Ga naar inhoud

Videobanden op DVD zetten via PC?


Aanbevolen berichten

[quote:d744d233bf="gerben"]Wat voor uitgangen heb je op je videorecorder, en wat voor ingangen op je pc? Voor de hand liggend is een verloopkabel van scart naar s-video + minijack, maar dat moet wel passen natuurlijk. Videokaart moet ook video-in aankunnen.[/quote:d744d233bf] Videorecorder heeft in ieder geval scart, maar ik weet niet of er ook een s-video in/out op zit. PC heeft S-video poort en videokaart heeft ook S-video.
Link naar reactie
Scart doet zowel beeld als geluid, dus heb je geen andere aansluitingen nodig op je videorecorder. Je hebt dus een verloopkabel nodig, zoals al beschreven. Of een scart/s-video converter blokje, en de kabels naar de pc. Worden vaak wel als setje verkocht. Let er wel op, dat de scart als uitgang gebruikt kan worden. Dit is niet altijd het geval bij kabels-uit-een-stuk. Converterblokjes zijn vrijwel altijd omschakelbaar. http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=6167 (verloopkabel) http://www.hifi-regler.de/scart/scart-adapter.jpg (converterblokje) Op je pc heb je enige video capture software nodig. Je kunt eens proberen met windows' moviemaker, maar dat is nogal beperkt.
Link naar reactie
Daar ben ik niet zo in thuis, wacht het antwoord van rwilligen eens af. Ik meen dat je met virtualdub (freeware) ook wel kan capturen. En dat is wel een redelijk programma. Maar voor dvd heb je een goede mpeg2 codec nodig. Of je moet naar avi willen converteren. Moet je dvd speler wel divx aankunnen natuurlijk.
Link naar reactie
Movier maker doet het prima maar virtualdub is wat beter wat betreft mogelijkheden om in te stellen , de laatste heeft wel wat meer kennis van zaken nodig om goede resultaten te geven. In beide gevallen geld dat je een hoge kwaliteits video codec wilt gebruiken om de video in een zo hoog mogelijke kwaliteit op de pc te krijgen zonder dat het enorme bestanden oplevert. Bij moviemaker is de keuze beperkt tot wmv met het profiel "video voor lokaal afspelen 2.1 mbs" wat redelijke kwaliteit oplevert en geen verdere kennis benodigt. Een dv codec is voor Vdub zeer geschikt maar helaas is de standaart windows dv codec niet aanspreekbaar als de bron analoge video is. Zelf een codec toevoegen kan , er is de cedocida codec welke gratis is: http://www-user.rhrk.uni-kl.de/~dittrich/cedocida/index.html Lees de help van virtualdub goed door , er staat in principe alles uitgelegd hoe je moet capturen. Virtualdub is wel een programma met een wat steile leercurve, in 3 minuten leren werken met vdub is een utopie. Na de capture stap volgt er omzetting naar het dvd-mpeg2 formaat, daarna volgt authoring tot een dvd en daarna volgt daadwerkelijk het branden van de dvd. Dit alles is mogelijk met TMPGenc encoder en TMPGenc dvd author maar deze zijn niet gratis. De demo versie van de programmas is echter wel goed te gebruiken zei het maar voor 14 dagen/30 dagen. Ik zal je ook niet de derde mogelijkheid onthouden omdat deze tegenwoordig zo(relatief) goedkoop is en makkelijker werkt. Er zijn tegenwoordig externe capture doosjes te koop die het capture werk verrichten, ze zijn er met usb en dv aansluiting. De usb variant werkt doorgaans met mpeg video evt zelfs kant en klaar in mpeg2-dvd formaat, de dv variant levert dv-avi video op die hoger van kwaliteit is en makkelijker na te bewerken. De dv variant is aan te raden als je iets met de video wilt doen na het capturen zoals plakken,knippen,titels en effecten toevoegen enz enz De dv variant is wel weer wat duurder, doorgaans zit er bij zo'n doosje alle software die nodig is om dvd's te maken maar je zult dit wel eerst moeten controlleren aangezien het niet altijd het geval is. Ik heb dergelijke doosjes in usb uitvoering al vanaf 55 eu gezien : http://tweakers.net/pricewatch/131530/Avermedia-DVD-EZMaker-Pro-(USB-2.0)-prijzen.html http://www.avermedia.com/cgi-bin/products_capture_ezmakerprousb.asp?show=4 http://tweakers.net/pricewatch/87318/Avermedia-DVD-EZMaker-USB-2.0-prijzen.html http://www.averm.co.uk/avermedia/aver/products_capture_ezmakerusb2.asp Ook de Pinnacle/Dazzle apparaatjes zijn de moeite waard, enfin kijk zelf maar eens in de pricewatch wat er allemaal te koop is. Het grootste voordeel van deze doosjes is de integratie van audio en video in 1 signaal waardoor deze niet uit elkaar kunnen lopen wat betreft timing, bij een losse video-ingang en een losse audio-ingang is dat wat problematischer. Vooral bij wat langere videocapture(meer dan 10 minuten) krijg je meestal te maken met asynchronisatie van beeld en geluid en dit is naderhand zeer moeilijk te corrigeren.