Ga naar inhoud

cat5 kabel of tel.kabel?


anoniem

Aanbevolen berichten

Vraagje: Gelukkig ligt er 'n nietgebruikte telefoonkabel. Of moet ik toch de speciale cat5 kabel gebruiken voor het computernetwerk dat ik wil installeren? Kan ik niet gewoon de telefoon kabel gebruiken, scheelt me n' hoop werk. Het gaat over 'n afstand van ongeveer 10 meter. Bedankt voor het antwoord, Henny
Link naar reactie
Nee, je kunt geen gewone telefoonkabel gebruiken voor een gewoon netwerk. Het probleem is dat je binnen een gewone telefoonkabel te veel storingen krijgt. Om dat te voorkomen is binnen een cat. 5 kabel ieder paar kabels (in totaal 4 paar) om elkaar heen gedraaid. Dus je zult de kabel moeten vervangen of naast de telefoonkabel moeten leggen. Voor een koppeling van een ADSL modem naar de spitter bij de hoofdaansluiting gebruik je wel een gewone telefoonkabel, maar dat is hier voor zover ik begrepen heb niet van toepassing.
Link naar reactie
[quote:4f16169a36="hny"].., scheelt me n' hoop werk. Het gaat over 'n afstand van ongeveer 10 meter. [/quote:4f16169a36] Als je hem door muren of zo hebt liggen kun je misschien een utpkabel aan je telefoonkabel vastmaken en de telefoonkabel als trekveer gebruiken.. Maar dan is wel je telefoonkabel weg. Of je moet tegelijk met de utpkabel een ander touwtje er doorheen halen en vervolgens daarmee je telefoonkabel weer terug proppen. :)
Link naar reactie
[quote:5c84b3ceeb="Henk Bakker"]Draadloos! De oplossing, niets breken o.i.d. Voor een afstand van 10 meter werkt het perfect. Sitecom werkt goed![/quote:5c84b3ceeb] Je hebt gelijk. Maar ...... 100Mb LAN of <=11 Mb draadloos vind ik nogal een verschil. De situatie is namelijk 'n draaiend netwerk met server en ADSL beneden (kantoor) op 100Mb en nu moeten de 2 PC's boven ook op dat netwerk. Ik krijg de trekveer niet door de buis en de loze telefoon kabel zit kei vast. Heb nu de volgende opties: 1. toch die (nietgebruikte) telefoonkabel gebruiken 2. door het dikke plafond boren 3. en ja inderdaad, draadloos Ik denk erover om 1. te gaan proberen....... :oops: Bedankt voor het meedenken, Henny
Link naar reactie
dit si commercie namelijk. ALs je op Inetrnet zoekt naar metingen of bij netwerksysteemprogrammeuys navraag doet dan vindt je de testresultaen. Je kan het ook zelf testen : zet je netwerk op 100mbit en kopieer dan een file van 100 MB en clock de tijd, zeg pakweg 5 minuut. zet het op 10 Mbit, dan zou het volgens jou dan 50 minuut moeten duren Post je testresultaat maar. :wink:
Link naar reactie
Als het een beetje goed gaat, haal ik op m'n 100 Mbit netwerkje wel 7 Mbyte/seconde. Dat haal je met een 10 Mbit netwerkje zeker niet, scheelt een factor 5-7. Overigens kun je wel je telefoonkabel gebruiken, maar het gaat op hogere snelheden zeker fout. Je kunt echter wel proberen om op halfduplex op 10 Mbit te werken over die lijn. Ik verwacht niet dat het werkt, maar je kunt geluk hebben...
Link naar reactie
[quote:510a9c7e51="Bosje"]en hoelang duurt ie bij 10mbit ?[/quote:510a9c7e51] Ik heb 't net getest: 1024 MByte in 18min 17s. Dit ging echter via een switch (die had ik net vanmiddag binnengekregen) en dit leek wat vertraging op te leveren, ook op 100 Mbit: 1024 MByte in 2min 33s Uiteindelijke snelheden: 10 Mbit: 0,93 MB/s 100 Mbit: 6,7 MB/s Scheelt ruim een factor 7. Toch best redelijk? :)
Link naar reactie
Waarschijnlijk zal het voor je ADSL verbinding niet zoveel uitmaken. ADSL-basis komt met 10 mbps halfduplex binnen (512K). De vertragende factor zit dus niet in de netwerkverbinding, maar buiten je netwerk. Als je dus niet van plan bent om grote bestanden van de ene computer op de andere te zetten, dan is draadloos best een redelijk alternatief.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...