Ga naar inhoud

Geluid opnemen vanaf mengpaneel


Aanbevolen berichten

Ik ben in het bezit van een 2 Canon XM2 camcorders en neem nogal veel live-opnames op van o.a. operettes, koren etc. De XM2 kan niet rechtstreeks worden aangesloten op de audio-uitgang van een (professioneel) mengpaneel. Toch wil ik graag over het originele geluid beschikken. Wie weet een mogelijkheid om het geluid op te nemen vanaf het mengpaneel en dit daarna te importeren in de pc, zodat ik het later kan monteren onder de beelden? Alvast bedankt. Lukas
Link naar reactie
Bij de specs staat http://www.canon.nl/for_home/product_finder/camcorders/digital/xm2/index.aspx?specs=1 [quote:905bb9ed15]Aansluitingen [b:905bb9ed15]Hoofdtelefoon Ja [/b:905bb9ed15] [/quote:905bb9ed15] Das ook een uitgang.... Bij elke fatsoenlijke elektronicazaak kun je wel verloopstekkers/snoeren kopen om op je mengpaneel aan te sluiten. Neem camera en eventueel mengpaneel mee.....
Link naar reactie
Ehm, hij wil het denk ik juist precies andersom, volgens mij wil hij het master signaal van een mengpaneel gebruiken om te dubben bij zijn video opname( het geluid van het mengpaneel moet onder de video opname komen), toch? De XM2 heeft toch een analoge audio ingang? Wat is dan het probleem? Je zult een verloopje moeten vinden/maken van de mengpaneel uitgang naar de analoge audio ingang van de xm2, moet toch niet zo'n probleem zijn volgens mij....
Link naar reactie
Hij schrijft toch echt....dat dit pas later gebeurt... anders is het wel erg krom geformuleerd... en is het voor meerdere interpretaties open.... [quote:e54a4ca2b9="LukasAalders"]. Wie weet een mogelijkheid om het geluid op te nemen vanaf het mengpaneel en dit daarna te importeren in de pc, zodat ik het [b:e54a4ca2b9]later[/b:e54a4ca2b9] kan monteren onder de beelden? Lukas[/quote:e54a4ca2b9]
Link naar reactie
[quote:1aa890f2d5="LukasAalders"] De XM2 kan niet rechtstreeks worden aangesloten op de audio-uitgang van een (professioneel) mengpaneel.[/quote:1aa890f2d5] Dat is,in eerste instantie zijn probleem en ik ga daar op verder, ik ga er van uit dat er in zijn ogen een technische beperking is om de xm2 te koppelen aan de uitgang van het mengpaneel want hij heeft de beschikking over a: een XM2 en b: een uitgang van het mengpaneel Want daarna schrijft hij: "[color=red:1aa890f2d5]Wie weet een mogelijkheid om het geluid op te nemen[/color:1aa890f2d5] [color=blue:1aa890f2d5]vanaf[/color:1aa890f2d5] [color=red:1aa890f2d5]het mengpaneel [/color:1aa890f2d5]en dit daarna te importeren in de pc, zodat ik het later kan monteren onder de beelden?" De uitgang van het paneel is dus wel beschikbaar maar om een niet nader verklaarde reden kan hij deze niet gebruiken icm de xm2. De oplossing die hij zelf bedacht heeft is om het geluid van het mengpaneel op te nemen met iets anders dan de xm2 om dit later te kunnen importeren op de pc en dan onder de video te monteren. Dat kan: hij zou het geluid kunnen opnemen met een portable audio recorder, ik weet dat die dingen er zijn van , ik dacht, Roland en een relatief eenvoudige met 2 sporen en 48Khz/16 bit opname op sd kaart kost iets van 200 a 300 eu. Ga je echt low budget dan kom je op zo iets als een dictafoon die stereo kan opnemen en wellicht dat je voor zo iets nog onder de 100 eu kan slagen. Maar om terug te komen op wat, in eerste instantie, zijn probleem is: "De XM2 kan niet rechtstreeks worden aangesloten op de audio-uitgang van een (professioneel) mengpaneel" Daarop stel ik: waarom niet?, de xm2 heeft een analoge audio-in en een verloopje van mengpaneel-master-out naar xm2-audio-in hoeft geen probleem te zijn en op ieder mengpaneel zit een uitgang tbv opname die gewoon 500-1000 Millivolt is zodat je deze op iedere willekeurige recorder kunt aansluiten. Ik zie geen technische beperking om het te doen anders dan dat je een kabel achter je aan moet slepen maar ik ga er dan maar van uit dat je bij dergelijke opnames niet de hele tijd met je cam loopt te slepen. Als dat wel het geval is en dat de beperking is zou ik eerder aan draadloze overdracht gaan denken dat een aparte audio opname maken en deze onder de video te dubben. dergelijke gescheiden opnames zijn doorgaans laterhand erg moeilijk weer perfect synchroon te krijgen over de gehele opname. Synchroniseren lukt je wel op 1 punt maar als de audio recorder 1% sneller loopt dan de video recorder gaat de a/v toch weer uit sync lopen, je zou dan dus de audio eigenlijk wat in elkaar moeten drukken of juist oprekken om het goed te krijgen en als je eenmaal op dat pad beland is het eind zoek. Je krijgt dan dezelfde problemen als bv een PAL ondertitel file bij een NTSC-divx-avi die niet alleen 5 seconden te vroeg begint maar dus ook verschillende lengtes hebben. Het geld dat je investeerd in een losse audio recorder zou dan dus beter kunnen aanwenden voor een draadloze audio set die het geluid van het mengpaneel draadloos naar de camcorder streamt, zo komt de originele audio realtime onder de video opname op de camcorder en deze zal dus wel synchroon zijn en blijven.
