Ga naar inhoud

streaming webcam dmv win media encoder bekijken op Apple PC


Aanbevolen berichten

Ik hebben een vraagje, Ik heb een webcam draaien die via WIN media Encoder "live" streaming beelden uitzend. Ik heb een simpele webpagina opgezet en die start automatisch een Win media player plugin waardoor je live kunt meekijken. Nu kunnen mensen met Firefox en Apple computers niet kijken, Is hier een oplossing voor of evt. een plugin?? die firefox of apple users moeten installeren, of kan ik een optie inbouwen of apparte pagina zodat er een andere "player" kan wordt gestart/gekozen als men een apple PC heeft of Fire fox gebruikt? Hieronder de "simpele" HTML van de webpagina die op dit moment de media player activeerd. <!--- BEGIN PLAYER ---> <!-- webbot bot="HTMLMarkup" startspan ----> <object ID="MediaPlayer" WIDTH="480" HEIGHT="360" CLASSID="CLSID:22D6f312-B0F6-11D0-94AB-0080C74C7E95" STANDBY="Loading Windows Media Player components..." TYPE="application/x-oleobject" CODEBASE="http://activex.microsoft.com/activex/controls/mplayer/en/nsmp2inf.cab#Version=6,4,7,1112"> <param name="autoStart" value="True"> <param name="filename" value="http://XXX.XXX.XXX.XXX:XXXX"> <param NAME="ShowControls" VALUE="true"> <param NAME="ShowStatusBar" VALUE="true"> <embed TYPE="application/x-mplayer2" SRC="XXX.XXX.XXX.XXX:XXXX" NAME="MediaPlayer" WIDTH="480" HEIGHT="360" autostart="1" showcontrols="0"></embed></object> <!-- webbot bot="HTMLMarkup" endspan ----> <!--- end PLAYER --->
Link naar reactie
Ik weet van dit hele gebeuren niet zo veel af maar een deel van je probleem zit in de embedded player die je laat openen, browser die wmp niet embedded kunnen openen vallen daarmee automatisch buiten de boot. Embedded afspelen vereist , per definitie, een plugin. Zou je een gewone link plaatsen dan opent bij de gebruiker vanzelf de daarbij horende applicatie, in dit geval windowsmediaplayer en ben je van je probleem af. Bv zo : [url=http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/poesjes.asx]Poesjes[/url] Je opent daarmee iets meer rechten voor de ontvanger welke je wellicht ongewenst vind maar het verschil is verwaarloosbaar en bovendien kan iedereen die iets meer kan met een pc als msn-en zichzelf deze rechten geven door te doen wat ik zojuist heb gedaan. De info die jij probeert te verbergen is gewoon op een normale manier door iedereen op te zoeken en te gebruiken. Enigste nadeel is dat bij het openen van de link in de oude wmp 6.4 (mplayer2.exe) de beeldkwaliteit belabbert is en er ruwweg 2x zoveel data benodigd is om die beroerde beeldkwaliteit te tonen. Ik meet een datatransmissie van zo'n 470 Kbs terwijl er bij wmp9 maar 273 Kbs nodig is en in wmp9 is de beeldkwaliteit uitstekend. Het verschil in beeldkwaliteit is waarschijnlijk het resultaat van een "multicast" wmv bestand welke je hebt aangemaakt als uitzendprofiel; een windowsmediafile waarbij in 1 bestand meerdere coderingen zitten "verstopt" op diverse kwaliteiten. De server serveert dan de streaming video in de maximale kwaliteit die de ontvanger kan accepteren maar als de hoogste kwaliteit niet haalbaar is dan stapt de server terug en stuurt een streaming video in een andere indeling. wmp9 toont een 320x240 video op vloeiende 29 Frames/sec en wmp6 toont een 160x120 video op een hortende en stotende 4 tot 10 Fps. Beide lopen over het http protocol. Je "verliest" daarmee effectief per getoonde streaming video op het wmp6 platform(windows 95,98,98se en w2000 zoals ze uit de doos komen) onnodig zo'n 50% van je bandbreedte. Anders gezegd; de 512 Kbs uploadsnelheid die je hebt wordt met 1 streaming video in wmp6 volledig gebruikt en dat is niet nodig. Houd hierbij ook de kosten in de gaten, als ik jou life videootje voor de grap eens een weekje non stop aanzet in mediaplayer 6 dan krijg je een dataverbruiksrekening van zo'n 33 Gigabyte (!) gepresenteerd.... Met mediaplayer9 is dat nog altijd 19 GB en miz nog steeds te hoog. Je hoeft geen 29 Fps te tonen voor een goede kwaliteit, 15 Fps is al best goed om aan te zien, zeker als je in je achterhoofd houd dat het om een paar slapende poesjes gaat.... Ook aan de resolutie zou je kunnen schaven; 320x240 levert 768000 beeldpixels 1 stapje lager is bv 256x192 en scheelt zo'n 20% in verticale en horizontale resolutie maar met 490000 pixels meteen 40% in data. tel daarbij een framesnelheid vermindering van 50% en je zou daarmee je dataverbruik rekenkundig gezien terug kunnen schroeven tot 100 Kbs met een kleine teruggang in kwaliteit. Hoeveel kwaliteit je wilt op offeren zul je zelf