Ga naar inhoud

opgenomen tv programma te groot


Aanbevolen berichten

Ik neem via mijn pinnacle tv kaart wel eens een tv programma op. Nu is het zo dat ik recent een film opnam. Als ik die dan op DVD wil zetten blijkt dat het betreffende programma in één groot stuk is opgenomen in tegenstelling tot sommige andere programma's/films die ik wel eens opgenomen heb (of de video's die je zelf thuis opneemt). Nu past het met fatsoen niet op een DVD (of je houdt wel een heel slecht beeld over) maar splitsen en op twee DVD's zetten kan ook niet want het is één grote scene. Is hier een oplossing voor of moet ik gewoon een double layer DVD brander daarvoor aanschaffen. Wil het daarmee overigens wel altijd of hou je dan dit probleem?? Iemand die dit bekend voor komt en me advies kan geven?? Conqubite
Link naar reactie
Je vergeet te vermelden hoe lang je video is(in tijd). Ik krijg toch wel zonder al te veel problemen een uur of 3 op 1 dvd. Met een tv kaart is een 1/2 D1 formaat DVD (352x576) eigenlijk voor de hand liggend aangezien er toch de beperking is in beeldkwaliteit van analoge tv en dan moet 4 a 5 uur wel goed haalbaar zijn, eea angt natuurlijk ook wel af van jouw kwaliteitseisen.
Link naar reactie
Dat klopt inderdaad. Het is echter een tekenfilm (van de laatste jaren) met een hele goede beeldkwaliteit. Die wil ik graag zo goed mogelijk opnemen. De film duurt geloof iets van anderhalf uur, iets meer want ik heb hem wat te laat weer uitgezet dus er is ook dik vijf minuten reclame erna meegenomen. Het rare is ook dat het bestand ongeveer 4 Gb is en dat zou makkelijk op één DVD moeten passen maar dat blijkt dus niet zo te zijn als je 100% beeldkwaliteit wilt. Ik krijg het wel op één DVD maar dan met een beeldkwaliteit van 64%. Ik heb dat een keer eerder gedaan met de twee eerste films die ik opnam een aantal maanden geleden. Ik kreeg toen een DVD met een beeldkwaliteit waarbij je je gaat afvragen of je aan een bril toe bent omdat het beeld erg onscherp is. Je zit continue te turen, zeer onprettig en eigenlijk onacceptabel. Zo wil ik daar niet naar kijken, dan heeft het geen zin het op DVD te zetten. Omdat deze film juist zo´n mooie beeldkwaliteit heeft wil ik dit ook graag zo op DVD krijgen. Daarnaast wil ik het mijn zoon niet aandoen dat hij nu al moet zitten te turen naar een slecht beeld. Overigens, het rare is ook bij de betreffende opname dat de eerste twee minuten wel in afzonderlijke scenes zijn opgenomen (van soms slechts een tiental seconden). Na een minuut of twee is de rest van de film in één grote scene uitgezonden en dan valt er niet veel meer te knippen. Ik vroeg me af of ik iets kan doen (qua instelling o.i.d.) of is het iets wat buiten mijn invloedssfeer ligt, de zenders dan waarschijnlijk?? Conqubite
Link naar reactie
Laten we het verhaal dan maar compeet afwerken: Kun je me vertellen hoe je de video opneemt?, in welk formaat en met welke instellingen voor kwaliteit? Ik kan je dan wellicht wat tips geven om de kwaliteit te verbeteren want wat jij wilt is toch echt wel mogelijk. Op een DVD past zonder problemen 1,5 tot 2 uur video in hoge kwaliteit vooropgesteld dat je correct bronmateriaal hebt en de juiste techniek gebruikt om de dvd te maken.
