Ga naar inhoud

Wake on lan


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:ecea7ed78e="p.heerschop"]kan iemand mij vertellen hoe ik op afstand via een netwerk een andere pc kan starten? Er staat een heel verhaal in computertotaal maar geen verwijzing naar waar ik het programma kan vinden.[/quote:ecea7ed78e] Als je het artikel op p. 116/117 van CT van okt bedoeld: dat verwijst naar deze site: [url]http://www.depicus.com/wake%2Don%2Dlan/[/url]. Ik heb het net aan de praat, kan vanaf mijn laptop de 3 PC's boven aanzetten. De ene deed het meteen, een andere moest ik in de BIOS - Powermanagement "Wake up on PCI device" oid aan zetten. Bij de derde (Asus Pundit met Broadcom440 onboard adapter) moest ik in de eigenschappen onder in Apparaatbeheer wat aanpassen: Geavanceerd - Wake-up Capabilities, waarde: Magic Packet. Uitschakelen gaat ook zoals beschreven, mits je Administrator bent (XP). Vanaf Internet lukt me nog niet, mijn ADSL modem (Speedtouch 580) houdt het tegen. Ik vond in de ini-file een instelling "netbroadcasts=off" , dat heb ik in =on gewijzigd, maar dat helpt niet. Iemand een idee? Willem
Link naar reactie
Suggestie is om ook de monitor tool te gebruiken hier te vinden http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-monitor.aspx je bent al aardig op weg als je de WOL kan doen via de lan. Nu nog alleen een poortje openen in die router/Modem. Ik adviseer om de monitor software te gebruiken met http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx zo zie je of je de juiste poort open hebt gemaakt voor fixed ip moet je trouwens bij subset mask 255.255.255.255 invullen paar maanden geleden had ik een artikel gelezen over vpn ik had dat toen toegepast maar had nog geen succes (mijn router is dus al een beetje ge hacked) maar probeer eens NATP entry toe te voegen. ik heb thompson 510 met updated firmware natp entries: Protocol UDP inside IP: de ip van de computer die aan moet outside IP:0.0.0.0 inside/outside port:7 stefan [quote:3d51094a89="willemb2"][quote:3d51094a89="p.heerschop"]kan iemand mij vertellen hoe ik op afstand via een netwerk een andere pc kan starten? Er staat een heel verhaal in computertotaal maar geen verwijzing naar waar ik het programma kan vinden.[/quote:3d51094a89] Als je het artikel op p. 116/117 van CT van okt bedoeld: dat verwijst naar deze site: [url]http://www.depicus.com/wake%2Don%2Dlan/[/url]. Ik heb het net aan de praat, kan vanaf mijn laptop de 3 PC's boven aanzetten. De ene deed het meteen, een andere moest ik in de BIOS - Powermanagement "Wake up on PCI device" oid aan zetten. Bij de derde (Asus Pundit met Broadcom440 onboard adapter) moest ik in de eigenschappen onder in Apparaatbeheer wat aanpassen: Geavanceerd - Wake-up Capabilities, waarde: Magic Packet. Uitschakelen gaat ook zoals beschreven, mits je Administrator bent (XP). Vanaf Internet lukt me nog niet, mijn ADSL modem (Speedtouch 580) houdt het tegen. Ik vond in de ini-file een instelling "netbroadcasts=off" , dat heb ik in =on gewijzigd, maar dat helpt niet. Iemand een idee? Willem[/quote:3d51094a89][url][/url][url][/url][url][/url]
Link naar reactie
Het lukt me nu ook via Internet. Ik heb een iets andere NAPT entry gemaakt dan stefan hierboven voorstelde. Mijn overwegingen: - Mijn computerpark wisselt nogal vaak van samenstelling, ik wilde een algemene oplossing om niet steeds mijn router aan te moeten passen. Dat betekent dat ik intern het broadcast-adres moet gebruiken, in mijn geval is dat 10.0.0.255 . - Ik ben beducht voor het openzetten van een bekend poortnummer, omdat ik een vast IP-adres heb en ook vanwege die broadcast. Hier is mijn recept, werkt denk ik voor alle Speedtouch5xx vanaf V4: 1. Zoek op [url]http://www.iana.org/assignments/port-numbers[/url] een vrij poortnummer (UDP). 2. Maakt een NAPT entry die UDP verkeer van buiten naar die poort doorstuurt naar 10.0.0.255 . Dit kan je doen via de web-interface van de Speedtouch in de sectie Advanced - NAPT of met het handige programmaatje Speedtouch Natmanager, staat op de CD-ROM, maar is ook te downloaden van [url]http://www.speedtouch.nl/drivers.html#natmng[/url] . Als je de web-interface gebruikt moet je bij "outside ip" invullen: 0.0.0.0 . 3. Gebruik in WakeOnLanGUI (of een van de varianten) je externe IP-adres en als subnet-mask 255.255.255.255 Als je vaak verschillende PC's wilt kunnen aanzetten is de GUI variant niet zo handig, die onthoud alleen het laatste MAC adres. Ik gebruik liever de commandline versie wolcmd.exe , met een scriptje voor de verschillende PC's. Willem
