Ga naar inhoud

laptop of computer


Aanbevolen berichten

Hallo Mijn vader heeft sinds kort een nieuwe HDvideo camera. Maar om zijn filmpjes te bewerken moet hij een nieuwe computer. Met zijn oude camera deed hij dit altijd op een laptop maar ik lees her en der dat een laptop niet snel genoeg zou zijn. Kan een I5 desktop bijvoorbeeld meer dan een I7 laptop en is 1GB videokaart genoeg? (Mag ook AMD zijn) Als dit topic er al is graag even doorverwijzen dan. Met vriendelijke groet, Thomas Koetsier
Link naar reactie
HD videobewerking kost veel rekenkracht door de compressie die is toegepast op de videobeelden om ze klein in omvang te houden voor een lage data-rate bij het opnemen (compressie) en afspelen (decompressie). Een moderne I5 of I7 processor is sterk genoeg voor de eenvoudige dingen bij videobewerking (afspelen, knippen en plakken), dus dat kan zowel op een laptop als een desktop. Geheugen op de videokaart is niet belangrijk want de aparte beeldjes van video zijn relatief klein in omvang. Wel kan het werkgeheugen belangrijk zijn want programma's maken er tegenwoordig kwistig gebruik van. Wil je meer dan de eenvoudigste zaken, b.v. werken met meerdere sporen (moeten gelijktijdig verwerkt worden), of het zogenaamde 'realtime previewen' (effecten op de timeline direct kunnen beoordelen voordat de gehele video is verwerkt tot een klaar produkt) dan kun je eens kijken naar een grafische kaart voorzien van een gpu die met de software van je keus ( b.v. Adobe's Premiere) het een en ander kan versnellen t.o.v. een pc processor.
Link naar reactie
Bovenstaande is zeker waar. Ik denk alleen dat de TS bedoelt of een desktop i5 sneller is dan een laptop i7. Ik durf het niet te zeggen maar weet wel dat een laptop i7 trager is dan een desktop i7. Logisch ook omdat deze minder stroom mogen verbruiken. Voor mijn gevoel kan een desktop i5 wel eens sneller zijn dan een desktop i7.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...