Ga naar inhoud

Aspect ratio van DVD wijzigen van 4:3 naar 1:1


Aanbevolen berichten

Ik heb van iemand een DVD gekregen, gemaakt van eigen digicam opnamen. Bij vertoning van die DVD met de VLC mediaspeler wordt het beeld veel te veel horizontaal opgerekt (allemaal breedbekkikkers), met boven en onder zwarte balken. Als Video > Beeldverhouding staat in de VLC player dan automatisch "standaard" aangevinkt. Aanvinken van "4:3" brengt geen wijziging in het beeld. Aanvinken van "16:9" resulteert in een nog platter en nog vertekender beeld. Aanvinken van "1:1" geeft het juiste beeld, met niet alleen boven en onder maar ook links en rechts zwarte balken. Ik heb gehoord dat het mogelijk moet zijn om met IFOEdit de aspect ratio van een DVD te wijzigen, maar ik weet niet wat ik in dit mij vreemd voorkomende geval precies zou moeten doen om de juiste beeldverhouding te bewerkstelligen voordat ik de gewijzigde DVD opnieuw kan branden. Kan iemand mij daarin svp adviseren/helpen? Bij voorbaat dank!
Link naar reactie
Dat artikel had ik ook al gevonden, maar daaruit wordt dus ook duidelijk dat IFOEdit met name de opties 4:3 en 16:9 toont. Geen van beide zijn voor mij denk ik relevant, zoals ik al schreef. Ik moet blijkbaar de huidige ratio wijzigen in een ratio die VLC als 1:1 aanduidt. Wat dat precies betekent, en hoe ik daar iets mee kan doen in IFOEdit, dat is voor mij de vraag ...
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:d088c473dc="Buikstra"]Dat artikel had ik ook al gevonden, maar daaruit wordt dus ook duidelijk dat IFOEdit met name de opties 4:3 en 16:9 toont. Geen van beide zijn voor mij denk ik relevant, zoals ik al schreef. Ik moet blijkbaar de huidige ratio wijzigen in een ratio die VLC als 1:1 aanduidt. Wat dat precies betekent, en hoe ik daar iets mee kan doen in IFOEdit, dat is voor mij de vraag ...[/quote:d088c473dc] 1:1 betekend gewoon dat VLC niks doet aan de aspect ratio, en deze zo laat zoals hij in het bestand is opgeslagen. Er word niet gezoomd en niks vervormd. Resultaat zijn de zwarte balken. Er móet echter een optie zijn (onder zoom) die wel goed werkt. Als dat niet zo is, zijn de beelden wel met een erg exotische camera opgenomen... Onthoud wel dat je een breedbeeld filmpje op een smalbeeld scherm alleen met zwarte balken boven en onder zonder vervorming kan kijken, en andersom een smalbeeld filmpje op een breedbeeld scherm alleen met zwarte balken links en rechts. Zonder vervorming zwarte balken verwijderen is (zo goed als) onmogelijk als je geen beeld wilt verliezen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...