Link naar reactie
Ik neem het op met pinnacle TV vision. Onder instellingen bestaat bij het tabblad opnemen de mogelijk de video opname in te stellen. Ik heb hem op DVD staan, er wordt een MPEG 2 bestand opgenomen met een bit rate van 6Mbit/s en een grote van 720 bij 576. Er is de mogelijkheid om DVD longplay te kiezen of aangepast maar dan gaat de bit rate omlaag en lever je toch al veel in op het gebied van beeldkwaliteit??? Conqubite
Link naar reactie
Ah, ik dacht ut al. Je neemt op in mpeg2 op dvd niveau en vervolgens ga je de ,uiteraard, niet passende file nog een keer coderen naar mpeg2 op dvd niveau maar nu zo dat ie wel past. Je verkreukelt het, om te beginnen al niet zo zuivere ,tv signaal onnodig met hercoderen van een in realtime gecodeerde mpeg2. Realtime gecodeerde mpeg2-dvd files zijn doorgaans al minder van kwaliteit. Ik kan je uitgebreid gaan uitleggen waarom je voor optimale kwaliteit niet moet opnemen in mpeg2 maar neem maar van me aan dat je het niet moet doen. Voor hoge kwaliteits opnames neem je op in DV-AVI, dat is avi met dv codering, als ik het goed heb is die keuze bij pinnacle producten standaart voor handen. Resolutie is bij dv-avi verplicht 720x576 en framerate 25 Fps, als je de audio kunt instellen: 16 bits/48 Khz/stereo/wav-PCM. Dat kost een bak schijfruimte maar het is alleen maar tijdelijk, na productie van de mpeg2 en later dvd kun je de dv-avi weggooien. Schijfgebruik bij dv-avi is +/- 13 GB per uur video. Ik zou TMPGenc-2.5 gebruiken voor het coderen naar mpeg2 op PAL-VBR-mpeg1 audio. Op het laatste tapblad van de wizzard kun je de bitrate instellen, standaart staat deze zodanig dat de file passend is op een 4.3 GB dvd, wil je zelf wat instellen dan zou ongeveer 4 Mbit/sec voor de video ruimschoots voldoende moeten zijn, er past dan ongeveer 2 uur op 1 dvd. Je kunt ook nog het begin en eind eraf knippen via de optie "source range", alles wat je niet wilt hebben neemt wel ruimte in beslag en gaat dus ten koste van de kwaliteit van de hoofdfilm. De mogelijke melding van TMPG dat de resulterende file mischien te groot wordt (groter dan 1 GB) kun je negeren. De mpeg omzetten kost wel meer tijd dan je waarschijnlijk gewent bent en daarna moet de mpeg2 nog worden omgevormt tot een dvd structuur met evt menu en daarna branden tot dvd, dat kun je doen mbv bv TMPG-author. Van alle tmpg software zijn volledig werkende demos verkrijgbaar op http://www.pegasys-inc.com/en/index.html Doe het eerst maar eens met een klein stukje video van zeg 10 minuten om te zien hoe de kwaliteit uitpakt, ik weet zeker dat je tevreden zult zijn. Mocht je toch willen opnemen in mpeg2 dan is het zeker zaak om het opname programma zodanig in te stellen dat er in de hoogst mogelijke kwaliteit wordt opgenomen, dat betekent meestal handmatige instellingen met de bitrate op de hoogste stand.
