI formaat. Bovendien is dit allemaal in stukjes gecaptured. Heb ik met Adobe Premiere Elements gedaan. Mijn vraag is wat is nu het beste om deze bestanden te bewaren? Zoals ik het nu heb? Of mischien in een ander formaat dat wat kleiner is en voor elk bandje één groot bestand? Bijvoorbeeld H.264? Is Adobe het juiste programma? Het is versie 7.
Link naar reactie
Als je de tapes veilig wilt stellen is er maar 1 antwoord: lekker op tape laten staan, die gaat minimaal 15 jaar mee en als ze slecht worden zijn ze nog steeds te lezen al zal er wellicht wat weg vallen, over 5 jaar kopier je die dingen verliesvrij naar je HD en stuurt ze weer terug naar nieuwe tapes, als die dan nog te koop zijn. Een HD,dvd,bluray en alle andere media halen, als je mazzel hebt zo'n 5 jaar en mischien zelfs 10 jaar maar als zo'n opslag media defect raakt kan hij in de kliko en ben je alles kwijt.... Dergelijke media verlangen een leven lang regelmatig backuppen en veilig stellen, 1 keer na 8 jaar vergeten en bye bye data. Als je wilt opslaan met de mogelijkheid later nog knap te kunnen editten en toch de data kleiner wilt hebben is miz de beste optie dvd-mpeg2 in CBR op maximale datarate met PCM geluid, ongeveer 4 GB per uur video, gebruikt je VBR-video en mpeg geluid dan kan dat afzakken naar 2 GB per uur zonder al te veel kwaliteit in te boeten. Wil je nog verder dan komt uiteraard H264 in zicht en gaat het in ene erg snel met de datareductie maar daar staat een veel lagere edit kwaliteit tegenover, let wel; het beeld kan er dan nog wel "mooi" uitzien maar na een rondje editten kan dat hard afkalven, met H264+AAC geluid in standaard pal resolutie kun je gaan denken aan 700 MB per uur of nog wel minder. Overigens doe je iets niet goed met je "capture" want 1 uur DV-avi zou ongeveer 13 GB moeten zijn en niet 20 GB DV-avi is ongeveer 25 tot 30 Mbit/sec X 3600 seconden is 13 GB Als je dit wilt controlleren zou je een stukje moeten opnemen mbv moviemaker, in de opties dien je dan eerst voor PAL te kiezen en bij de opslag kies je voor DV-avi. moviemaker maakt standaard dv-avi zonder hercompressie oid, de file komt op je hd exact zoals deze op de tape staat.
Link naar reactie
Dankje voor je berichtje. Ik wil de video sowieso ook op tape laten staan. Ik wil ze inderdaad allemaal op harde schijf bewaren om er straks allemaal stukjes uit te halen om te bewerken. Kan trouwens best dat er 13GB aan ruimte is voor een uur (dacht dat het 20GB was). Denk dat ik een aparte externe schijf ga kopen voor alleen het bewaren voor deze bestanden. Is dat verstandig? Dan laat ik het in DV-AVI staan.
Link naar reactie
Ja, als je wilt bewerken is het absoluut aan te raden om de boel in dv-avi te laten , iig tot je een complete film oid hebt gemaakt. DV-avi is echter geen echt "kijk" formaat alhoewel het op de pc natuurlijk prima te bekijken is, wil je echter buiten de pc er wat mee dan komt al gauw dvd om de hoek kijken. Je zou dus je uiteindelijke geknipte en geplakte film kunnen omzetten naar dvd formaat, let op;daar is kwalitatief het eea in te stellen voor wat betreft kwaliteit vs speelduur. Die dvd is echter niet zo heel best om verder nog wat mee te doen en dus houd je het best een kopie van je film in dv-avi. Harde schijfruimte kost niet echt veel meer, voor 80 eu oid heb je een terrabyte en even heel snel delen op 13 GB leert dat dit 75 uur dv-avi is, ik ga er van uit dat je niet zo veel video hebt en dat dit dus wel op zo'n externe moet passen. Het voordeel van een externe schijf is dat je hem normaliter gewoon uit laat staan(voedingstekkertje er uit), alleen als je hem nodig hebt prik je de stroom er in en kun je er mee werken, dat scheelt een enorme bult aan slijtage en op die manier kun je denk ik verwachten dat zo'n schijf wel 10 jaar mee gaat, dat wil niet zeggen dat je hem veilig 10 jaar in de kast kun leggen, ik zou hem dan minimaal 1x per jaar aan sluiten en een schijfcontrole er op laten lopen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...