Ga naar inhoud

Export to DVD van Premiere Pro


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo Een 16:9 DVD-beeld wordt op een 4:3 TV-scherm in de breedte schermvullend weergegeven met boven en onder zwarte balken. Mijn laatste projecten in Premiere Pro echter tonen op het TV-scherm een opgeblazen beeld die verticaal wordt uitgerokken en aan beide zijden afgesneden. De DVD-schijf wordt op de computer zowel met PowerDVD als Windows Player echter wel correct weergegeven. Wanneer een AVI wordt gemaakt en met Nero op een DVD-schijf gebrand wordt het beeld op het TV-toestel ook weer correct weergegeven. Het ligt dus duidelijk aan het branden met Export to DVD van Premiere Pro. Kent iemand dit verschijnsel? Het opnieuw installeren van Premiere heeft niet geholpen.
Link naar reactie
Nog ff gekeken in m'n instellingen. Binnenhalen vanaf m'n Camera doe ik met de preset Widescreen 48KhZ (framesize 720x576, pixel aspect ratio 16:9) Exporteren naar Adobe Media Encoder doe ik met de aspect ratio 4:3. Dat geeft bij mij een DVD met het formaat 16:9 op de TV. KLinkt raar maar is wel logisch want met je Camera neem je gewoon op 720x576 op en dan boven en onder een zwarte balk. Die moet je weer encoderen in het juiste formaat (4:3) zodat die balken ook op de TV te zien zijn waarmee een 16:9 formaat wordt geforceerd. Succes!
Link naar reactie
Tot op heden had ik geen enkel probleem om met beide formaten in Premiere te werken, zelfs samen in hetzelfde project. Het was ook eenvoudig. De instellingen in Premiere waren precies zoals jij het aangeeft. De geimporteerde DV kon ik dan in het monitorvenster zonder problemen horizontaal uitrekken tot het 16:9-formaat, waarbij onder en boven het beeld werd weggesneden, ofwel het 4:3-formaat behouden zonder verlies van beeld. In het eerste geval was het beeld horizontaal schermvullend met onder en boven zwarte balken, in het tweede geval bleven de zwarte balken onder en boven uiteraard behouden en kregen de zijkanten ook zwarte balken. Zo zag het eruit op een 4:3 TV-toestel. Op een 16:9 TV-toestel was het 16:9-beeld uiteraard schermvullend en waren er enkel zwarte balken aan de zijkanten bij het 4:3-beeld. Logisch. Zo eenvoudig werkte het, maar nu niet meer. Wanneer ik nu in Premiere een AVI van de montage aanmaak om het vervolgens met Encore DVD te branden, wordt het 16:9-beeld op het TV-toestel wel perfect weergegeven. Wat ook het geval is wanneer ik de DVD-schijf brand met Nero. Is dat geen bewijs dat de instellingen correct zijn, maar er iets mis is met het authoren? Zou dat kunnen wijzen op problemen binnen het XP-register. Of is dat onmogelijk? Bedankt voor de reactie.
Link naar reactie
Ik kan niet helemaal meer volgen wat je nu precies doet maar ben je bekend met het feit dat er 2 soorten 16:9 zijn? Je kunt met een dv camera op 2 manieren 16:9 genereren. Allereerst; de resolutie staat vast en 720x576, das 1,25:1 Afhankelijk van de instellingen van je camera wordt er vervolgens aan de video een "schaalfactor" (ook wel DAR-Display Aspect Ratio) gehangen, het is een bitje in de video die aangeeft met welke factor de pixels in de breedte moeten worden uitgerekt (of geinterpolleerd) om een correcte display aspect ratio te krijgen tijdens weergave. Voor het gewone 4:3 beeld is die factor dus 1.067 (1.067x720=768 en dat maakt 768x576 en dat is 4:3). Voor een 16:9 video wordt de schaalfactor 1,422 (1,422x720=1024 en dat maakt 1024x576 en dat is 16:9) Zo'n "anamorphic" 16:9 dv video wordt bij het maken in de breedte gecomprimeerd, als je zo'n dv-avi zonder correctie zou bekijken(in mplayer2.exe of irfanview) dan zie je dus een sterk in de breedte in elkaar gedrukt beeld. De andere manier is dat de 16:9 video in het beeld van 720x576 een bijna correcte weergave geeft( er moet nog wel gecorrigeerd worden van 1,25 naar 1.33) maar er zitten dan dus twee zwarte balken onder en boven de video. Van de 720x576 aan resolutie die het dv formaat bied gebruik je dan op dat moment dus maar een deel voor het daadwerkelijk opslaan van beeld. Je hebt dus in dat geval een behoorlijk gereduceerde verticale resolutie, er worden van de 576 beeldlijnen maar iets van 400 daadwerkelijk gevuld met beeld, ik heb het ooit eens uitgerekend en het scheelt meer dan een 1/4. Wil je een "echte" 16:9 dvd maken dan zul je de eerste methode moeten kiezen, in premiere een 16:9 widescreen preset