Link naar reactie
Ik had inderdaad wel gezien dat ik bij het tabblad opname onder "aangepast", de mogelijkheid had om voor MPEG1-AVI te kiezen, de optie DVD-AVI ben ik volgens mij niet tegengekomen. Ik neem aan dat dit de optie is die je bedoelt. Als ik me het goed herinner was de bit rate bij MPEG1-AVI inderdaad 4Mbit/s. Maar ik zal nog eens goed kijken naar de optie DVD-AVI. Audio is niet in te stellen maar het klinkt over het algemeen goed dus daar heb ik niets over te klagen. Als ik het goed begrijp heb ik dan TMPGenc 2,5 nodig voor het omzetten van MPEG1-AVI (of DVD-AVI als ik die mogelijkheid heb) naar MPEG2 en kan ik met dat programma ook nog wat reclame weghalen (maar alleen aan begin en eind en dus niet ergens in het midden). En dan zou ik het programma TMPG author nodig hebben voor het branden alleen. Kan dat niet met Pinnacle studio (ik heb versie 8.8) of Nero?? Dat zou mijn voorkeur hebben want die heb ik op de pc staan. Begrijp ik het goed dat de door jou genoemde programma´s aangeschaft moeten worden of is het freeware dat ik zo kan en mag gebruiken. Die demos, kan ik die onbeperkt blijven gebruiken of is dat maar tijdelijk. Het moet natuurlijk wel interessant blijven (qua kosten) anders kan ik beter de film in de winkel kopen. Ik neem nou ook weer niet wekelijks iets op. Het is zo af en toe als er echt iets op komt wat ik de moeite waard vind om op DVD te zetten. Ik vind dat gewoon leuk om te doen maar het moet financieel wel interessant blijven. Daarnaast nog een brandende vraag. Wat doe ik met mijn opgenomen films. Ik heb naast die tekenfilm nog enkele hele leuke films op de HD staan waar ik hetzelfde probleem mee heb. Zou erg zonde zijn als ik daar niets meer mee kon. In ieder geval al bedankt voor het meedenken en de hulp. Conqubite
Link naar reactie
Eh nee. DV-avi is het en niet DVD-avi (dat bestaat niet), dat is avi met dv compressie net zoals in dv cameras gebruikt wordt en kan enorm hoge kwaliteit bevatten bij een (relatief) redelijke bitrate. Je zult in je opname programma moeten kiezen voor het avi opname formaat en daarna ergens in een uitklapbox oid de compressie moeten kiezen op DV. Als je eigen programma dat niet kan zou je kunnen uitwijken naar Microsoft Moviemaker, standaart in winXP aanwezig. Moviemaker kan dv-avi opnamen van nagenoeg iedere tv kaart maar ook hier moet je er weer specifiek voor kiezen. TMPGenc gebruik je daarna om de dv-avi om te zetten naar mpeg2 met dvd profiel, het programma heeft een wizzard, je hoeft alleen de goede template te kiezen en je file te openen, evt aanvullende handelingen zoals de video inkorten maar ook stukjes eruit halen kan allemaal evenals kleur/helderheid filteren, audio volume aanpassen enz enz; TMPGenc-2.5 is een zeer complete encoder welke nagenoeg de meeste typen video kan omzetten naar vcd-svcd of DVD mpeg files met hele hoge kwaliteit. De daaruit resulterende mpeg file is welliswaar geschikt voor dvd maar nog niet een dvd file zoals die op een dvd staat. Om dat voor elkaar te krijgen moet de mpeg bewerkt worden tot een dvd structuur, de mpeg file verandert daarbij van mpeg tot een set files met de extentie VOB, BUB en IFO, deze set files kun je op een video-dvd branden. Zowel het omzetten naar dvd structuur als branden kan met TMPG-DVD author. Alle producten van TMPG zijn commercieel, de demo's werken volledig maar wel voor een beperkte tijd (tussen 2 en 4 weken afhankelijk van programma). Jij vraagt om een betere kwaliteit dvd's , ik geef je 1 van de vele mogelijkheden om dat te doen, uiteindelijk zijn daar ook andere programma die het kunnen maar 1 eigenschap hebben ze alle; de programmas die comfortabel en stabiel werken en een goede kwaliteit leveren kosten allemaal geld. De methode zoals ik heb omschreven is een "back to basic" methode waarbij voor iedere stap die genomen moet worden wat werk moet worden verricht en de kosten relatief beperkt blijven en zo goed als de hoogst mogelijke kwaliteit haalbaar is. Ik zou het om te beginnen gewoon proberen en het resultaat beoordelen en dan pas de inschatting maken of het weggegooid geld is of niet. Kijk ook maar eens rond wat commerciele video-software gemiddelt kost zodat je een beetje idee kunt krijgen wat "duur" is en wat niet. Er zijn ook programmas die het allemaal in 1 kunnen doen zoals bv u-lead video/mediastudio, Magix-videomaker enz enz maar die hebben zo ook allemaal hun voor-en-tegens en bieden doorgaans veel meer dan alleen maar knippen en een dvd maken en als je die opties niet nodig hebt
