Ga naar inhoud

HD video


Aanbevolen berichten

Ik heb ondertussen weer de nodige opnames gemaakt met de HD FX1 camcorder van Sony. Het weer werkte mee.....nou ja...De schoudersteun werkt prima, de beelden zijn nu veel rustiger. Ik ben begonnen met het monteren van het HD materiaal op een aparte tijdlijn. Er werd gesproken tekst, titels en muziek toegevoegd. Dan komt het moment om de film op te slaan. Export - Movie ? Nee als DV AVI wil ik dit niet opslaan. Dan naar de Media Encoder. Daar vind ik mpeg2. Uit de lijst van presets kies ik HD 1080i. Alle instellingen laat ik even ongemoeid. Ik geef een naam op en klik op OK. De film is in de maak ! De kwaliteit ziet er beeldvullend uitstekend uit. Met een min punt. Als er dichtbij iemand door het beeld loopt en dat is niet altijd te vermijden, dan zijn de coutouren van deze persoon "gekarteld". Dat is jammer. Als ik een verandering in de preset aanbreng, dan veranderd 1080i onmiddellijk in "custom". Verhoog ik de bitrate, dan wordt het bestand aanzienlijk groter, terwijl visueel er niets veranderd. Heeft dus kennelijk weinig zin. Maar of het zinvol is andere instellingen te wijzigen, weet ik niet en kan daar hulp bij gebruiken. Voorlopig sla ik de film op als bestand op een externe harde schijf en wacht tot de geschikte branders en players er zijn. Werner
Link naar reactie
Hallo, Je vergeet erbij te vermelden, dat je voor het capturen van de video waarschijnlijk Premiere Pro 2.0 gebruikt. Wel makkelijk om even te vermelden. Eigenlijk denk ik, dat je het wel goed bezig bent. Probeer eens bij output Deinterlace aan te vinken en bij Field order selecteer je Lower in plaats van Upper. Mijn ervaring is, dat de gekartelde randen, waar je het over hebt, zullen verdwijnen. Als het niet werkt, laat het weten. Notabene: zet een klein fragmentje op een aparte tijdlijn en probeer het........... Theo ( ik leer er nog steeds bij en het gaat maar door )
Link naar reactie
De kartels zijn idd interlace, het kwa tijd tegelijk afspelen van de even en oneven beeldlijnen. Op een apparaat welke interlace kan weergeven (tv) zie je het niet omdat daarbij de even en oneven lijnen na elkaar worden afgespeeld maar op een pc worden de even en oneven beeldlijnen tegelijk in 1 frame weergegeven, het resultaat is dat je in 1 frame 2 tijdsmomenten ziet. Deze interlace is al aanwezig in het ruwe materiaal maar hoeft niet altijd zichtbaar te zijn, eea hangt af van de afspeelsoftware. Powerdvd heeft bv een automatische ingebouwde de-interlacer en die staat standaart aan, dus zie je geen interlace. Preview venster laten vaak ook geen interlace zien omdat voor de preview het hele beeld teruggeschaald wordt zodat de preview ten alle tijde soepel loopt. Er zijn twee opties; je laat de interlace erin en het afspelende apparaat of software zal dan , indien nodig, moeten de-interlacen. Of je haalt de inerlace eruit en houd progresive materiaal over wat altijd goed afspeelt ongeacht de afspeelsoft of hardware. Zou je het beeldmateriaal deinterlacen voor het coderen en daarna afspelen op een hdtv dan verlies je in principe wat beeldkwaliteit en het is , in principe ook niet nodig; alle hdtv apparatuur is geschikt voor het afspelen van interlace materiaal net zoals bij de oude pal standaart. Een ander probleem wat de kop op kan steken is een verkeerde field volgorde, de oneven en even beeldlijnen worden dan in de verkeerde tijdsvolgorde achter elkaar gezet. Bij dv-avi is de norm bottom field first ook wel "B field first" genoemd oftwel "even field first" , veel kreten voor hetzelfde begrip. Als de encoder vervolgens A field first codeert dan gaat het fout. bij hdtv is hetzelfde mogelijk maar ik weet zo niet wat nu de norm is, A of B eerst.
Link naar reactie
Ik worstel hier ook mee. Ik heb ook een film gemaakt met HD video. Ik heb het bestand op een DVD gezet als bestand. Op mijn pc kan ik de film zien vanuit uit DVD station. Dus dacht ik dit bij een ander ook te kunnen laten zien. Dat geeft problemen. In de eerste plaats viel op, dat het bestand de extensie .m2t heeft ( nog nooit van gehoord ). Wel staat erbij - MPEG-film. De pc van van vriend raakte totaal van slag en moest opnieuw worden opgestart. Dat is toch vreemd ???? Hoe kun je dat oplossen? Of moet ik het anders opslaan ? Ook ik heb het bestand als Mpeg2 opgeslagen. Jan
Link naar reactie
Eea kan afhangen van de geinstalleerde codec's. Vooral videocodecs kunnen een pc keihard laten crashen, als je een player forceerd een bestand te lezen en de mpeg2 decoder die de player gebruikt is niet hd video compatibel dan kan zoiets gebeuren. De extentie van een bestand veranderen gaat heel vaak goed maar toch niet altijd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...