Link naar reactie
[quote:f0c301eb54="rwilligen"][quote:f0c301eb54="LukasAalders"] De XM2 kan niet rechtstreeks worden aangesloten op de audio-uitgang van een (professioneel) mengpaneel.[/quote:f0c301eb54] Dat is,in eerste instantie zijn probleem en ik ga daar op verder, ik ga er van uit dat er in zijn ogen een technische beperking is om de xm2 te koppelen aan de uitgang van het mengpaneel want hij heeft de beschikking over a: een XM2 en b: een uitgang van het mengpaneel Want daarna schrijft hij: "[color=red:f0c301eb54]Wie weet een mogelijkheid om het geluid op te nemen[/color:f0c301eb54] [color=blue:f0c301eb54]vanaf[/color:f0c301eb54] [color=red:f0c301eb54]het mengpaneel [/color:f0c301eb54]en dit daarna te importeren in de pc, zodat ik het later kan monteren onder de beelden?" De uitgang van het paneel is dus wel beschikbaar maar om een niet nader verklaarde reden kan hij deze niet gebruiken icm de xm2. De oplossing die hij zelf bedacht heeft is om het geluid van het mengpaneel op te nemen met iets anders dan de xm2 om dit later te kunnen importeren op de pc en dan onder de video te monteren. Dat kan: hij zou het geluid kunnen opnemen met een portable audio recorder, ik weet dat die dingen er zijn van , ik dacht, Roland en een relatief eenvoudige met 2 sporen en 48Khz/16 bit opname op sd kaart kost iets van 200 a 300 eu. Ga je echt low budget dan kom je op zo iets als een dictafoon die stereo kan opnemen en wellicht dat je voor zo iets nog onder de 100 eu kan slagen. Maar om terug te komen op wat, in eerste instantie, zijn probleem is: "De XM2 kan niet rechtstreeks worden aangesloten op de audio-uitgang van een (professioneel) mengpaneel" Daarop stel ik: waarom niet?, de xm2 heeft een analoge audio-in en een verloopje van mengpaneel-master-out naar xm2-audio-in hoeft geen probleem te zijn en op ieder mengpaneel zit een uitgang tbv opname die gewoon 500-1000 Millivolt is zodat je deze op iedere willekeurige recorder kunt aansluiten. Ik zie geen technische beperking om het te doen anders dan dat je een kabel achter je aan moet slepen maar ik ga er dan maar van uit dat je bij dergelijke opnames niet de hele tijd met je cam loopt te slepen. Als dat wel het geval is en dat de beperking is zou ik eerder aan draadloze overdracht gaan denken dat een aparte audio opname maken en deze onder de video te dubben. dergelijke gescheiden opnames zijn doorgaans laterhand erg moeilijk weer perfect synchroon te krijgen over de gehele opname. Synchroniseren lukt je wel op 1 punt maar als de audio recorder 1% sneller loopt dan de video recorder gaat de a/v toch weer uit sync lopen, je zou dan dus de audio eigenlijk wat in elkaar moeten drukken of juist oprekken om het goed te krijgen en als je eenmaal op dat pad beland is het eind zoek. Je krijgt dan dezelfde problemen als bv een PAL ondertitel file bij een NTSC-divx-avi die niet alleen 5 seconden te vroeg begint maar dus ook verschillende lengtes hebben. Het geld dat je investeerd in een losse audio recorder zou dan dus beter kunnen aanwenden voor een draadloze audio set die het geluid van het mengpaneel draadloos naar de camcorder streamt, zo komt de originele audio realtime onder de video opname op de camcorder en deze zal dus wel synchroon zijn en blijven.[/quote:f0c301eb54] Dankje voor de reacties. Wat mijn bedoeling is is dit: Als je een professionele opname maakt van een concert, wordt de audiopoort op de camera rechtstreeks aangesloten op het mengpaneel. Beeld en geluid worden opgenomen op de dv-tape. Ik heb begrepen dat dit met de XM2 niet kan. Er is een microfooningang en een hoofdtelefoonuitgang aanwezig. Als ik de microfooningang zonder meer kan aansluiten op het mengpaneel ben ik uit de brand. Dan is het alleen maar een kwestie van een kabeltje. Ik werk meestal met twee camera's, waarvan 1 stationair. Deze neemt tevens het geluid op. Anders moet er een externe audiobron worden aangesloten en moet ik later tijdens het monteren de audio bijvoegen aan de beelden. Waarbij je kans hebt op verloop. Ik kan dit zo niet simuleren want ik heb geen mengpaneel ter beschikking. Dat moet dus ter plaatse (concertzaal o.i.d.) worden uitgevogeld.
