Ga naar inhoud

Video naar DVD (via DC30)


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een DC30 kaart. Daarmee zet ik mijn video momenteel over naar PC-formaat. Ik wil de videofiles voorlopig bewaren in digitaal formaat om later via Premiere te bewerken. Tenslotte wil ik de bewerkte video wegschrijven naar DVD om uiteindelijk via een DVD player af te spelen op de TV. Mijn vraagjes hangen samen met de verschillende stappen en mijn apparatuur. Ik heb een zware PC met AMD Athlon 1600 processor, en ik begrijp dat AMD nog wel eens problemen oplevert. Dat klopt met mijn DC30 en zeker met XP. Ook met Win 2000 heb ik stabiliteitsproblemen, mijn kaart wordt meestal niet herkend. Daarom heb ik mijn DC30 "teruggezet" in mijn BX-master moederbord systeem met Celeron 433. Dat gaat met Win 2000 uitstekend. Ik gebruik de DC30 Capturing programmatuur. Overigens lukt composite video niet, maar super-VHS wel. Ik gebruik nu de truc om de oude Betamax "om te leiden" via mijn super-VHS recorder (input van Betamax via SCART, output via svhs video out plug van svhs-recorder naar mijn DC30 kaart. Audio gaat direct van de Betamax naar de audio in plug van de DC30. Ik kan mijn DVD-rewriter (Sony met beide formaten) gemakkelijk wisselen tussen beide machines. Nu mijn vragen. Wat is de beste manier om de tijdelijke video-files (het ruwe materiaal dus) op te slaan? Ik gebruik momenteel de standaard van de DC30 (niet square, maar ITU601 of zoiets). De extra ruimte die dat in beslag neemt, neem ik even voor lief. Is dat inderdaad de beste optie? Ik heb ook nog een aantal Hi8 opnames, die ik via svhs kan opnemen. Nu heb ik van een collega begrepen, dat het vanuit een digital 8 camera (of recorder) via IEEE 1394 Firewire naar de PC spelen minder signaalverlies oplevert. Welk formaat moet ik dan gebruiken om mijn tijdelijk materiaal op te slaan, en welke programmatuur kan ik daar het best voor gebruiken? Ik maak voor de montage gebruik van Adobe premiere en beschik over de volledige versies 4.1, 5.1 en 6.0 (6.5 komt eraan). Welk programma kan ik daarna het best gebruiken om het op DVD weg te schrijven? Ik heb momenteel My DVD daarvoor. Het ruwe materiaal zet ik tijdelijk weg met ADL op DVD/RW schijfjes, daarmee zet ik het materiaal ook over tussen beide machines om uren transmissie te vermijden. Gaarne advies, ook ten aanzien van instellingen van DC30 en premiere (ik ben nog beginneling met premiere). Alvast dank en vriendelijke groet, Hans
Link naar reactie
Je vraagt een beetje teveel in 1 keer maar 1 antwoord tip krijg je van me. Als je tijdelijke opslag overweegt dan krijg je vanzelf ruimte problemen, zeker met mjpeg materiaal zoals dat van een dc30 komt. 1 aardige oplossing is om over te stappen op dv, je hoeft daarvoor niet persee je cam enz weg te doen en nieuw aan te schaffen. Er bestaat nl ook zoiets als een DV-deck , dus eigenlijk een DV videorecorder, maar deze zijn nogal prijzig. Een goedkopere oplossing bestaat er ook en wel van (alleen) sony in de vorm van een Digital8 deck/walkman, dat is dus een Digital8 casseterecorder,hij is er met en zonder lcd scherm, zonder lcd kost ie dacht ik iets van €900,wellicht zijn ze ondertussen goedkoper. Je hebt dan 2 apparaten in 1 keer: allereerst kan je zo analoge video omzetten naar DV, dit zit ingebakken in het apparaat, is dus alleen cam aansluiten en bandje erin en je maakt er dv van. en dan ten tweede heb je een DV compatibel videodeck waarmee je kan opnemen en weergeven. Je zou dan dus bv je dc30 materiaal kunnen omzetten naar dv( is een software-codec kwestie) en exporteren mbv een goedkoop firewire kaartje naar de digital8 deck voor opslag. Laterhand kan je de boel weer terughalen naar de pc (zonder verlies) en er bv. dvd's van bakken. Op 1 DV bandje past in archief waarde 45 minuten film(dat is de dikste tape en dus meest stabiel), dat is met een dc30 gemaakt materiaal ruim 16 GB, wat is er goedkoper? 16 GB of een tape-je van 45 minuten?..... Overigens: als je DV materiaal via firewire naar de pc haalt wordt dit vanzelf een DV-avi dat is dus een avi met DV indeling. Zo'n dv-avi is zonder verlies desnoods 100x van de pc naar de dv/dig8 deck te kopieren en weer terug naar de pc. Zolang je een dv-avi video maar niet bewerkt(titels-effecten enz) is de avi verliesvrij te kopieren en transporteren zo vaak als je maar wilt. De ruimte opslag van een DV-avi is ongeveer 4 MB/sec en dat is minder dan de maximale 6 MB/sec van een dc30, de kwaliteit reserve die dv heeft is hoger dan die van een dc30 ondanks de lagere datrate. Zo'n digital8 deck heeft dus firewire aansluiting, composiet en s-video, de types heten de GV-D200 tot 900.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...