Ga naar inhoud

virtual dub: video 90° draaien


Aanbevolen berichten

Ik wil mijn videofile (van mijn digitale camera) 90° draaien. Ik kies open videofile, ga dan naar filter en kies rotate (90° naar rechts)klik dan op ok en nog eens op ok. Er zijn nu 2 vensters 1 origineel en 1 gedraaid. Ik vink direct stream copy aan bij video en doe save as AVI. Maar wanneer ik de videofile terug open, is er niets veranderd. Wat doe ik eigenlijk hier mis?
Link naar reactie
Direct stream copy doet precies wat het zegt: het kopiert de video rechtstreeks zonder enige correcties of filtering. Het is bedoeld om te knippen en plakken(tijd/lengte) aan de video, beeldbewerking is in deze mode niet mogelijk. Als je ook je volgorde veranderd dan zul je zien dat na het aanvinken van direct stream de filter optie grijs is geworden. Je moet dus kiezen voor full processing mode. Lossless rotation bestaat (nog) niet in videoland. Daarbij krijg je dus te maken met her-codering, je zult voor de nieuwe uitvoer moeten instellen met welke compressie de video weer moet worden opgeslagen, vind je onder video/compression.
Link naar reactie
1000x merci voor je reactie het is gelukt. Welke compressie kan ik het beste gebruiken? Ik wil het naar iemand sturen. Kan ik dat doen zonder dat de ontvanger speciale codecs moet downloaden? Er is echter ook nog veel ruis op het opgenomen filmpje... Ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van mijn digitale camera maar mss kan ik dit toch op de een of andere manier wegwerken of verbeteren...
Link naar reactie
Als je wilt versturen naar iemand die geen codecs hoeft te installeren dan kom je vrij snel op de keuze WindowsMedia of mpeg1/vcd omdat iedere pc dat afspeelt. Maar Virtualdub kan je (min of meer)geen van de twee maken. Je zult dan dus moeten uitvoeren naar een kwalitatief zo goed mogelijk formaat zoals bv HUFFYUV in YUY2 mode of zelfs ongecomprimeerd en daarna met windowsmediaencoder of een mpeg encoder(bv TMPGenc) de video coderen. Als je bronmateriaal dv-avi is van een dv videocamera dan zou je ook kunnen uitvoeren naar dv-avi maar daar heb je wel een codec voor nodig en die is niet gratis: http://www.mainconcept.com/downloads.shtml, er is een demo maar die plaats bij het maken van een dv-avi een watermerk door de video heen. Een gratis dv codec is er niet echt alhoewel er een panasonic codec op het net rondzwerft die welliswaar comerciele software is maar de codec devisie van panasonic schijnt niet meer te bestaan en dus wordt dat door panasonic oogluikend toegestaan. Wil je persee in vdub werken dan kun je Intel Indeo5 gebruiken maar de compressie versie is dacht ik niet meer in winXP aanwezig, weet ik niet zeker, de video wordt dan niet echt heel klein ook omdat je de audio niet kunt(mag) comprimeren van Intel. Een andere optie is de WindowsMediaVideo9 VCM codec icm mp3 geluid. Toch windowsmedia9 mbv vdub met mp3 geluid, het resultaat speelt mediaplayer meestal niet zo maar af maar de benodigde codec wordt door windows mediaplayer automatisch gedownload en geinstalleerd dus dat zou geen probleem moeten zijn. De wmv9 vcm codec vind je hier: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/9series/codecs/vcm.aspx Een mp3 codec is bv Lame (google) of je ript de wav uit de video met vdub(file/save wav), codeert het geluid naar mp3 met een willekeurig audioprogramma (bij voorkeur geen VBR mp3) en voegt het daarna met vdub weer samen met de video.(audio/wav audio...)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...