Ga naar inhoud

Welke instellingen voor VirtualDub 1.6.5?


Aanbevolen berichten

Hey! Ik wil met mijn tvkaart en VirtualDub graag een stukje video van mijn Videocamera halen. Ik heb hem d.m.v Composite en Line In aangesloten op mijn pc, SVideo was helaas niet beschikbaar. De video moet van de hoogste kwaliteit haalbaar worden, zodat ik hem nog goed kan editten. Grootte maakt niet uit. Nu heb ik bij VirtualDub de volgende instellingen staan: Video: Uncompressed YUY2 (YUV 4:2:2) 320x240 Audio: No Compression PCM Zijn dit de goede instellingen? Zo nee, wat kan beter?
Link naar reactie
download de HUFYUV codec : http://www.neuron2.net/www.math.berkeley.edu/benrg/huffyuv-2.1.1.zip Rechtsklikken op de inf en kies "installeren", daarna is de codec te kiezen in vdub onder video/compressie. De codec zorgt er icm het yuv kleursysteem voor dat de data kleiner wordt waardoor de resolutie hoger gekozen kan worden. Huffyuv haalt met yuy2 een variabele compressie van maximaal 8:1 tov ongecomprimeerde RGB video in 24 bit. Huffyuv met yuv kleuren is nagenoeg verliesvrij, het verschil is veel te klein om te zien, je kunt het hooguit meten. Hufyuv met RGB kleuren is geheel verliesvrij maar heeft dan ook een lagere compressie. Huffyuv is dan ook aan te raden met yuy2 kleurinstelling. Het kleursysteem staat dus het beste op YUY2.(wat je dus al had) De resolutie zou je het beste op 720x576 zetten maar je hebt dan wel een behoorlijk modern/snel systeem nodig. Op een minder snel systeem krijg je "lost frames", dat zijn dus frames die niet gecaptured worden en zorgen voor stotterende video. Zorg er voor dat je windows desktop in 16 bit is en mogelijk loop je tegen de BT8xx bug aan dat grote resolutie niet goed in overlay wordt weergeven-of zelfs helemaal niet, je dient dan in vdub "preview" te kiezen of wellicht zelfs "no display", je moet dan dus "blind" capturen en afgaan op het geluid. Het kiezen van de hoogste pal resolutie is omstreden aangezien er in analoge video van een HI8 camcorder al niet meer dan 480 lijnen resolutie/bandbreedte zitten en dus is die 576 eigenlijk overkil. Maar 720x576 is dvd resolutie en dus zou je dan zo kunnen utvoeren naar dvd formaat en das handig. Maar: afhankelijk van je driver kan het ook zijn dat sommige resoluties niet beschikbaar zijn of niet werken, kwestie van proberen. Andere "mooie" PAL maten: 352x288 =Videocd 480x576 =Supervcd 352x576 = 1/2 D1 DVD formaat(kan dus op een dvd) 720x576 = DVD formaat 768x576 = volle PAL resolutie,er is tegenwoordig geen doel meer voor deze resolutie. De andere resoluties die je kunt tegenkomen zijn gebaseerd op de amerikaanse NTSC norm van 640x480 en delen daarvan(bv 320x240) Als je een video maakt op 25 frames/sec met 320x240 resolutie haal je jezelf een hoop narigheid op de hals: de resolutie is NTSC maar de framerate is PAL, geen goede combo dus. Audio: voor dvd : 48 Khz/16 bit/stereo/pcm-uncompressed Voor alle andere: 44.1 Khz/16 bit/stereo/pcm-uncompressed Later kun je de audio ook comprimeren naar bv mp3(voor bij een divx video) of mpeg1/2(voor bij dvd video) maar tijdens capture kun je beter geen compressie gebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...