Ga naar inhoud

Welke schijf gebruiken?


Aanbevolen berichten

Onlangs heb ik een nieuwe schijf in mijn PC gezet. Het gaat op een 160 gig. SATA schijf, 7200 rpm. en 8 MB cache. Op de C: partityie staan Windows XP en al mijn software geinstalleerd, op D: staat mijn documenten, en op E: heb ik nog een zee van ruimte over (het zijn dus allemaal partities op deze nieuwe schijf). In mijn systeem hangt ook nog een 120 gig, schijf, 5400 rpm. en 1 MB. cache (IDE). De nieuwe schijf is natuurlijk het snelst van de 2, maar heeft als nadeel dat ook Windows er op staat, plus mijn videobewerkings-software. De 120 gig. is langzamer, maar verder helemaal vrij. Welke schijf is nu aan te raden bij het capturen/bewerekn van video? Kan ik mijn videobestanden het beste op de snelle schijf (met als nadeel dus WIN + andere software) of op de langzamere, vrije schijf zetten voor het beste resultaat? (Windows en alle software op de langzamere schijf zetten is overigens geen optie).
Link naar reactie
Moet je zelf proberen, ik werk hier zelf met een laptop (geen idee of het een 4200 of 5400 RPM schijf is) en heb nog een 200GB 7200RPM schijf eraan met USB. Ik bewerk zelf video op die 200GB schijf en dat is geen probleem (ook opname vanaf DV apparatuur niet). Het is belangrijk dat je schijf een minimale schrijfsnelheid heeft (meen 3,6 MB/sec is het absolute minimum dat ie moet vasthouden bij DV)... dan zou die 5400 RPM schijf ook zonder problemen moeten halen...
Link naar reactie
[quote:c2fcfde4e9="redmar"]Moet je zelf proberen, ik werk hier zelf met een laptop (geen idee of het een 4200 of 5400 RPM schijf is) en heb nog een 200GB 7200RPM schijf eraan met USB. Ik bewerk zelf video op die 200GB schijf en dat is geen probleem (ook opname vanaf DV apparatuur niet). Het is belangrijk dat je schijf een minimale schrijfsnelheid heeft (meen 3,6 MB/sec is het absolute minimum dat ie moet vasthouden bij DV)... dan zou die 5400 RPM schijf ook zonder problemen moeten halen...[/quote:c2fcfde4e9] Klopt, maar dan nu de vraag NTFS of fat32. Bestanden groter als 4gieg is ook belangrijk, maar een schijf in DOS benaderen kan soms ook heel fijn zijn.
Link naar reactie
Voor het capturen zijn alletwee de schijven rap zat, dat maakt niets uit. Je kunt wel een lagere systeem en bus belasting verwachten als je naar die 120 Gb captured maar echt wakker hoef je daar waarschijnlijk niet van te liggen. In principe is capturen naar je systeemschijf een doodzonde maar met moderne hardware is dat eigenlijk geen probleem meer. Voor het bewerken gebruik je het best alletwee de schijven: op de ene staat je bronmateriaal en op de andere schrijf je je projecten weg, zo werkt je programma het snelst en veroorzaakt de datastroom de minste syteem belasting waardoor er weer meer overblijft voor het uitrekenen van de video.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...