Ga naar inhoud

Menu programma's (authoring) geven lelijk resultaat op TV


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een aantal "authoring" programma's geprobeerd maar allen lijken hetzelfde euvel te hebben: wanneer ik een menu heb hemaakt met wat plaatjes en letters ziet het er op de computer allemaal prachtig uit. Wanneer ik de menu's met film op DVD zet ziet de film er prima uit maar de menu's zijn er lelijk: grof en soms zelfs haast onleesbaar en dus onprofessioneel. Heeft dat met de kleurenstelling te maken of iets anders? Ik heb het nu over b.v. Adobe Encore en TEMPGenc author.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
TV resolutie is nu eenmaal beperkt en niet ieder font is geschikt voor een dergelijke grove resolutie. DVD's van film studios hebben dan ook vaak speciale fonts die erg kostbaar zijn. Doorgaans werken Bold- sanserif (san serif is een fond zonder "krulletjes") fonts het beste, je zou ook eens wat naar bestaande dvd's kunnen kijken wat voor font er gebruikt wordt en deze proberen te benaderen met 1 van je eigen fonts. Een serif fond is bv de Times New Roman, de serif aan het uiteinde van ieder leesteken maakt de font erg rommelig maar nog erger is dat de lijn dikte van het font varieert, de font is in het midden dik en aan het uiteinde dun en dat is erg moeilijk weer te geven met een grove resolutie en dus wordt dat heel erg snel onleesbaar. Een andere zaak om op te letten is dat je alleen True Type fonts gebruikt herkenbaar aan het TT icoontje voor de font. True Type fonts zijn te verschalen naar iedere grote zonder dat ze kwalitatief slechter worden, maw; een 36 pixel true type font heeft net zulke scherpe randen en uiterlijk als een 10 pixel true type font. Dit itt "gewone" fonts die steeds lelijker wordn naarmate je ze groter weergeeft. Een miz mooie sanserif die ook mooi naar grote maten schaalt en er op een dvd wel goed uit ziet(36 px) is de True Type (TT) microsoft san serif. Een beetje fantasieloos en niet erg "spannend" maar wel goed leesbaar. ik meen dat ik hem gebruik ( in TMPG-Author)op 22 Pixel grootte. Bij achtergrond plaatjes heb je hetzelfde schaal probleem, je doet er dan ook het beste aan om alleen afbeeldingen te gebruiken die je vooraf in een foto programma op de juiste resolutie brengt (@PAL:720x576 ). Bij voorkeur verschaal je de plaatjes mbv Bicubische interpolatie of nog mooier Lanczos, bv. Irfan View kan dat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...