Link naar reactie
[quote:c0efad5d53="LukasAalders"]Als ik de microfooningang zonder meer kan aansluiten op het mengpaneel ben ik uit de brand. Dan is het alleen maar een kwestie van een kabeltje. [/quote:c0efad5d53]Het [b:c0efad5d53]uitgangsniveau van het signaal[/b:c0efad5d53] van het mengpaneel moet wel ingesteld kunnen worden. Standaard zit dat op 0.775Volt terwijl voor de ingang v/h microfoonsignaal vermoedelijk maar een paar milivolt nodig is. Maw het uitgangssignaal moet verzwakt worden anders wordt het overstuurd.. Kijk de specs v/h mengpaneel vooraf...er op na en probeer van Canon de ingangsgevoeligheid v/d microfooningang te krijgen. De microfooningang vindt het vast niet leuk als je daar 0.775 V op zet....
Link naar reactie
De specs uit de link van andre vermelden expliciet dat er een microfoon ingang is EN een analoge audio-in evenals een handmatige niveau regeling. Je kunt dus een externe microfoon aansluiten en je kunt een analoge audio bron aansluiten, als ik heel snel in de manual kijk gebeurt dat met de connector onder de DV connector, er staat ook duidelijk bij A/V in-out. Er moet een 3.5 mm plugje in welke verloopt naar rood/wit tulp plug voor audio + een gele tulpplug voor video. Dat verloop kabeltje( stereo video kabel STV-250N) zul je moeten aanschaffen. Je hebt dan een rode en witte tulpplug welke je op het mengpaneel kunt aansluiten, het moet wel heel erg gek lopen wil dat niet lukken. Professioneel spul wil echter nog wel eens voorzien zijn van xlr aansluitingen; [img:9ba0af52ea]http://www.drumza.com/images/NeutrikNC3MXMaleXLRConnectorwithNickelContacts.jpg[/img:9ba0af52ea] Als dit het geval is met jouw mengpaneel zul je dus aanvullend nog een verloop moeten hebben van tulpplug naar xlr of wellicht is er een aansluitkabel van canon verkrijgbaar die rechtstreeks naar xlr gaat, een canon dealer of de importeur kan je daar meer over vertellen. ------------------------------------------------------------------------------------- Audio Systeem PCM Digital Stereo 16bit-48kHz 2ch 12bit-32kHz 4ch Handmatige niveauregeling [color=red:9ba0af52ea]Ja <----------------------------[/color:9ba0af52ea] Audio Dubbing Ja Aansluitingen Hoofdtelefoon Ja Microfoon Ja [color=red:9ba0af52ea]<--------------------------[/color:9ba0af52ea] USB Ja DV Ja out/in Direct Print Nee Analoge line-in [color=red:9ba0af52ea]Ja <-------------------------- [/color:9ba0af52ea] AV Ja S-video Ja LANC Ja Ingebouwde oplader Nee ------------------------------------------------------------------------------------- Ik stel je voor dat je de manual goed gaat lezen want ik denk dat deze wel uitsluitsel zal geven hoe je eea zal moeten doen, mogelijk moet je in het camera menu de ingang activeren, maar zoals gezegd; de manual zal daar wel uitleg over geven....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...