Ga naar inhoud

LANnetwerk


anoniem

Aanbevolen berichten

Sedert een paar maanden (heb niet veel tijd) probeer ik een WINXP machine met een crosslink kabel te koppelen aan een Linux machine (Suse 9.3) het wil maar niet lukken. Voornaamste doel: Ik wil printers en Internet delen. Bestanden hoeft niet persé. Welke stappen zet ik? De vele artikeltjes over LAN netwerken geven me niet voldende houvast. Het mislukt steeds.
Link naar reactie
[quote:4fa67ae2c0="Ton van der linden"][quote:4fa67ae2c0="Bosje"]al een andere kabel geprobeerd ?[/quote:4fa67ae2c0] OK zal ik eerst proberen. Ik denk dat een gewone niet werkt? Het zal toch zeker een crosslink kabel moeten zijn?[/quote:4fa67ae2c0]Klopt. Wat heb je allemaal geprobeerd? Geeft Windows XP een foutmelding? Is de netwerkkaart in beide PC's goed ingesteld, dwz, hebben die een geldig IP adres? Mijn ervaring met Linux is dat je deze instellingen vaak handmatig moet maken of dat er een DHCP server nodig is (vaak de WIndows XP PC, alleen dat moet dan wel worden ingesteld). Maar misschien heb je de XP netwerk wizard niet gebruikt?
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Zoals ik al aangaf heb ik niet zoveel tijd. Vandaar de grote tijdspanne tussen vorig bericht en dit. Afgelopen weekend andere kabel geprobeerd. Met de Host machine de XP netwerk Wizzard gedraaid. Het netwerk is op de XP machine ingeschakeld en actief. Op de client (de Linux machine) kom ik echter niet zo ver. IP adres op de XP machine is de standaard 192.168.0.1. en SNM is 255.255.255, ook standaard. Op de Linux machine wil de internetverbinding en de prionters met de Host gaan delen. Hoe eigenlijk verder? :-?
Link naar reactie
Nou ben ik niet zo goed thuis in de Linuxwereld maar moet je voor een Windows-Linux bestands- en printerdeling niet in ieder geval op de Linux machine Samba geïnstalleerd hebben? En hoe hangt de Windows machine aan het internet? Heeft die dan twee netwerkkaarten? Eén voor de internetverbinding en één voor de crosslink naar de Linux doos? Een simpel routertje tussen het modem en de twee pc's lijkt me dan veel handiger. Maar, nogmaals, van Linux weet ik weinig dus misschien de vraag (met een duidelijke omschrijving van de situatie) eens in de Linux-afdeling van dit forum posten. Wie weet? Gr, Jim
Link naar reactie
Bedankt voor je hulp zover. Ik duik de Linux wereld in. Het is nú zo, dat ik een ADSL-ISDN modem via de USB aan de Windows machine heb hangen. Via een geïntgreerde Broadcom Extreme model WAN (PPP/SLIP) LAN kaart ben ik via een crosslink kabel met de Linux machine verbonden. Ook daarop zit een geïntegreerde LAN kaart. Gezien vanuit de Windows machine werkt de verbinding. Groet Ton van der Linden
Link naar reactie
[b:90c0e8cfde]Ton van der Linden schreef:[/b:90c0e8cfde][quote:90c0e8cfde]Gezien vanuit de Windows machine werkt de verbinding.[/quote:90c0e8cfde]Dat geloof ik graag. En zoals de boel nu aan elkaar gekoppeld is zou een tweede pc dus via ICS (Internet Connection Sharing) verbinding met het internet kunnen maken. Maar het lijkt mij vrijwel zeker dat Linux niets met zo'n Microsoft oplossing kan. Ben trouwens zeer benieuwd wat die Linux-duik op gaat leveren dus ik blijf het volgen. Gr, Jim
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...