moeten kiezen en er goed om denken dat als je ander materiaal toevoegd er consequenties zijn voor de weergave van dat materiaal, alleen het echte 16;9 dv-avi materiaal zal correct weer worden gegeven het ander wordt vervormt tenzij je tijdens de edit Je kunt in 1 ge-exporteerde dv-avi of dvd-mpeg geen verschillende dar hebben. Wil je dat uiteindelijk toch zodanig op je dvd hebben dan zul je de video gescheiden moeten houden zodat je eindigd met verschillende video's met verschillende DAR en bij het authoren van de video dien je dan in je authorings programma voor iedere clip een andere chapter te gebruiken. De dvd zal dan bij achter elkaar afspelen van de chapters automatisch wisselen van ar en de weergave zal correct zijn. das de theorie.... De praktijk is dat premiere er standaart al een bende van maakt, voor zover mij bekend is premiere niet op de hoogte van het bestaan van anamorphe 16:9 want zelfs als je de widescreen preset kiest en een anamorphe 16:9 dv-avi inmporteerd dan plakt premiere er aan de zijkant 2 zwarte balken tegenaan ipv de video correct op te rekken in de breedte. Het is een hoop gedonder waar ik in het verleden moedeloos van werd en ik ben er op een gegevn moment mee gestopt om het te proberen goed te krijgen, dan maar geen breedbeeld..... Scenalyzer is een capture programma welke bij capture/bekijken van een dv bron aangeeft in welk formaat de video is
Link naar reactie
Mijn vorig bericht is inderdaad nogal cryptisch, 't is ook niet makkelijk om dat uitgelegd te krijgen. Ik kan je redenering wel volgen, maar zover gaat mijn vraag niet. Waar het eigenlijk om draait is, wanneer ik het 16:9 Premiere-project brand met Export to DVD en de schijf bekijk op een 4:3 TV-toestel, het beeld vertikaal wordt uitgerokken, waar het normaal onder en boven zwarte balken moet vertonen. De zijkanten worden weggesneden en het beeld is opgeblazen en blokkerig. Maak ik van hetzelfde project in Premiere een AVI en brand het vervolgens met Nero of Encore DVD, dan wordt het beeld op het TV-toestel wel correct weergegeven. Dus op een 4:3 toestel is dat horizontaal schermvullend en vertikaal met zwarte balken onder en boven. Op een 16:9 toestel is dat volledig schermvullend. En dat gebeurt dus niet meer met Export to DVD van Premiere. Waarom lukt het dan wel met Nero of Encore DVD? Dat wijst er toch op dat ik correcte instellingen gebruik? Tot voor kort had ik met Export to DVD helemaal geen problemen, ik heb het al meerdere keren met succes gebruikt. Met projecten waarin DV en verschillende TIFF-formaten naast elkaar probleemloos waren gemonteerd. Uitrekken en positioneren binnen het 16:9-formaat in het monitorvenster van Premiere en dat was het. Wat ik mij dus afvraag is: wijst dat op problemen binnen het XP-register? Of is dat onmogelijk? Ik heb onlangs een registercleaning uitgevoerd. Het moet toch ergens een reden hebben. Ik hoop een ietsje duidelijker te zijn geweest. Bedankt voor de reactie.
Link naar reactie
Ik ga er even van uit dat je Premiere Pro 1.5 of 2.0 gebruikt (en dus niet Elements). Zelf heb ik Premiere 1.5. Voor zover ik weet kun je op de Pro versies geen menu's maken. Dus waarom Export to DVD gebruiken? Ik heb ook wel eens gehoord dat die functie geen "standaard" formaat DVD aflevert. Als de reden waarom je die funktie gebruikt is om schijfruimte te besparen (en je dan dus niet de hele film eerst in AVI formaat wil opslaan om hem daarna in Encore te importeren) kun je het ook op een andere manier in combinatie met Adobe Encore doen. Zelf gebruik ik de instellingen zoals ik hierboven heb beschreven in de Encoder van Premiere. Die maakt voor mij een m2v en een wav bestand aan die je weer in Encore kunt inlezen. Die files zijn aanzienlijk kleiner dan de AVI files en hebben dezelfde kwaliteit als de DVD die er uiteindelijk van gebakken wordt. Met deze methode heb ik nog nooit problemen gehad met beeldformaten. Deze tip is dus ook bedoeld voor de ultime video kenner RWillegen (met dank voor al die uren die hij steekt in het helpen bij Videoproblemen, echt geweldig!). Het is aan een kant zonde om die breedbeeld optie niet te gebruiken, al verlies je er iets aan kwaliteit mee. Nog een tip: koop een DVD-RW schijfje, maak een heel kort filmpje en ga eens met verschillende instellingen en ook met die m2v methode aan de slag. Dan vind je vast wel de oplossing voor dit probleem.
