Ga naar inhoud

Aspect ratio van .mpg-bestand wijzigen


Aanbevolen berichten

Hoe kun je eigenlijk op een gemakkelijke manier de aspect ratio van een filmbestand (.mpg) wijzigen? Ik draai Windows 7. Ik weet dat een .mpg-bestand een bepaalde "flag" bevat, waarin bijvoorbeeld 16:9 staat. Als ik daar 4:3 van wil maken, hoe kan ik dat dan op een makkelijke manier veranderen? Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Link naar reactie
Het kan , al vraag ik me af waarom je dat zou willen? Het enige geval waarbij dat wenselijk is bij Transport mpeg2 streams zoals die uit een satelietontvanger/digitale kabelbox komen,die wel eens een foute flag bevatten als gevolg van de uitzending. Dat veranderen van de flag is wat anders dan daadwerkelijk de video aanpassen, je verandert er alleen de weergave mee met een dvdspeler, de video inhoud zelf blijft hetzelfde. Dus ; je hebt een video die overduidelijk 4:3 zou moeten zijn maar bij weergave in je speler word alles uitgerekt in de breedte tot 16:9 formaat, dat is dus een geval waarbij je de ar-flag wilt veranderen. Anyway: http://www.videohelp.com/download/DVDPatcher_v106.zip Het tooltje verandert je bronbestand en maakt dus GEEN nieuwe file aan, maak dus eerst een kopie van je bestand voor je er mee aan de gang gaat.(!!!) Als bovenstaande niet dat is wat je wilt maar je hebt bv een 4:3 film die prima afspeelt maar je zou graag willen dat deze in 16:9 word weergegeven zodat je flatscreen een mooi geheel gevult beeld krijgt dan zit er niets anders op dan de film opnieuw te coderen en van de 4:3 film onder en boven een stuk van het beeld af te snijden, dat heet letterboxen. Je zult/kunt daarvoor ieder video bewerkings programma gebruiken dat mpeg2 materiaal kan verwerken zoals studio,premiere,magix enz enz Als je zo'n actie doet krijg je als resultaat een film met de nieuwe aspect ratio maar met maar een deel van de resolutie van de oude film, immers: er moet een stuk van de oude film afgesneden worden en das verlies. Ook deze actie is meestal niet echt nodig aangezien de meeste dvd spelers de optie hebben om 4:3 materiaal correct een beeldvullend af te beelden op een 16:9 tv en vice versa, dat doe je meestal in het menu van de speler door aan te geven wat voor tv je hebt (16:9 of 4:3) en daarnaast is meestal ook in te stellen welke methode de speler moet gebruiken om de video te corrigeren, dwz; moet er van de bronvideo een stuk afgesneden worden (pan &scan) of moeten er zwarte balken worden toegevoegd(letterbox). Voor de goede orde: veel mensen schijnen het principe niet te begrijpen: als je van een 4:3 film een 16:9 wilt maken of vice versa dan zijn er 2 methoden: of je snijd je twee stroken van de film af of je voegt 2 zwarte balken toe, iets anders is er niet. De film "oprekken" (bv een 4:3 oprekken tot 16:9) is de enigste mogelijkheid tot het corrigeren van de aspect ratio zonder dat er beeldmateriaal verloren gaat of je zwarte balken krijgt maar je krijgt dan dus een video met hele lange dunne mensen erin of juist hele korte dikke, das dus niet te doen.
Link naar reactie
Tof, bedankt! De reden dat ik .mpg-bestanden wil veranderen van 16:9 naar 4:3, is: Ik heb een JVC Everio videocamera. Daarmee schiet ik beelden in een resolutie van 720 x 576 pixels, [u:f675989df3]maar[/u:f675989df3] in een verhouding van 16:9. Die flag wordt niet standaard toegevoegd aan elk .mpg-bestand wat die camera aanmaakt. In Windows Vista was het resultaat dat hij de video's weergaf in 4:3. Daarom heb ik een programmaatje gebruikt waarmee je 4:3 in 16:9 kon veranderen (een programma genaamd SDCopy). Echter, met Windows Media Player 12 (in Windows 7) worden de video's wél automatisch in 16:9 weergegeven. Ze worden als het ware uitgerekt. En aangezien ik die 16:9 flag eerder aan al mijn bestanden kunstmatig had toegevoegd, geeft hij ze nu dus [u:f675989df3]twee keer[/u:f675989df3] in 16:9 weer. Gevolg: alles ziet er heel plat en uitgerekt uit. Daarom wil ik die flag (die ik zelf aan al mijn films had toegevoegd) weer verwijderen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...