Ga naar inhoud

Toshiba A300: wat doen de poorten daarvan?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een A300, en om precies te zijn, een A300D 161 Digitale camera Sony DRC-TRV 730E (mét DV in/out) Daar zit op beiden een iLink aansluiting op die ik gebruik voor capture van mijn video's. Daarvan maak ik complete AVI's. Die zou ik als backup weer terug willen zetten op de camera-tape. Kan dat? Er wordt nergens (in de specs) vermeld wat de poorten van de camera kunnen: S-video in/uit? audo/Video in/uit ? iLink, als ik een AVI afdraai in WMP komt daar dan het digitale signaal uit? Ik weet het al, gewoon proberen. Maar dat geeft geen zekerheid. Dus ik zou graag een en ander van iemand willen weten die daar ervaring mee heeft. perloc
Link naar reactie
Je stelt zelf al dat de videocam dv-in en out heeft, je kunt dus de video terug zetten op tape via de dv poort. Je zet wat dv-avi op de tijd lijn en exporteerd deze naar tape. Afspelen in mm is dus niet genoeg je moet een bewerkinsprogramma gebruiken als bv moviemaker en de "export to tape" functie gebruiken. Overigens: ik google je cam+manual, vind in 3 sec de manual op diplodocs, vind 2 sec daarna de spec's achterin de manual en vind 2 sec daarna dat je camera dv-in/out, svideo-in/out en audio-in/out heeft. Je kunt je camera dus alles voeren wat je maar wilt en deze ook als analoog/digitaal converter gebruiken, dus je sluit een vhs recorder aan op de s-video en audio en de analoge video beland als dv-avi op je tape. Het beste is uiteraard om in de digitale lijn te blijven. Ik weet het: in deze tijd waarin de meeste mensen een aandacht termijn van 3 seconden hebben is het lezen van de manual voor de meeste mensen een lastig punt maar als je optimaal van je apparaat gebruik wilt maken is dat toch wel een pre, fabrikanten spenderen miljoenen aan manuals en tegenwoordig zijn die dingen dan ook meestal een soort van kleine cursus, een aanrader.(no offence ;-) )
Link naar reactie
Natuurlijk weet ik dat iLink ook signaal naar buiten stuurt. Mijn vraag daarover was deze: [quote:aaaca5b63d]iLink, als ik een AVI afdraai in WMP komt daar dan het digitale signaal uit? [/quote:aaaca5b63d] (Met "daar" had ik niet expliciet vermeld: de iLink poort.) Dus in het algemeen, hoe krijg ik via de iLink poort het signaal naar buiten gestuurd. Ik zal dat dus proberen met Windows Movie Maker met het commando "export to tape". De vraag is dus: door welke poort stuurt WMM dit signaal. Door de iLink? Ik gebruik Magix Edit Pro 14 Plus en ik zie iets dergelijks niet in het rijtje van Export staan. En ik lees mijn camera manual (in mijn bezit) echt wel goed, en is wat betreft de camera uitgebreid. De vraag ging ook niet over de camera, maar over de laptop. Uitgebreid is anders met de computer: er zit maar een dun boekje bij welk veel open deuren intrapt. Maar zoiets als ik wilde weten ben ik ook op het Internet niet tegengekomen. Ik zal het dus proberen met WMM en melden. Dan heb ik nóg een vraag. Het video signaal wat op de tape staat bevat velen malen meer informatie dan dat van de AVI. Dus de AVI zou op een of andere manier moeten kunnen worden gedumpt op de tape zodat er veel meer op kan. Is dáár een programma voor bekend? Of heb ik het helemaal mis met mijn veronderstelling dat video op de tape opgenomen versus AVI evenveel ruimte innemen op de tape.... perloc
Link naar reactie
