Ga naar inhoud

DVD gemaakt, bewegingen "trillen", niet om aan te


anoniem

Aanbevolen berichten

Altijd gaat er wel iets mis bij het video bewerken. Nu dit weer: Een DVD gemaakt met een video bewerkings programma, laat bij het spelen op mijn JVC DVD speler, irritante trillingen zien, voor die delen die bewegen. Bijv. beweegt het hele beeld, dan trilt het hele beeld ook. (freq. 10-20x/sec?), beweegt iemand zijn arm, dan trilt de arm van die persoon. Let op, het beeld is dus niet blokkerig. Stilstaande beelden zijn perfect strak, en trillen niet (wat soms bij foto's wel eens wil optreden) Dit effect treed niet op, indien de DVD afspeel op mijn computer met mijn PowerDVD. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, of in ieder geval kan vertellen waar het aan kan liggen! Wat heb ik allemaal geprobeerd: * Studio 10plus en Adobe Premiere Elements, free-trial (beide pakketten geven hetzelfde probleem) * Zowel met DVD+R, als DVD+RW schijfjes * Nieuwe harde schijf gekocht, nieuwe windows XP geinstalleerd. Geen ander software op deze computer. * DVD speler (JVC), geeft nooit problemen, ook niet met oudere zelfgemaakte DVD's * Soms treed het probleem niet op. Dit was nadat ik een stukje software had geinstalleerd, of had verwijderd. Een DVD-tje verder, kwam het probleem weer terug. * Op dit moment, heb ik een maagdelijk XP systeem, met alleen premiered geinstalleerd.
Link naar reactie
Hoe capture je? wat voor apparaat? Er zijn 2 field problemen mogelijk; field order en field dominance 1 frame bestaat uit 2 fields; 1 met de even en 1 met de oneven beeldlijnen Het hoort er zo uit te zien: a1b1-a2b2-a3b3-a4b4-a5b5 enz enz Met wat fantasie kun je zelf wel de twee problemen creeren: Field dominance verkeerd: b1a2-b2a3-b3a4-b4a5-b5a6-enz enz De fields staan wel in de correcte volgorde maar worden als verkeerde setjes (frames) afgespeeld. Field order verkeerd: b1a1-b2a2-b3a3-b4a4-b5a5 De correcte fields zitten wel bij elkaar in 1 frame maar in de verkeerde volgorde Het is erruuuuug lastig om deze twee problemen van elkaar te scheiden en uit te vinden welk probleem je hebt.... Field order verkeerd is het meest voorkomend. Virtualdub heeft een filter "field swap" welke de field order omdraait waarmee ik altijd probeer, lost dit het op dan heb je het probleem, lost het nix op, nou ja...
Link naar reactie
Bedankt voor het antwoord. Ik heb Studio 10 gebruikt voor het "capturen", via een DC10+ kaart. Ik heb een optie gevonden bij Premiere elements, die heet "reverse field dominance" Deze heb ik aangevinkt, helaas.... het werd er niet beter op. Ik heb nog even geprobeerd, om te kijken als de source anders is, of het probleem dan verdwijnt / blijft: oude video, gecaptured met studio 7, en dc10+ kaart: zelfde probleem DVD : geen probleem ziet er strak uit. Ik probeer het eens met virtual dub, om te kijken of field order het probleem is... gr. Rudolf
Link naar reactie
Met virtualdub de field order aangepast. Helaas, levert ook niet het goede beeld op. Dan nog maar een keer field order EN field dominance aangepast, en ook helaas. Iedere keer is het net even anders. De ene keer brede strepen, achter bewegingen in het beeld. De andere keer hele fijne naaldjes, in de richting van het bewegende onderwerp.... Ik ga nog maar eens opnieuw capturen, nu met een ander programma dan studio 10. Vroeger heeft het toch ooit gewerkt. (Met studio 7 en 8). Maar om dat deze zo instabiel waren, of niet onder xp werkten heb ze aan de kant gegooid....
Link naar reactie
Tja... Het is denk ik toch wel je probleem, maar welke van de twee het is- is erg lastig te achterhalen. Enige logica; analoog gecapturde video is doorgaans top-field first(A-first)maar er is geen norm voor, digital video (DV) is bottom-first(B-first) en is wel een norm. Met moderne programmatuur zou het kunnen voorkomen dat jouw analoge video als DV wordt behandelt en met de verkeerde field order wordt gecodeert. Wat me te binnen schiet; je captured met de dc10 toch wel in MJPEG? , of capture je soms in DV-avi?
Link naar reactie