Link naar reactie
Waarom "Export to DVD" gebruiken? Omdat ik het altijd op die manier heb gedaan en zonder problemen. En hoezo "Export to DVD" levert geen "standaard" formaat DVD af? Mij heeft het nooit onleesbare DVD-schijfjes opgeleverd. Op eender welke DVD-speler draaiden ze foutloos. Adobe Encore is ontworpen voor navigeren door menu's en dus gebruik ik het enkel als ik in het project menu's voorzie. Ik maak een AVI-bestand aan in Premiere met "Export Movie", importeer het in Adobe Encore, voorzie het van de nodige menu's en brand het vanuit Adobe Encore op een schijfje. Zijn er in het project echter geen menu's voorzien dan kies ik voor (oei, daar komt het weer...) "Export to DVD" om het rechtstreeks vanuit Premiere op het schijfje te branden. Volgens mij een juiste keuze. Ik besef wel dat ik zo stilaan overkom als een dwangneuroot. Ondertussen heb ik nogal wat testjes gedaan en uiteindelijk toch maar gekozen voor bovenstaande methode waarbij ik Adobe Encore gebruik, maar er geen menu's in verwerk. Zoals te verwachten lukt dat prima, maar het blijft een oneigenlijk gebruik van Adobe Encore. En daar krijg ik de kriebels van. Dank je voor de reactie.
Link naar reactie
[quote:61b7db8869="WeeBee"]"...en aan beide zijden afgesneden. De DVD-schijf wordt op de computer zowel met PowerDVD als Windows Player echter wel correct weergegeven..."[/quote:61b7db8869] Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan met 4:3 beeld. Er wordt bij mij zo'n 4% van beide zijden afgesneden, terwijl dit op een pc niet het geval is. Mijn eerste idee was ook dat dit met de export instellingen van adobie te maken heeft, maar doordat het op de pc wel goed is lijkt me dit onwaarschijnlijk. Ik heb overigens ook de 'export-to-dvd' optie van APP2.0 gebruikt... Iemand een idee?
Link naar reactie
Kan te maken hebben met het feit dat Premiere een soort veiligheidsmarge in acht neemt, die je in het monitor scherm zichtbaar kunt maken. Als echt alles erop wilt hebben moet je een klein stukje uitzoomen tot op de rand van de buitenste marge. Moet je we de hele film opnieuw door laten rekenen maar dan heb je wel alles op e TV of monitor.
Link naar reactie
Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat de instellingen in Premiere Pro aan de basis liggen van mijn probleem. En "een soort veiligheidsmarge" die Premiere in acht neemt? Dat is enkel een waarschuwing om binnen de marges op het monitorvenster te werken om EVENTUELE afwijkingen te voorkomen. EVENTUELE afwijkingen dus, en zeker geen vertikaal uitgerokken beeld met 1/4 verlies aan beide zijden. Dat is geen afwijking meer, maar een regelrechte ramp! Wat ik in het monitorventer van Premiere zie tijdens het monteren en bewerken (en we spreken dus over zowel 4:3 als 16:9 formaat), is exact hetzelfde beeld van wat ik te zien krijg op PC met zowel PowerDVD als Windows Media Player, of wat ik te zien krijg op TV-toestellen met in Adobe Encore of Nero gebrande DVD-schijfjes. Zonder rekening te houden met veiligheidsmarges of wat dan ook. En het zou nog spijtig zijn ook! Ware het zo niet, dan kun je gelijk de hele rotzooi in de fik steken en de super8-projector van de zolder halen! Ik blijf dus zitten met mijn oorspronkelijke vraag: Waarom werkt het superbe "Export to DVD" van Premiere Pro plots van de ene op de andere dag niet meer? Ik blijf erbij dat ik het antwoord daarop pas zal krijgen wanneer ik in de toekomst XP herinstalleer. Tenzij mij iemand op een denkfout wijst.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
[quote:5f4e706b3e="rwilligen"] das de theorie.... De praktijk is dat premiere er standaart al een bende van maakt, voor zover mij bekend is premiere niet op de hoogte van het bestaan van anamorphe 16:9 want zelfs als je de widescreen preset kiest en een anamorphe 16:9 dv-avi inmporteerd dan plakt premiere er aan de zijkant 2 zwarte balken tegenaan ipv de video correct op te rekken in de breedte. Het is een hoop gedonder waar ik in het verleden moedeloos van werd en ik ben er op een gegevn moment mee gestopt om het te proberen goed te krijgen, dan maar geen breedbeeld..... Scenalyzer is een capture programma welke bij capture/bekijken van een dv bron aangeeft in welk formaat de video is[/quote:5f4e706b3e] ONZIN: Premiere maakt er helemaal geen zooitje van. De gebruiker maakt er een zooitje van. Als er niet voor de juist instellingen wordt gekozen komt er ook geen juiste dvd uit. Letterbox breedbeeld (met die balken onder en boven) dient in een 4:3 project te worden gemonteerd. Anamorfic breedbeeld (uitgerekt in de lengte) dient in een widescreen project te worden gemonteerd. Makkellijker kan het niet. Overigens heb je helemaal geen scenalyzer nodig. Er zit een prima capture met scenedetectie optie in Premiere. Wanneer je met dvd of HDD camera's werkt dien je de mpeg eerst naar HD te schrijven en dan kun je deze in Premiere inladen (mits juiste codec is geinstalleerd). Overigens editen van mpeg is een heel ander verhaal daar Premiere van huis uit een avi editer is. Mocht bij inladen het beeldformaat toch overhoop liggen heb je in de project panel onder de rechtermuisklik op je clip de functie interprete footage, waarmee je alsnog het juiste beeldformaat kunt instellen.
