Ga naar inhoud

videoframe-rand weghalen ...


Aanbevolen berichten

Ik ben begonnen met videobanden op dvd te gaan zetten met Powerdvd (oude versie 2.55.01) Dat gaat eigenlijk goed maar er zit een storende videoframe-rand van aan de onderkant van het beeld. Het lijkt dus een beetje op oude super-8 filmpjes waar je constant al een smal gedeelte van de volgende frame ziet. Op mijn Panasonic (NV-SF88 montagerecorder) kan ik niets vinden om het beeld te calibreren. Komt iemand het probleem bekend voor?
Link naar reactie
Daar is niet veel aan te doen, zou je het weg kunnen regelen met 1 tape dan heb je het met een andere tape weer terug. Analoge video is ook nooit bedoelt om van rand tot rand te gebruiken, er is een marge "overscan" welke wegvalt op een tv en dat is juist bedoelt om dergelijke randeffecten weg te werken. Als je een tv hebt met regeling om het hele beeld zichtbaar te maken zul je hetzelfde zien bij verschillende tv stations, de 1 meer dan de ander. Je kunt als het materiaal eenmaal op de pc staat de randen voorzien van een zwarte balk zodat het gebibber net onder de zwarte balk valt. Je kunt zonder al te veel problemen rondom een zwart kader maken van 8 pixels groot, je "verliest" dan dus 16 pixels horizontale en verticale resolutie. Optisch gezien ben je het op die manier kwijt zonder aan de beeldlijnen te hoefen knoeien (en dus ook niet je interlace verliest) en het heeft als tweede voordeel dat de mpeg codering efficienter zal verlopen aangezien encoders erg veel last hebben van dergelijke "verontreinigingen"
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...