Ga naar inhoud

Zelf video (mpeg2 maken op de pc!!!


Aanbevolen berichten

Hoe en met welke software kan ik het beste een film vanuit de camcorder op de pc zetten en daarna op cdrom zetten met de best mogelijke kwaliteit? Ik heb net een Panasonic GS1 camcorder gekocht plus een FireWire kaart van E-tech. Ik heb met Ulead videostudio 5.0 een stuk film van de camcorder naar de pc gecaptured en daar dan een mpeg2 (svcd) van gemaakt. Alleen ik vind de kwaliteit echt schrikbarend slecht als ik het filmje op de pc afspeel. Als het beeld stil staat dan valt het wel mee maar als het beeld heen en weer gaat zie je echt een soort vertraging op de PC net of hij het niet aan kan. het aantal beeldje staat standaard op 25-29 en dat is toch goed. Heb het ook nog geprobeerd met pal dvd high quality, maar dat vond ik ook tegenvallen. Het klopt toch dat SVCD gelijk staat met Mpeg2? Gebruik een P3 1333 met 64 Gforce2 kaart en 60 GB HD. Kan iemand mij advies geven wat ik fout doe en of ik misschien andere software moet gebruiken. Graag zo simpel mogelijk wil alleen de film van de camcorder op de PC zetten en daarna op cdrom branden zodat hij op een DVD speler afgespeeld kan worden. Het liefst op een goede kwaliteit en ik hoef niet allemaal aparte effecten te krijgen dat komt later wel. Alvast bedankt. Jos
Link naar reactie
Svcd=mpeg2 DVD=mpeg2 mpeg2 is niet gelijk aan Svcd/dvd Mpeg2 is een compressienorm. Een beetje als fiets en auto, een fiets en een auto zijn beide vervoersmiddelen maar een vervoersmiddel is niet per definitie een fiets of een auto :wink: Svcd is net zoals dvd een norm voor het opslaan van video op een cd of dvd schijfje. Bij beide is de gebruikte compressie techniek mpeg2 maar bij Svcd is de kwaliteit lager. Op dit moment produceer je vrij eenvoudig (nagenoeg) de beste kwaliteit met TMPGenc , een mpeg encoder die er is in freeware(TMPGenc-30dagen mpeg2 codering) en payware(TMPGenc-Plus). Het programma heeft een wizzard met Templates, het enigste wat (helaas) als laatste stap handmatig verandert dient te worden is in de dialoogvenster video(settings) de encoder op "highest quality(very slow) " te zetten. De behaalde kwaliteit van een Svcd moet toch echt wel alla Svhs zijn en bij DVD moet het er uit zien als het origineel. Gebruik voor het afspelen op de pc een dvd-softplayer, deze geeft het best de situatie met een home-dvdplayer weer. ik raad PowerDVD-XP-4 aan. Voer TMPGenc het ruwe materiaal wat zo uit de camera komt dus 720x576@25 FPS, ook al zegt de wizzard dat er een andere resolutie is:niet op letten. Sinds de laatste versie van TMPGenc plus is het ook mogelijk om de encoder meerder avi's tot 1 mpeg te laten coderen, ik weet niet of dit ook met de freeware versie kan. TMPGenc: http://www.tmpgenc.net/e_main.html TMPGenc-Plus: http://www.pegasys-inc.com/e_main.html
Link naar reactie
[quote:c634f25aab]Voer TMPGenc het ruwe materiaal wat zo uit de camera komt dus 720x576@25 FPS[/quote:c634f25aab] Heb ik meteen een andere vraag. Ik heb in 3DS Max een animatie gemaakt die ik met Nero als Video CD wil branden om in de DVD speler af te kunnen spelen. Op welke resolutie kan ik mijn animatie het beste renderen ? Op 720x576 ?? Is dit wat een digitale camera ook gebruikt ? Grtz Grimmie
Link naar reactie
Correct , je kunt meestal het beste imoprteren in het uitvoer formaat en dit is voor vcd zoals al vermeld 352x288. Als je het onderste uit kan wilt dan kun je proberen om een iets beter beeld te krijgen door je animatie te maken in de dubbele hoogte en breedte(dat wordt dan dus 704x576) en deze mbv. het Precise bicubic filter in Virtualdub terugschalen naar de correcte resolutie, soms levert dat iets minder alliasing op waardoor schuine lijnen er wat beter uit zien, echt veel scheelt het echter allemaal niet. En het kost je wel veel meer rendertijd in 3Dmax aangezien je 4x zoveel pixels moet renderen. Beter zou zijn om de animatie te coderen naar Svcd, dat heeft een hogere resolutie en datarate, uiteraard wordt het bestand dan groter in dataomvang en is ook helaas niet compatible met iedere hardware DVD player. De correcte resolutie voor een Svcd te maken is 768x576@25 FPS.