Link naar reactie
[quote:cbfd6783b9="FFWD"][quote:cbfd6783b9="WeeBee"]"...en aan beide zijden afgesneden. De DVD-schijf wordt op de computer zowel met PowerDVD als Windows Player echter wel correct weergegeven..."[/quote:cbfd6783b9] Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan met 4:3 beeld. Er wordt bij mij zo'n 4% van beide zijden afgesneden, terwijl dit op een pc niet het geval is. Mijn eerste idee was ook dat dit met de export instellingen van adobie te maken heeft, maar doordat het op de pc wel goed is lijkt me dit onwaarschijnlijk. Ik heb overigens ook de 'export-to-dvd' optie van APP2.0 gebruikt... Iemand een idee?[/quote:cbfd6783b9] Dat heet overscan, elke tv heeft dat. De een wat meer dan de ander. Op pc heb je volledig beeld op de tv mis je de buitenste randen. Met filmen dien je daar rekening mee te houden. In Premiere zit niet voor niets een optie om de veiligheidsmarges te tonen in zowel je project venster als je monitor venster. Het buitenste vierkant is voor de overscan van de tv. Dat wil zeggen alles van je beeld wat buiten het buitenste vierkant valt wordt niet op tv getoond. Titels e.d moeten binnen het binnenste vierkant vallen, want anders tonen ze niet goed op een tv. Overigens is het niet aan te raden je beeld in Premiere te verkleinen zodat je alles op tv ziet. Zo een dvd geeft op een pc weer een zwarte rand en dat is erg lelijk.
Link naar reactie
[quote:6291ede9f0="boshond"]Nog ff gekeken in m'n instellingen. Binnenhalen vanaf m'n Camera doe ik met de preset Widescreen 48KhZ (framesize 720x576, pixel aspect ratio 16:9) Exporteren naar Adobe Media Encoder doe ik met de aspect ratio 4:3. Dat geeft bij mij een DVD met het formaat 16:9 op de TV. KLinkt raar maar is wel logisch want met je Camera neem je gewoon op 720x576 op en dan boven en onder een zwarte balk. Die moet je weer encoderen in het juiste formaat (4:3) zodat die balken ook op de TV te zien zijn waarmee een 16:9 formaat wordt geforceerd. Succes![/quote:6291ede9f0] Maakt niet uit in welke preset je captured. Het materiaal wordt binnengehaald zoals het op de band staat. Het is wel zaak dat je je projectsettings gelijk maakt aan je bronmateriaal. Film je breedbeeld dan dien je dit in een breedbeeld project te monteren en in breedbeeldsettings op dvd te zetten. Nu kan er op twee manieren in breedbeeld gefilmd zijn. De eerste heet anamorfich ofwel je heb een in de lengte uitgerekt beeld. Maak maar eens een export frame en dan zie je het gauw genoeg. Letterbox of wel met balken onder en boven dien je in een 4;3 project te monteren en als 4;3 project op een dvd te branden. In het kort: je project settings dienen hetzelfde te zijn als je bronmateriaal. Export settings dienen hetzelfde als je project settings te zijn zodat er een juist dvd uit komt rollen. Check een dvd altijd in power dvd of windvd of deze idd breedbeeld is. Wanneer deze wel juist op je pc afspeelt en niet juist op de tv afspeelt dan zijn de instelling van je tv en of je dvd standalone niet goed ingesteld.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...