Tja, da weet ik ook zo ff niet wat je nog moet proberen... Ik heb wel een oplossing maar dat is eigenlijk pruts: deinterlacen voor het coderen naar mpeg. je opent de avi in vdub en mbv Donald grafts smart deinterlacer behandel je de avi. http://neuron2.net/smart/smart.html Dit filter heeft ook een uitgebreide help waarin beter staat uitgelegd wat ik je heb proberen duidelijk te maken. Het filter is ook te gebruiken voor puur alleen field-dominance (shift) veranderingen en field-swap veranderingen in verschillende volgordes. Lees de help maar eens een paar keer goed door, wel technisch maar daarin zit el je oplossing denk ik. Of je gebruikt het filter om de avi te deinterlacen maar dan verlies je uiteraard wel kwaliteit.
Link naar reactie
Ben weer wat verder.... Omdat Studio10 en Premiere het probleem hadden ben ik met Ulead begonnen. (lees elders op dit forum positieve berichten). Capture in Ulead, high field first, levert "trillingsvrije"" beelden, maar volgende probleem dient zich al weer aan: Ulead kan niet goed overweg met de pinnacle kaart: je kunt de compressie niet instellen, en de ene keer is het 7MB/sec, en de andere keer 1MB/sec. Dat laatste levert natuurlijk (zelfs voro VHS) rommelige beelden op. Daarnaast is Ulead toch al een keer of 3 gecrashed, iets wat ik met Premiere elements nog niet gebeurd is. Dus toch maar verder met Elements in combinatie met VirtualDub. Door wat te spelen met Field order en Field Dominance, is het me gelukt ook in deze combinatie trillingsvrije beelden te krijgen. Hoera, maar het volgende probleem dient zich al weer aan: Audio. De eerst 5 sec. zijn "audio-loos", en de rest loop asynchroon. Ik geloof dat dit probleem ook niet nieuw is..... Wat is video bewerken toch leuk.....
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Eigenlijk ook nog 1 of 2 vraagjes: heb je al eens een dvd gemaakt met uitsluitend Studio?, dus totaal geen andere programmatuur gebruiken? Een andere: heb je bij de installatie van studio wel de hardware installer voor de dc10 geinstalleerd? Of dit voor versie 10 ook noodzakelijk is weet ik niet maar tot aan studioV9 was dit iig altijd noodzakelijk om de boel goed aan de praat te krijgen.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Inderdaad, ben begonnen met Pinnacle 10 op een "vol" systeem, XP home + allerlei spellen, met het resultaat van regelmatig "hangen". Omdat ik dacht dat het "vervuilde systeem" de oorzaak was, heb ik een nieuwe disk in mijn computer gezet, met XP - prof. en geen andere software. De resultaten zijn dus bekend. (zie hierboven). Daarna (omdat studio 10 niet goed werkte) is het geklooi begonnen met de andere pakketten. Ik heb trouwens geen hardware installer geinstalleerd van studio 10, omdat deze niet op de disk stond (ik kon 'm tenminste niet vinden). Daarom heb ik de hardware drivers van de pinnacle site geinstalleerd. DC10plusHardwareInstall.exe (sorrie voor late reactie. Was een week het land uit) groeten, Rudolf
Link naar reactie
Tja, je zult denk ik toch eerst de boel goed werkend moeten zien te krijgen met studio want de dc10 is in principe niet bedoeld om samen te werken met andere software. In het meest gunstige geval krijg je het werkend en mis je alleen de "smart rendering" en foefje waar studio bij edit van video niet de hele video opnieuw rendert maar uitsluitend de frames die verandert zijn, een technisch foefje welke bij dv-avi standaart aanwezig is maar inde tijd dat de dc10 ontwikkelt werdt nog erg speciaal was. Ik weet ook niet anders dan dat een dc10 eigenlijk niet goed wil werken icm andere software en het eigenlijk onder winxp icm de nieuwere studio varianten ook vaak niet echt wil vlotten. het is nu eenmaal hardware uit +/-1996 en gemaakt om te draaien onder win9x. Je zult ook iig de dc10 moeten gebruiken icm met de hardeware mjpeg codec die op de kaart zit, als je captured in een ander formaat vraag je min of meer om problemen. Ook het installeren van een software mjpeg codec(pegasus-pic/morgan/mainconcept) kan ik niet echt aanraden, meestal ontstaat er rottigheid in de vorm die jij ondervind. Om het verhaal compleet te maken: de dc10 is een kaart die is ontwikkelt in de tijd dat dvd branden nog niet bestond en zelfs cd branden een verre dure mogelijkheid was. De dc10 was dan ook eigenlijk hoofdzakelijk bedoeld om video te capturen in het eigen formaat, de video te bewerken in het eigen formaat en vervolgens de video weer terug te spelen via de video-out naar een videorecorder of tv. En dat doet de dc10 (icm win9x) brilliant goed....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...