Ga naar inhoud

Videoverbeteren


anoniem

Aanbevolen berichten

L.S. Ik wil minder goede VHS-opnamen proberen te verbeteren om ze op te slaan op DVD. Welk programma heeft behoorlijke filters om dit te bereiken. ( Ik weet uiteraard ook wel dat een slechte VHS nooit een goede DVD wordt. Het hoeft niet beter als het maar beter lijkt). Momenteel worden mijn opnames alleen maar veel slechter. Het lijkt wel of alle onvolkomenheden alleen maar worden uitvergroot. Ik heb een aantal proefversies van diverse editingprogramma's geprobeerd maar daar zijn de meeste opties van uitgeschakeld. Gezien mijn leeftijd (73 j) heb ik niet veel kennissen meer die mij kunnen adviseren. Graag advies. Website of zo. Kees Koning.
Link naar reactie
Video restauratie is een langdurige en vermoeiende bezigheid die hoofdzakelijk bestaat uit heeeel veeeel testen en kijken,kijken en nog eens kijken en vergelijken met het origineel. Er bestaan geen echte "wonder filters" of wonder programmas om de simpele reden dat de verstoringen die in video kunnen optreden enorm kwa karakter kunnen verschillen. Zo zijn er diverse soorten ruis die elk hun eigen behandel techniek nodig hebben maar er kunnen ook problemen zijn als bv een te lage kleurverzadiging, te weinig contrast enz enz. DE tool om het mee te doen is Virtualdub in samen werking met de los te installeren filters. De filters vind je hier: http://neuron2.net/ ,op Donald Grafts filter site, maar in Vdub zitten ook al standaart een aantal filters waarmee je wat kan doen. mijn advies: download ze allemaal en proberen maar, de filters worden(netzoals Virtualdub zelf) niet "geinstalleerd" in je systeem, als je Virtualdub afsluit zijn alle programma delen weer verdwenen, er blijft zo goed als niets achter in je systeem en dat wat achterblijft zijn een aantal registervermeldingen die geen kwaad kunnen doen aan de rest van je systeem. Onder "mine" "hosted" en "other" vind je een verzameling filters voor allerhande doelen, de beschrijving van wat het filter doet staat er bij. Filters installeer je door ze in Vdub in de map "plugins" te plaatsen. Gebruiks tip: een filter welke juist gekozen is werkt eigenlijk meteen goed zonder dat je er erg veel aan de instellingen hoeft te veranderen. Een filter welke uitgebreide instellingen van jouw kant nodig heeft om enigszins een resultaat te leveren is of een slecht stukje software of is niet het juiste filter voor de verstoring die je probeert op te lappen. Het in vdub aanwezige "levels" is er 1 om niet te vergeten: het vergemakkelijkt het kiezen van een juiste contrast en helderheid op de "photoshop-levels" manier. Filteren gaat gewoonlijk met erg weinig resultaat gepaart, je wint per stap hooguit enige tot op zijn hoogst tien procent, maar alle kleine beetjes helpen en dat dien je de hele tijd in je achterhoofd te houden. Capture je interlaced materiaal dan dien je er aan te denken dat dit niet altijd als zodanig gefilterd kan worden, somige filters werken niet goed op interlaced materiaal. Voor dit probleem is er in de standaart deinterlace filter van vdub een optie: unfold fields side by side, na het filteren dien je het beeld weer terug te interlacen met hetzelfde filter maar dan "fold side by side fields together" Vergeet ook niet de bron: reinig je vhs deck met een reinigings tape voor je gaat capturen. spoel je tape voordat je captured 1x heen en terug zodat de tape gelijkmatig is opgewonden, dat scheelt in beeldstabiliteit. Bij erg oude cassetes kun je zelfs overwegen om een nieuwe cassette te kopen en de oude tape over te zetten in het nieuwe huis. Gebruik de beste kwaliteit kabels en vhsdeck die je kunt krijgen/betalen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...