Link naar reactie
Na nog eens goed te hebben gekeken kwam ik inderdaad de optie DV tegen als opnameformat. Dat heb ik maar ingesteld. Bit rate kan ik dan niets meer aan instellen en resolutie staat inderdaad vast op 720x576. Ik heb TMPGenc 2.5 gedownload. Heb even snel gekeken maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Ik meende echter te lezen op de link die jij gaf dat dTMPGenc 2.5 freeware is, dat zou mooi zijn. Heb momenteel alleen even andere zaken aan m'n hoofd. Ben aan het blokken voor, hopenlijk, m'n allerlaatste tentamen :D volgende week. De eerste gelegenheid biedt zich echter al aan. Ik zag net dat er vanmiddag weer een leuke animatiefilm wordt uitgezonden. Deze zal ik in het nieuwe format opnemen en dan zal ik eens kijken. Maar als ik het goed begrijp kan ik na het omzetten van de DV file naar MPEG met TMPGenc 2,5 dan kan ik het toch gewoon openen in Pinnacle Studio om het daar nog te bewerken waar nodig en mogelijk??? Conqubite
Link naar reactie
Van dv-avi is idd alles vast, er is niets te wijzigen wat betreft bitrate,resolutie net zoals de audio geheel vast is wat betreft type en soort(48 Khz-16 bit-stereo). De datarate is dus ook vast en niet te veranderen= +/- 13 GB/uur video. Wat betreft TMPGenc; er zijn 2 versies: de freeware waar het ooit allemaal mee is begonnen: deze kent een aantal beperkingen waar moeilijk mee te leven is zoals alleen CBR(constante bitrate) codering en geen VBR (variabele bitrate) codering. VBR codering verbetert bij dezelfde bitrate de kwaliteit van een mpeg behoorlijk( de winst is afhankelijk van de lengte van de film) doordat er niet onnodig data wordt gebruikt in "rustige" scenes, daardoor blijft er meer bitrate over voor de scenes met heftige actie. Maar boveal: de mpeg2 codering stopt er na 30 dagen mee, wat resteert na de 30 dagen is wel een perfecte mpeg1 encoder waarmee je de beste kwaliteit videocd's kunt maken. TMPGenc de freeware vind je op http://www.tmpgenc.net/ Er is ook de commerciele versie TMPGenc-PLUS welke 14 dagen trial heeft en gedurende die 14 dagen volledig functioneel is , daarna stopt ie er helemaal mee. Als je opnames hebt gemaakt in dv-avi dan is er door de enorm hoge kwaliteit een tweede voordeel: je kunt de dv-avi zeer gemakkelijk zonder enig praktisch kwaliteitsverlies editten in alk willekeurig video programma, dv-avi is een standaart en ieder programma kan er mee overweg. DV-avi heeft ook als voordeel dat bij edit uitsluitend de frames die verandert moeten worden opnieuw gecodeert worden, frames die niet veranderen worden simpel 1:1 gekopieerd is de nieuwe film, dit beperkt de teruggang in kwaliteit. Als je dus wilt editten aan je video dan doe je dat nog terwijl de video in dv-avi vorm is en niet als mpeg. Als je de video gaat editten in mpeg vorm dan zal na de edit de video weer opnieuw gecodeert moeten worden naar mpeg en dat kost enorm veel kwaliteit. Als de video dus eenmaal mpeg is dan is er dus eigenlijk, met goed fatsoen, niets meer aan te doen want alles wat je dan nog aan de video doet vernietigd de kwaliteit van de mpeg. Nagenoeg alle vormen van video compressie zijn "lossy" ; verliezend aan kwaliteit. De ene verliest echter meer dan de andere, eea hangt af van de compressie factor, hoe hoger de compressie factor des te meer kwaliteit je verliest per compressie stap. DV-avi heeft niet zo'n hoge compressie factor(+/- 10:1) en dus is het zonder al te veel problemen meerdere malen te comprimeren en hercomprimeren. Bij mpeg compressie is de factor veel hoger ( wel tot 150:1) en dan is hercompressie dus eigenlijk niet meer te doen. TMPGenc-plus vind je op http://www.pegasys-inc.com/en/download/tp.html
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...