De firewire poort is er een die geinitialiseerd moet worden door expliciet een opdracht daartoe te geven, er "stroomt" dus geen video uit zoals bij een s-video of monitor poort. De firewire poort is eigenlijk gewoon een netwerkpoort welke ook gebruikt kan worden om video over te versturen. Als je dv video opneeemt op de pc word het als dv-netwerkstroom over de fw kabel verstuurd, als het aankomt in de pc herkent windows de dv stroom en plaatst deze in een avi container waarna het een dv-avi is. Als je dus dv-avi op je pc hebt staan dan is deze een 100% kopie van de dv video op je tape. Je moet dan wel op letten dat je bij het importeren expliciet een dv-avi wegschrijft en niet een ander fomaat. De video komt altijd als dv-avi op je pc binnen maar het opname programma kan tijdens opname "on the fly" de video omzetten naar iets anders en zo wegschrijven(bv divx-avi of wmv), je krijgt dan dus geen 1:1 kopie van je tape maar een slechter aftreksel. Of je avi's dv zijn kun je controlleren door rechtsklik en eigenschappen te kiezen er moet daar bij videostroom iets van dv-compressie staan. Wellicht te overvloede: avi is een container en zegt niets over WAT er IN die container zit, een avi kan dus dv-video bevatten maar ook divx-video of Indeovideo. Je kunt nergens aan de avi zien wat het is daar voor zul je de eigenschappen van de avi moeten bekijken en dat kan met rechtsklik/eigenschappen/samenvatting/geavanceerd of met een speciaal programmaatje zoals Gspot maar ook kunnen de meeste bewerkingsprogramma weergeven wat voor een avi het is-je vind dat dan meestal onder file/properties oid. Als je in je videoprogramma opdracht geeft tot export to tape dan is daar maar 1 mogelijkheid voor en dat is dat de video naar de firewirepoort word gestuurd. De correcte benaming zou dan ook moeten zijn "export to DV-tape", in moviemaker heet het dan ook "verzenden naar dv camera", hoe het in magix heet weet ik niet maar magix kan het absoluut, zul je dus even naar moeten zoeken.(in de manual) Let wel op; als je op de tijdlijn andere video plaatst dan dv-avi zal je bij het commando export to tape waarschijnlijk eerst de mededeling krijgen dat de video eerst moet worden gerenderd(gecomprimeerd) en pas dan kan worden weggeschreven, hoe eea verloopt is afhankelijk van het programma, hetzelfde geld ook als je beeldeffecten toepast zoals overvloeiers ed terwijl de hele video dv-avi is- de video zal dan meestal toch eerst gerenderd moeten worden. Alleen als je kale dv-avi op de tijdlijn plaats zonder beeldeffecten kun je , in principe, rechtstreeks naar tape terug sturen. Wat betreft de capaciteit van dv tape moet je dus ook gewoon rekenen in tijd en niet bestandsgrootte, op een dv tape past 1 uur dv video en dat is op je pc zo'n 13 GB maar als je op je pc een video van 1 uur hebt en die zou 30 GB zijn(omdat de compressie anders is) dan past hij nog steeds op de tape want bij het uitvoeren maakt het programma er automatisch dv-avi van en is het toch gewoon weer een video van 1 uur.
Link naar reactie
Ik kan niet vinden in properties van een AVI welk type het is. Dat wordt niet aangegeven. Maar ik weet dat ze allen als DV AVI's zijn opgeslagen omdat de datum waarop gemaakt kan worden opgeroepen, maar alleen op het type tape Digital (Hi)8. OP andere tapes kan geen datum worden opgeroepen. Ik neem aan als een normale 8mm videotape wordt gebruikt deze toch digitaal wordt opgenomen omdat het signaal via de iLink naar buiten komt bij afspelen. Verder heb ik wel gezien in WMM dat naar tape kan worden ge-exporteerd maar dat was grijs dus op een of andere manier geblokkeerd. Ik heb het niet verder uitgezocht omdat inmiddels door uw uitgebreide antwoord (waarvoor veel dank!) duidelijk is geworden dat de registratie op tape versus de AVI 1:1 is. Ik had gehoopt een opslag medium te hebben welk comprimeert. Ik zou de film kunnen comprimeren maar dan kan ik hem niet meer via WMM opslaan op de camera-tape, maar wel op de HD, bedenk ik me nu. Dat ga ik eens proberen. Ik heb namelijk ruimtetekort. 400 GByte is niet veel als je met video's aan de gang gaat. Dus voor mij is opslag op tape van de baan. MVG perloc