moeten uitvlooien maar het is zeker de moeite waard om je hier wat in te verdiepen. Het loont iig zeker de moeite om te bekijken waarom je server wmp6 minderwaardige video levert en daarvoor ook nog eens meer data verbruikt. Wmp6 heeft, in theorie, problemen met het afspelen van VBR video en daarom adviseerd windowsmediaencoder meestal voor dat platvorm uitsluitend CBR video. Een beetje onnodig aangezien wmp6 in staat is om zelf bij microsoft de benodigde codec op te halen waarmee hij wel VBR video kan afspelen al wordt dat nooit zo goed als de vbr afspeelmogelijkhedi van wmp9. Op de rand beschouwt is er dus wel een kwaliteits verschil tussen wmp6 en wmp9 maar dat is niet zo groot als microsoft ons wil doen geloven. Je kunt eea uittesten door een vbr video met windows media9 indeling af te spelen in mplayer2.exe (start/uitvoeren; mplayer2.exe) Leuke poesjes trouwens :D
Link naar reactie
hallo, Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg, ik zal er een dezer dagen ff voor gaan zitten om mij er verder in te verdiepen. Ik was allang blij dat ik eindelijk een goed en simple programmaatje heb kunnen vinden om met goede kwaliteiet webcam beelkden te kunnen streamen. Heb al verschillende andere webcam programma's geprobeerd maar dat was allem aal niet echt wat je er van zou verwachten, vastlopende beelden, schokkerig etc.... Ik heb idd multicast aan staan en 1kb t/m 250kb aangevinkt was in eerste instantie benieuwd wat dat precies deed, maar wist niet van het verhaal van WMP6 en het data verbruik. Ik zal eens verder zoeken in Win Media Encoder om te zien of ik WMP6 kan blokkeren, ook zal ik ff verder onderzoeken hoe ik het als link kan door zetten zodat gebruikers hun eigen "player" kunnen gebruiken, heb namelijk zelf alleen een klein beetje ervaring met frontpage.... In ieder geval nogmaals bedankt. Gr, Richard
Link naar reactie
Het programma heet WindowsmediaEncoder9 en is gratis op te halen op de windowsmedia site. De link ("poesjes") die ik heb aangemaakt is een *.asx bestand. Je maakt een dergelijk bestand in kladblok en daarna verander je de extentie naar asx. Als je wilt zien wat je in het bestand moet stoppen om het te laten werken kun je mijn voorbeeld link downloaden (rechtsklik-opslaan als) en openen in kladblok, ik neem aan dat als je ziet wat er in zit het dan wel duidelijk is want het stelt niet echt veel voor. ach kan hem natuurlijk ook ff zo aan je geven: [code:1:19c5cebaef] <ASX version = "3.0"> <Entry> <TITLE></TITLE> <AUTHOR></AUTHOR> <COPYRIGHT></COPYRIGHT><Ref href = "http://82.170.252.239:8080" /> </Entry> </ASX> [/code:1:19c5cebaef] De velden "title" "author" en "copyright" kun je invullen maar als je dit al hebt gedaan bij het aanmaken van de streaming video in mediaencoder is het overbodig. Overigens heeft mediaencoder zelf een optie om een asx bestand te genereren van de video die je op dat moment streamt, zit ergens in de taakbalk, zul je ff zelf naar moeten zoeken.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
<ASX version = "3.0"> <Entry> <TITLE></TITLE> <AUTHOR></AUTHOR> <COPYRIGHT></COPYRIGHT><Ref href = "http://127.0.0.1:8080" /> </Entry> </ASX> Tja, zo doet ie het idd niet. De asx verwijst naar 127.0.0.1 op poort 8080. Eh, dat is het "home" adres van een ieder zijn eigen pc. je zult er het IP-adres van je pc moeten invullen welke bij je internetverbing hoort, vind je met de opdracht ipconfig op de command prompt. (start/uitvoeren/cmd/enter), dan ipconfig invullen en enter, het IP-adres staat er dan ergens tussen
Link naar reactie
[quote:24da8c4c5a="rwilligen"]Kan wel maar niet zo, zo krijg je poort 8080 te zien van de server waarop het asx bestand staat (denk ik) Je moet gewoon op je pc een browser venster openen en http://127.0.0.1:8080 invullen.[/quote:24da8c4c5a] maar als ik op de link klik krijg ik gewoon dit te zien: <ASX version = "3.0"> <Entry> <TITLE></TITLE> <AUTHOR></AUTHOR> <COPYRIGHT></COPYRIGHT><Ref href = "http://127.0.0.1:8080" /> </Entry> </ASX> in firefox
Link naar reactie
Het zal wel vloeken zijn maar eh: Internet explorer? Met Mediaencoder is een behoorlijke help file meegeleverd daar staat in uitgelegd hoe je je uitzending kunt testen, ik wet dat het kan want ik heb het ook gedaan maar verder dan dit kan ik je ook niet echt helpen, zul je zelf ff moeten opzoeken in de help. Andere optie is om wel een goede asx te maken met je eigen ip adres erin, deze even te uploaden naar je webspace en dan via FF erop klikken, dat zou denk ik toch wel moeten werken...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...