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Ik ben ook bezig n.a.v. het artikeltje van CT. Via het lokale netwerk lukt het, maar via internet wil het niet lukken , heb een SpeedTouch510, versie 4.2.7.16.0. Het openzetten van de udp poort heb ik ook geprobeert. Als ik de pc 'wakker'maak moet ik toch het externe ip adres gebruiken en subnetmask 255.255.255.255 en het mac adres van de pc die ik 'wakker' maak? Wie helpt mij
Link naar reactie
[quote:a168992fc9="h.vanschijndel"]Ik ben ook bezig n.a.v. het artikeltje van CT. Via het lokale netwerk lukt het, maar via internet wil het niet lukken , heb een SpeedTouch510, versie 4.2.7.16.0. Het openzetten van de udp poort heb ik ook geprobeert. Als ik de pc 'wakker'maak moet ik toch het externe ip adres gebruiken en subnetmask 255.255.255.255 en het mac adres van de pc die ik 'wakker' maak? Wie helpt mij[/quote:a168992fc9] Ja, klopt m.i. allemaal. Je gebruikt het IP-adres dat je provider aan jouw aansluiting heeft toegewezen. Je kan het b.v. hier: [url]http://www.csn-automatisering.nl/getip/[/url] controleren. En je moet het portnr. meegeven dat je bij de portmapping als "Outside Port" hebt opgegeven. Als je een mapping hebt gemaakt naar het interne broadcastadres (10.0.0.255) maakt het interne portnr. niet uit. Controleer je mapping hier: [url]http://10.0.0.138/cgi/nat/[/url] Willem
Link naar reactie
ik heb een intern adres 10.0.0.150, gebruik het mac adres van deze netwerk kaart, en poort 5000. Om via internet (vanaf een andere locatie) me pc op te starten lukt niet. Ik heb de udp en tcp poort opengezet naar ip adres 10.0.0.150. Om hem op te starten gebruik ik het externe adres wat ik heb gekregen van me internetprovider. Intern werkt alles perfect. Wie weet raad. (Willem?)
Link naar reactie
Het werkt, het probleem is dat ik de stroom er 1x vanaf gehaald had (van de modem) Dus een tip om het werkend te krijgen is: (stap1) start minimaal 1x de pc op en sluit deze dan weer af, zodat de pc bij de modem 'bekent' is. Zet niet het modem uit. De modem moet dan altijd aanblijven. Want heb je tussendoor de modem 1x uitgezet dan werkt het niet meer (bij mij). En dan moet je weer beginnen met stap 1.
Link naar reactie
[quote]ik heb een intern adres 10.0.0.150, gebruik het mac adres van deze netwerk kaart, en poort 5000. Om via internet (vanaf een andere locatie) me pc op te starten lukt niet. Ik heb de udp en tcp poort opengezet naar ip adres 10.0.0.150. Om hem op te starten gebruik ik het externe adres wat ik heb gekregen van me internetprovider. Intern werkt alles perfect. Wie weet raad. (Willem?)[/quote] Hier hetzelfde, (andere) poorten goed "doorgeschakeld", helemaal volgens bovenstaande recepten, maar via internet nix, intern prima. Ik heb een SpeedTouch 546, heeft die nog een andere "behandeling" nodig?
Link naar reactie
Port 5000 zou ik afblijven, in elk geval voor TCP, want TCP 5000 wordt gebruikt door UPnP en de Speedtouchen 5xx ondersteunen UPnP. Voor zover ik weet moet je [b:89b3bb6baa]intern[/b:89b3bb6baa] het IP broadcast adres gebruiken, dus 10.0.0.255 ipv een specifiek adres zoals 10.0.0.150 . Het kan zijn dat er netwerkkaarten zijn die daar ook naar "luisteren" , maar standaard moet het magic pacjet geadresseerd worden naar het IP broadcast adres, met het MAC-adres van de PC waarvoor het bedoeld is. Willem
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...