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Suggestie van bigodino valt te proberen, heb ik ook een keer geprobeerd. Kreeg wel te maken met allerlei macrovision toestanden oftewel kopieerbeveiligingen, dus het werkte voor geen meter. Ik heb toen een Hauppauge pvr 150 plus bijbehorende software gekocht. Deze zet jouw video scart signalen plus geluidssignaal gelijk om in mpg bestanden.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb het nog anders gedaan. Ik ben in het bezit van een camera met een DV-in. Dat heeft het voordeel dat je je VHS-video op een realtief goedkoop digitaal medium kunt opslaan en van daaruit alles kunt doen om uiteindelijk een video op DVD te krijgen. Ik ben niet zo gecharmeerd van al die MPEG's, virtualdub of wat het ook mogen heten: de zaak wordt behoorlijk gecomprimeerd wat ten koste gaat van de kwaliteit. AVI geeft volgens mij de hoogste kwaliteit (wie het beter weet mag zijn vinger opsteken) en er gaat voor 20 minuten op een DVD. Dan een kopje koffie, of een borreltje inschenken, volgende DVD. En voor de prijs vandaag de dag voor een DVDtje hoef je het ook niet verder te comprimeren. Ja toch? MVG perloc
Link naar reactie
Je bedoelt waarschijnlijk dat je een camera hebt met een analoge-ingang zodat je de uitgang van het vhs deck kunt aansluiten op de analoge-ingang van je dv-cam. Dat is een mooie oplossing zeker van uit het oogpunt om een digitale veiligheids backup achter de hand te hebben en het is ook absoluut aan te raden de dv tapes nooit weg te doen maar niet iedereen heeft een dvcamera ,laat staan met analoge-ingang. De kwaliteit die je dan krijgt is wel hoog maar daarna de dv-avi bestanden via de pc op een data-dvd branden levert een data dvd op die niet afspeelbaar is in een gewone home cinema dvd speler. Wil je dat wel dan zal de dv-avi moeten worden omgezet tot een video-dvd en dat gaat zelfs in de hoogste kwaliteit gepaard met enig minimaal verlies al is dat met goede software, in principe, niet zichtbaar. Als bijkomend voordeel past er dan minimaal 1 uur video op een dvd. Dat "avi" de hoogste kwaliteit geeft is een misverstand, avi is een container formaat waar video en audio in zit en die video en audio kan gecomprimeerd worden volgens een bepaalde coderingstandaart. Zo is dv-avi gecodeerd met de "dv" codec en bv divx-avi met de divx codec. dv-avi kent maar 1 video compressie niveau (10:1) en dat levert hoge kwaliteit video , de audio is in dv-avi ongecomprimeerd. Bij een video dvd zit de video en audio in een mpeg container en is in de hoogste kwaliteit gecomprimeerd volgens de mpeg2 standaart met een compressie van ongeveer 30:1 Omdat mpeg2 compressie echter veel efficienter is dan dv compressie levert dat uiteindelijk toch ongeveer dezelfde kwaliteit als dv-avi. Zo is het heel goed mogelijk om met goede software een mpeg2 video dvd te maken die hoger van kwaliteit is dan de dv-avi van een gemiddelde consumenten dv camera.
Link naar reactie
ik heb net Dazzle Video Creator Platinum gekocht, zit echter nog in de verpakking. Ik twijfel nl of ik met Pinnacle StudioQuickstart (de standaard meegelverde software) voldoende kan bewerken en geen studio 10 nodig heb. En hoe ik tevens het probleem van asynchroon beeld en geluid kan uitsluiten. Kan dit aan de software liggen, aan het apparaat, aan beiden of aan geen van beiden en heeft het een andere oorzaak? Er bestaat ook nog de Studio Moviebox van Pinnacle, maar deze is weer duurder en ik vraag me af of ik dat wel nodig heb(hoef eigenlijk alleen wat muziek toe te voegen en wat menu's te maken).
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...