Ga naar inhoud

bureaublad vastzetten


anoniem

Aanbevolen berichten

Hai, ik weet niet helemaal of dit in het juiste topic staat, sorry in dat geval... Ik draai een w2k server met een aantal losse w2kpro machines eraan (TCP/IP). Alle gebruikers hebben een eigen profiel dat mandatory is ingesteld, dus is er geen vuitje aan de lucht v.w.b. wijzigingen aan het bureaublad. Maar wat ik me afvraag is hoe ik met de group policy editor van w2kserver kan instellen dat de gebruikers helemaal niet iets kunnen veranderen. Wat is het geval. Ik loop soms langs pc's die nog niet zijn herstart en daar heeft de voorgaande gebruiker (een leerling) heerlijk de werkbalk zitten verprutsen, onder elke snelkoppeling de naam veranderd in bv. dikke **** of nog erger... Wat ze ook erg leuk schijnen te vinden is in word de office assistent veranderen. Hoe kan ik dat vastzetten? De handboeken etc,. geven wel aan dat ik het bureaublad kan instellen v.w.b. Active Desktop. Maar kan ik dat beveiligen door bijvoorbeeld alle snelkoppelingen die de gebruikers op hun bureaublad krijgen te beveiligen (rechtermuisknop op sn.kop.) en dan beveiligen o.i.d.? Thor.
Link naar reactie
Dat is zeker wel mogelijk, maar als je er nog nooit mee gewerkt hebt wat lastig. Een andere mogelijkheid is misschien deze: Op onze scholen maken we veel gebruik van het programma Illusion, waar nu ook een 2000 versie van uit is. [url]www.onderwijssoftware.nl/nl/[/url]. Korte uitleg: programma maakt bij opstarten een virtuele map. Alle wijzigingen worden hierin bijgehouden. Na herstarten wordt de map weggegooid. Programma is remote aan en uit te zetten. Suc6
Link naar reactie
Als je de Group Policy editor open hebt, zie je aan de linkerkant User Configuration staan. Hieronder moet je de Administrative Templates hebben. Hier kun je allemaal instellen wat een gebruiker wel en niet mag op zijn PC. Bij het onderdeel Start Menu and Taskbar staat ergens in het midden de optie Prevent changes to taskbar and start menu settings. Als je deze op enabled zet, kan de gebruiker niets meer wijzigen aan de taakbalk en het start menu. Zo zitten er heel veel interessante opties bij waarmee je een systeem helemaal mee dicht kan timmeren.
Link naar reactie
Even hier op inhaken. Ik heb deze ook al gepost elders op dit forum, maar er komt geen reactie, vandaar deze poging. Weet iemand dan ook hoe je met een policy outlook 2000 een verwijzing (naam) kan geven naar de Exchange Server? Ik heb de hele riedel doorgenomen van XP Pro en de templates van Office 2000 ingebracht, maar kan het niet vinden. Er is wel een map met Exchange settings, maar deze is leeg. Het gaat dus om een lokaal beleid in XP Pro (laptop)
Link naar reactie
Sellis, jou antwoord is niet helemaal wat ik zoek/bedoel. In mijn ogen zou je met standaard W2000 server toch moeten kunnen instellen dat gebruikers helemaal niets aan het bureaublad mogen wijzigen? Wat illusion doet is denk ik (ik gok ook maar wat) precies wat mijn mandatory profiles doen; als de leerling afsluit, worden alle wijzigingen die ze hebben aangebracht in het bureaublad genegeerd/niet opgeslagen. Het grote probleem is dat ik niet wil dat de lln. dat ook tijdens het werken doet. Het gaat hier tenslotte om kinderen van ong. 10 jaar, die per ongeluk dubbelklikken op de titel van de snelkoppeling :( dat kunnen ze vaak ook niet helpen in het begin. Later, als ze dan 12 zijn, vinden ze niets leuker dan lekker eerst alle namen te veranderen. En dat ze daar dan een kwartier mee bezig zijn vind ik doodzonde. Leo, klopt zonder meer. Alleen blijft het hierbij beperkt tot de werkbalk en het start menu. Nu de rest van het bureaublad nog! V.w.b. het XP pro probleem: begrijp ik je goed dat je wilt dat outlook op de laptop een bepaalde exchange server anspreekt? Wordt dat niet standaard ingesteld in de settings van outlook? Wellicht dat je zoiets eventueel ook in het register kunt wijzigen? Of moet het via een local policy voor een bepaalde reden? Thor2002
Link naar reactie
[quote:4d43b6d01e="thor2002"]Leo, klopt zonder meer. Alleen blijft het hierbij beperkt tot de werkbalk en het start menu. Nu de rest van het bureaublad nog![/quote:4d43b6d01e] De rest van het buroblad kun je dichttimmeren bij het onderdeeltje Administrative templates --> Control Panel --> Display. Hier kun je de toegang tot de beeldschermeigenschappen beperken.
Link naar reactie
Ik weet dat je dat in Outlook op kunt geven, maar nu moet ik dat voor iedere gebruiker doen. Ik dacht het standaard mee te kunnen geven in een policy, zoals bijv. de proxyserver. Maar nu gaan er twee onderwerpen door elkaar dus lijkt het me handig dat ik er een punt achter zet. Diegenen die een antwoord weten op mijn vraag kunnen [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=81539]hier[/url] klikken.
Link naar reactie
Op [url]www.jermar.com[/url] staat een soort van 'tweakUI' waarmee je heel wat dingen meer in kan stellen dan in standaardprogramma's. Waarschijnlijk zal hier ook meer staan over het bureaublad. Je kan trouwens ook een map op een server maken waar je rechten op instelt, die je dus minimaal maakt. Je kan dan middels een TweakUi programma de lokatie van het bureaublad veranderen naar die bepaalde map waar niemand dus iets aan kan veranderen. Zo kun je voor elk werkstation een map maken (of een enkele map als ze hetzelfde zijn) en valt er niets meer te veranderen. Zorg dan gelijk dat ze geen txt bestanden kunnen maken en ze hernoemen naar bat, want als ze 14 zijn kunnen ze dat ook :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...