Ga naar inhoud

Super8 naar AVI: vage kleuren...


Aanbevolen berichten

Hallo! Ik ben bezig met het overzetten van mijn Super8 archief naar AVI. Het opnemen gaat op zich erg goed (geen flikkering!), maar de van de kleuren blijft niet zo veel over. Het wordt allemaal erg grijzig... Hoe kan ik na het overzetten de kleuren weer een beetje, eh, kleuriger krijgen? Welk programma (liefst freeware) kan ik daarvoor het best gebruiken? Super8 projector: Braun FP-5 Camcorder: Sony CCD-TRV67E Film opgenomen d.m.v. opname met camcorder van een klein projectiescherm. n.b. Dat waren nog eens spullen vroeger! De halogeenlamp van de projector zit er al 27 jaar in! Tegenwoordig mag je al blij zijn als je lamp een paar maanden meegaat...
Link naar reactie
Tja, Jaap geeft het al aan. Het grootste probleem bij een dergelijke actie is de hoeveelheid licht en naarmate de camera "goedkoper" wordt wordt het probleem erger. Een N8/S8 projector geeft niet zo heel veel licht, het lijkt wel een boel maar als je gaat meten blijkt meestal anders en videocameras presteren meestal erg slecht bij lage licht niveaus. Het projectorlampje geeft meestal al een aanwijzing want deze is meestal zo rond de 75 a 150 watt terwijl je pas vanaf zo'n 400 a 500 watt en hoger kunt spreken van "voldoende licht" maar dergelijke projectoren vind je niet zomaar en ze zijn moeilijk in gebruik, 1 vastloper van de film en je film vliegt in de fik of er brand een gat in. Wat je kunt doen om het zo optimaal te maken; Gebruik geen glasparelscherm oid maar gebruik gewoon wit tekenpapier als scherm. Diaschermen hebben over het algemeen een oppervlak met een soort "booster" om de licht afstraling te verhogen, dat kunnen glasparels zijn maar ook wel een soort zilvercoating. Zo'n scherm verhoogt welliswaar de afgifte van licht maar beperkt ook de kijkhoek, als je niet exact loodrecht voor het scherm zit dan neemt de lichtafgifte snel af en aangezien je je cam niet exact recht voor het scherm kunt zetten kan dat vooral bij een kleiner scherm leiden tot contrast verlaging en een verlaagd lichtniveau. Videocameras hebben moeite met lage lichtniveaus, meestal lijd het contrast en de kleurweergave sterk als het lichtniveau te laag wordt. Het lichtniveau wordt in een camera door een aantal zaken bepaald zoals diafragma, sluitertijd en gain. Bij voorkeur stel je het diafragma zo wijd mogelijk open (= een klein getal bv f= 1,4) , de gain moet zo laag mogelijk en de sluitertijd op 1/50 sec. Als je een camera het zelf laat regelen dan is meestal niet duidelijk wat ie nu precies insteld en dat kan wel eens slecht uitpakken. Niet iedere cam kan het ook allemaal handmatig maar het loont de moeite om je te verdiepen in de camera menus om uit te zoeken wat er mogelijk is zodat de cam zo optimaal mogelijk ingesteld staat. Denk er ook aan om handmatig te witballansen op het scherm terwijl de projector loopt met een stukje blanco film(begin of eind van de film). projectoren hebben vaak een "spaarstand" en een stand met vol licht vermogen, uiteraard moet je de projector op "vol" in stellen. De kamer waarin je de opname maakt moet zo donker mogelijk zijn maar eigenlijk moet het gewoon pikkedonker zijn. Ieder spoortje licht wat op je projectie scherm valt verlaagd het contrast van je opname en laat de kleuren verbleken, je zou het dus eigenlijk gewoon 'savonds (in de winter) moeten doen als het volledig donker is of je moet je kamer erg goed kunnen verduisteren. Onderschat dit niet.... Heb je overigens al gecontrolleerd of je geen flikkering hebt op een tv? Dus cam aansluiten op een tv en dan de opname bekijken. De tft monitor van een camera laat over het algemeen geen flikkering zien terwijl er wel flikkering kan zijn. Mocht het allemaal niet helpen dan zul je idd de opname moet opkrikken en dat kan bv met Virtualdub en de vele los te verkrijgen plugins. Ook hier zul je je in moeten verdiepen want het verbeteren van video is niet zo eenvoudig als het maar lijkt en dan nog is de winst meestal niet erg spectaculair, als de opname echt bagger is dan hoef je niet verwachten dat het na de bewerking er 10x beter uitziet. Wat er niet is kun je ook niet "maken"..... Met wat voor apparaat maak je de opname op de pc?, een tv kaart? staat deze wel correct ingesteld wat betreft contrast en helderheid? meestal zijn de standaart instellingen van tv kaarten niet erg goed. heb je nog de FAQ gelezen?, daar heb ik een stukje over filmprojectie en opname geplaatst
Link naar reactie
Ik heb de camera inderdaad aangesloten op een tv kaart (Terratec nogwat, was niet zo'n dure, exact type even niet paraat) met weergave direct op mijn (CRT) monitor, zodat ik meteen kan zien of het naar wens is. De projector is "simpel en toch eenvoudig": aan, uit, vooruit, achteruit, focus (handmatig), en een soort pauze (waarbij er inderdaad een frame verbrandt). Het was 35 jaar geleden een duur kreng (volgens mijn pa), en aangezien hij (de projector, niet mijn pa) nog alles perfect doet heeft hij zijn geld inmiddels wel opgebracht. Opkrikken met VirtualDub is weliswaar beter dan niks, maar het kan idd beter denk ik. Ik zal de hele installatie eens naar zolder verplaatsen, daar heb ik maar 1 piepklein raampje om af te dekken en daarmee is het dan ook meteen stikdonker. Het hoeft trouwens niet perfect te worden. "o.k." is goed genoeg. Bovendien gaat Super8 veel langer mee dan DVD, dus ik heb nog even de tijd. 't is dat DVD's wat makkelijker zijn. Maar Super8 heeft ook z'n charme! Een beetje het verschil tussen vinyl en cd denk ik. In elk geval bedankt voor de uitgebreide uitleg! Michiel
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...