(AR= 4:3) Dit materiaal voer je TMPGenc met de instelling "4:3 625 line PAL" bij de aspect-ratio instelling. Het bestand wordt gecodeert naar 480x576 maar met een PEL-aspect van 4:3, dwz dat bij het afspelen met een hard of software DVD player de 480x576 weer wordt opgerekt tot de correcte aspectratio. De resolutie van een DV cam is ook te gebruiken dat is 720x576, is dus iets meer vierkant, je kiest voor een Svcd met TMPGenc dan voor "4:3 625 line (PAL 704x576)" Normaal gesproken zou ik kiezen voor 576x768 daar dit op een monitor en een tv voor de meeste beeldvulling zorgt, met DV resolutie zullen op een breedbeeld tv de zwarte balken aan de zijkant van het beeld groter zijn,dus minder beeld. Vergeet ook niet om onder expert functies de codeer snelheid van TMPGenc naar "slowest/best quality" te zetten, kost dan dus wel meer tijd maar scheelt uiteindelijk een hoop in beeld kwaliteit.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik maak zelf gebruik van het programma adobe premiere 6.1. Ook ik wil graag mijn eindprodukten naar CD sturen. VCD is niet geschikt voor gebruik via de TV (het beeld is erg slecht wanneer je "bewegende" acties op de film hebt (veel "nasleep"). Ik heb vernomen, dat met name Nero 5.5.10 goed te gebruiken is voor het branden van SVCD (ipv VCD). Heeft hier iemand ervaring mee ?? zijn er mogelijk alternatieve programma's om een redelijk goede kwaliteit te leveren ??
Link naar reactie
Bedankt voor de reactie. Ik heb nog geen ervaring opgedaan m.b.t. het coderen van een project, om het daarna op een CD te zetten. Wel heb ik inderdaad het formaat Mpeg gevonden binnen premiere. Ik wil de CD daarna kunnen afdraaien op een stand-alone dvd-speler (de dvd-speler is trouwens geschikt voor het afspelen van dvd en svcd en vcd. Moet ik dan de instelling mp2 kiezen alvorens ik het project exporteer? en hoe is dan de kwaliteit? Moet ik t.a.v. het geluid nog extra acties ondernemen bij het exporteren? Moet ik (met NERO) daarna het bestand gewoon op een cd branden of moeten er binnen NERO ook nog instellingen plaatsvinden? :roll:
Link naar reactie
[quote:7b66fdfc5d="rwilligen"]Correct , je kunt meestal het beste imoprteren in het uitvoer formaat en dit is voor vcd zoals al vermeld 352x288. Als je het onderste uit kan wilt dan kun je proberen om een iets beter beeld te krijgen door je animatie te maken in de dubbele hoogte en breedte(dat wordt dan dus 704x576) en deze mbv. het Precise bicubic filter in Virtualdub terugschalen naar de correcte resolutie, soms levert dat iets minder alliasing op waardoor schuine lijnen er wat beter uit zien, echt veel scheelt het echter allemaal niet. En het kost je wel veel meer rendertijd in 3Dmax aangezien je 4x zoveel pixels moet renderen. Beter zou zijn om de animatie te coderen naar Svcd, dat heeft een hogere resolutie en datarate, uiteraard wordt het bestand dan groter in dataomvang en is ook helaas niet compatible met iedere hardware DVD player. De correcte resolutie voor een Svcd te maken is 768x576@25 FPS.(AR= 4:3) Dit materiaal voer je TMPGenc met de instelling "4:3 625 line PAL" bij de aspect-ratio instelling. Het bestand wordt gecodeert naar 480x576 maar met een PEL-aspect van 4:3, dwz dat bij het afspelen met een hard of software DVD player de 480x576 weer wordt opgerekt tot de correcte aspectratio. De resolutie van een DV cam is ook te gebruiken dat is 720x576, is dus iets meer vierkant, je kiest voor een Svcd met TMPGenc dan voor "4:3 625 line (PAL 704x576)" Normaal gesproken zou ik kiezen voor 576x768 daar dit op een monitor en een tv voor de meeste beeldvulling zorgt, met DV resolutie zullen op een breedbeeld tv de zwarte balken aan de zijkant van het beeld groter zijn,dus minder beeld. Vergeet ook niet om onder expert functies de codeer snelheid van TMPGenc naar "slowest/best quality" te zetten, kost dan dus wel meer tijd maar scheelt uiteindelijk een hoop in beeld kwaliteit.[/quote:7b66fdfc5d] Is bij jou bekend of Nero 5.5.10 geschikt is om van AVI naar SVCD te werken; hoe is de kwaliteit ?