Link naar reactie
Alles wat uit de firewire poort van je cam komt is dv-avi ongeacht de tape, alleen bij analoge HI8/8 tape zal de ingebedde tijd markering ontbreken, zo'n opname krijgt ook op de pc vermoedelijk als aanmaak datum de dag waarop je de video op de pc zet terwijl bij digitale opnames de video als aanmaak datum de dag van opname heeft. Terug zetten naar tape is toch wel aan te raden als je de volledige kwaliteit van je opnames wilt bewaren en ruimte vrij maken op je pc, met moviemaker moet dat prima gaan, dat de opties grijs zijn komt wellicht omdat je de video nog niet op de tijdlijn had geplaatst?, neem bij test anders een klein stukje video en expirimenteer daarmee, jammer is dat moviemaker eerst de video analiseert bij het openen en daar gaat wat tijd mee verloren voordat je de video op de tijdlijn kan plaatsen, andere programmas (zoals magix)doen dat wellicht veel sneller. Als je al compleet klaar dv bestanden hebt die je simpel terug naar tape wilt sturen zou je kunnen kijken naar DVapp, het is een klein en simpel tooltje uit de microsoft sdk toolkit en word eigenlijk niet los verspreid maar is ook wel los te vinden: http://www.brothersoft.com/dvapp-62192.html Een soort van manual: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd388554%28VS.85%29.aspx De meeste videoprogrammas importeren dv-avi als type 2 en om die terug te zetten naar tape kies je in dvapp voor graph mode/file type2 to DV. Het programmaatje kan ook dv opnemen, let wel op dat je kiest voor dv-Type2 opname, de video is principieel hetzelfde maar heeft een andere indeling, 99,9% van de programmas werkt met type2 indeling. Video kleiner maken lukt met verliesvrije compressie zoals winzip/rar of schijfcompressie nagenoeg niet. Je zult verliesgevende compressie moeten toepassen zoals mpeg2 of mpeg4. Hoeveel verlies je daarbij accepteerd zou afhankelijk moeten zijn van wat je er later nog mee wilt doen, als je het verlies beperkt wilt houden zodat later editten nog goed mogelijk is is het volgende mogelijk: met mpeg2/dvd compressie comprimeren tot ongeveer 6 a 8 Megabit/sec geeft een reductie van +/- 3x tov de dv compressie van 30 Megabit/sec. 8 mbs is de maximale kwaliteit op een dvd en geeft nog steeds een goede reserve om later bv de video te editten. Met mpeg4 kun je nog kleiner met ruwweg dezelfde kwaliteit als mpeg2/dvd en wel tot ongeveer 3 Megabit/sec, das een redutie van +/- 10x, mpeg4 is bv Divx of Xvid compressie in een avi container of het wmv formaat. Let er bij mpeg4 op dat je de resolutie en framerate hetzelfde houd; 720x576@25 fps. Zou je voor wmv kiezen houd er dan rekening mee dat later dergelijk materiaal editten lastig kan zijn in andere programmas dan moviemaker en je moet moviemaker correct instellen bij het opslaan van de video naar wmv. dat doe je door in extra/opties de keuze te zetten op PAL/4:3 of PAL/16:9 afhankelijk van je videomateriaal(gewoon of breedbeeld) en bij het opslaan bij de keuze filminstelling te kiezen voor "meer opties weergeven/overige instellingen en dan 1 van de drie PAL keuzes "video van hoge kwaliteit(pal)-video voor lokaal afspelen(2.1 mbps pal), video voor lokaal afspelen (1.5 mbps pal)"
Link naar reactie
Dank voor uw uitgebreide antwoord! Ik heb van deze AVI's gewone video's gemaakt met Sothink. Dus de meeste anderen zouden dan de AVI's gewoon deleten. Het is mijn manie om dingen te bewaren, dat ik die AVI's nog op mijn (externe) HD heb staan. Ik zou (en zal) ze moeten wegggooien want ik heb ook de tapes van de camera nog. Ik denk dat ik het toch maar doe, mede gezien dat ik de AVI's zelf nauwelijks kan comprimeren. MVG perloc
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...