Ga naar inhoud

Computer totaal nummer 10 oktober 2002 blz 46-48


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo daar, Ik heb een vraag, zoals de meeste mensen op dit forum :p In het 10e nummer van dit jaar staat op bladzijde 46 t/m 48 een artikel over het gebruiken van een linux georienteerde pc als opslag respectievelijk print server. Ik ben hier zeker in geinteresseerd maar zit met enkele vragen. Op het moment van schrijven heb ik 2 computers te weten een pentium 3 850 en een oude ibm 2 450. Binnenkort komt hier een nieuwe pc bij. Zoals dat gebruikelijk is bij een nieuwe pc zal het op dat moment wel het snelste van het snelste bevatten. Mijn pentium 3 draait op windows 98se de nieuwe computer zal op windows xp gaan draaien. Nu ben ik dus van plan om van die ibm een linux bestands en print pc te maken. Nu komt mijn vraag: Ik heb voor beide computers (de pentium 3 en de nieuwe) een kabel aansluiting van @home. Dit betekent dus dat ik niet zelf een ip adres in kan vullen aangezien ze dan niet meer kunnen pingen naar de server van @home. Ik ben van plan een netwerk aan te leggen: De kabel komt binnen --> verdwijnt in een HUB --> deze sluist 1 utp kabel naar de pentium 3 1 naar de nieuwe en 1 naar de dan linux gebaseerde pc. De pentium 3 en de nieuwe hebben beide een eigen @home account en dus ook beiden een eigen ip adres. Is het mogelijk om toch de linux pc in het netwerk op te nemen en dan met beide pc's deze linux pc te kunnen vinden en print opdrachten te geven respectievelijk bestanden opslaan? En tegelijkertijd ook nog met die beide "snellere" pc's gewoon gebruik blijven maken van hun internet verbinding en eigen ip adres. Zo ja werkt dit dan hetzelfde als in het artikel staat beschreven? Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Met vriendelijke groet, Joost
Link naar reactie
foutje, ik bedoel natuurlijk inderdaad eerst modem en dan hub. Met linux bedoel ik red hat 7.3. Wat mijn vraag eigenlijk is: of het mogelijk is om die 3e (red hat) pc te vinden in het netwerk als de andere 2 pc's eigen ip adressen gebruiken (ivm allebei eigen account bij @home) en dus via die 2 pc's te printen respectievelijk bestanden op te slaan? tnks
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...