Ga naar inhoud

Kwaliteitsverschil MPEG & AVI?


Aanbevolen berichten

Ik gebruik Pinnacle 8 en na het bewerken wil ik een bestand maken die ik met Nero 6 vervolgens kan branden. Ik doe dit zo omdat ik zo losse films kan combineren op 1 DVD (in één menu) zonder een groot Pinnacle project te moeten maken. Ik kan nu met Pinnacle kiezen uit het maken van een AVI bestand of een MPEG bestand. Beiden zijn 720x576, compatibel met DVD. Alleen is het MPEG bestand vele malen kleiner dan het AVI bestand. Zie ik daar nog wat van terug bij het afspelen op de TV? Of is de kwaliteit op TV gelijk? Bij het opnemen van beeld van mijn videocamera naar mijn computer krijg ik ook AVI bestanden.
Link naar reactie
In principe is MPEG een methode om de hoeveelheid data voor digitaal beeld (en geluid) te reduceren. Ook bij het maken van een .avi wordt doorgaans een methode met dit doel toegepast, al is dit vaak een andere dan de voor dvd geschikte types MPEG-1 of MPEG-2, bijvoorbeeld de DivX methode (codec). Doordat de methodes verschillen, kun je verschil verwachten in omvang van het uiteindelijke bestand en de kwaliteit van het beeld. MPEG-2 is de standaard methode voor een video-dvd, maar met b.v. DivX of XviD kun je kleinere bestanden verwachten bij indien gewenst praktisch vergelijkbare kwaliteit, helaas dan weer niet geschikt voor een video-dvd, dus enkel afspeelbaar op een ervoor geschikte speler. Een video-camera levert doorgaans een DV.avi, dit is kwalitatief mogelijk beter dan video-dvd, maar afwijkend en dus niet direct geschikt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...