Link naar reactie
Nero heeft standaart een vcd encoder aan boord , dat is dus voor het maken van mpeg1 in 352x288 op ongeveer vhs kwaliteit. Nero kan ook Svcd maken maar heeft hiervoor wel een aanvullende plugin nodig, die moet je betalen, Svcd is dus 480x576 in mpeg2. Als je kwaliteits bewust bent dan is dat niet de manier die te verkiezen is, de encoder in Nero is nu eenmaal niet van dezelfde kwaliteit als TMPGenc, snel is ie wel. Het werkt echter wel erg makkelijk: je kiest een formaat cd (vcd of svcd)je sleept je bronbestand naar het compilatie venster en nero doet de rest, dus encoden en branden en dat alles in 1 bewerking en nog redelijk vlot ook. Verder hoef je ook geen compatabiliteits problemen te verwachten: er is niets aan de encoder te verstellen of veranderen en wat er dus uiteindelijk op vcd/svcd tercht komt is absoluut compatible. De betere manier blijft toch je project welke je gemaakt hebt in bv Premiere of Ulead te saven in een verliesvrij formaat(DV naar DV of gewone avi naar avi met Huffyuv compressie) en dan met TMPGenc er een mpeg van te maken en vervolgens deze mpeg met Nero tot vcd/svcd te branden. Wil je zelf enig inzicht in deze materie krijgen dan zit er nix anders op dan een soort referentie video aan te maken en deze met nero coderen en branden en hetzelfde bestand ook met TMPGenc te coderen en dan met nero te branden en vervolgens de twee file met elkaar te vergelijken. Het referentie bestand maak je bij voorkeur door een dvd te rippen en een stukje video van zeg 1 a 2 minuten er uit te saven in ongecomprimeerde avi, geluid is niet nodig het gaat om de video. Voor zo'n actie is Flask erg geschikt. Je zou bij voorkeur een dvd moeten nemen waar wat flinke actie scenes in zitten
Link naar reactie
:lol: Hello, Bedankt voor de vele reactie's. Ik heb nu Pinnacle 8 geinstalleerd en als ik alle verhalen hier nu goed begrijp zit het dus zo: (graag corrigeren als ik het fout heb) - Via Pinnacle capture de film beelden uit je camcorder - Via Pinnacle kan je dan van dat bestand een vcd, svcd of een dvd kwaliteit film maken. - het bestand wat je dan hebt kan je het best encoderen via het programma "tmpgenc" dat schijnt de beste kwaliteit op te leveren. Dan kan je dat bestandje weer branden via nero, easy cd cr, etc. En deze cdrom kan je dan als het goed is afspelen op je dvd speler. Klop dit vehaaltje of is het onzin!!! Ik wil nl op een zo simpele manier een svcd maken zonder al te veel rompslomp als iemand nog een soort beginners handleiding heeft over alle instellingen voor bv tempgenc dan hou ik me aanbevolen Alvast bedankt. Jos :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...