Ga naar inhoud

vraagjes over thuisnetwerkje: kabelinternet delen / wireless


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste Forummers, Sinds kort ben ik, naast een desktop PC, de tevreden bezitter van een laptop. Ik ben van plan om een (gedeeltelijk draadloos)netwerkje aan te leggen waardoor ik op beide pc's kan internetten maar ook gebruik kan maken van de voordelen van een thuisnetwerkje (gamen, bestanden overzetten etc). Pas geleden zag ik in een advertentie de Actiontec Wireless-ready Home Gateway staan die, zover ik heb kunnen nagaan, precies doet wat ik wil. Desondanks had ik toch nog een aantal vragen die jullie wellicht kunnen beantwoorden. NB. Ik heb een kabelinternet abonnement via @home en op beide PC's is WinXP Pro geinstalleerd. 1. In de genoemde advertentie (ook te zien op de site van Hastec http://www.hastec.nl onder Actiontec) staat dat de homegateway het enige "zichtbare" apparaat naar het internet is. Betekent dit ook dat @HOME niet kan zien dat meerdere PC's gebruik maken van 1 kabelmodem? 2. Betekent dit ook dat ik dus geen tweede IP-adres bij @HOME hoef aan te vragen? 3. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit apparaat in combinatie met een @HOME abonnement? 4. Is dit apparaat nu te beschouwen als een hub, een router of een combinatie van beide (of iets heel anders misschien?)? 5. Als ik draadloos ga internetten met m'n laptop beschik ik dan in principe over dezelfde (download)snelheden als op m'n gewone PC? Jullie zien het...een hoop vragen. Hopelijk ook een hoop antwoorden :smile:
Link naar reactie
Over die adsl kan ik me niet uitspreken, maar dat draadloos netwerk kan je naar mijn mening best uit je hoofd zetten. Ik hier redelijk wat ervaring mee, en naar mijn gevoel is het een manier om veel geld uit te geven aan iets wat niet eens zo goed werkt als een gewoon netwerk. Draadloos is immers nogal gevoelig voor straling van buitenuit (microgolfoven, gsm, ...). En als je dan de prijs bekijkt. Ik veronderstel dat je laptop een PCMCA uitgang heeft. Een netwerkkaartje hiervoor heb je al voor 50 euro, en een netwerkkaart voor pc rond de 20 euro. En een draadloos netwerk kost veel meer, en je zal in de praktijk toch verlies van signaal krijgen. Inderdaad, je hebt met een draadloos netwerk een grotere bewegingsvrijheid, maar dit voordeel weegt naar mijn inziens niet op tegen de nadelen.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Daar ben ik 't niet mee eens! Ik heb een draadloos netwerkje gemaakt met twee Wireless USB adapters (setje van Sitecom, 300 euro), werkt prima en snel (11 MBps, IEEE 802.11b standaard ), mijn Internet (ADSL, MXstream basic - USB modem!) deel ik met het freeware programmaatje Proxy+ Alles werkt fantastisch. Natuurlijk is het duurder dan een bedraad netwerk maar de bewegingsvrijheid die je hebt is geweldig, ik kan in de tuin gaan zitten Internetten.
Link naar reactie
1. In de genoemde advertentie (ook te zien op de site van Hastec http://www.hastec.nl onder Actiontec) staat dat de homegateway het enige "zichtbare" apparaat naar het internet is. Betekent dit ook dat @HOME niet kan zien dat meerdere PC's gebruik maken van 1 kabelmodem? [color=red:52fd2dd5a9]Inderdaad[/color:52fd2dd5a9] 2. Betekent dit ook dat ik dus geen tweede IP-adres bij @HOME hoef aan te vragen? [color=red:52fd2dd5a9]Inderdaad[/color:52fd2dd5a9] 3. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit apparaat in combinatie met een @HOME abonnement? [color=red:52fd2dd5a9]Een wireless netwerk zal precies hetzelfde werken, dus dat maakt volgens mij geen enkel verschil[/color:52fd2dd5a9] 4. Is dit apparaat nu te beschouwen als een hub, een router of een combinatie van beide (of iets heel anders misschien?)? [color=red:52fd2dd5a9]Volgens mij als een cross-cable[/color:52fd2dd5a9] 5. Als ik draadloos ga internetten met m'n laptop beschik ik dan in principe over dezelfde (download)snelheden als op m'n gewone PC? [color=red:52fd2dd5a9]Nee, dat hangt een beetje van allerlei dingen af. kloksnelheid laptop, etc...[/color:52fd2dd5a9] Jullie zien het...een hoop vragen. Hopelijk ook een hoop antwoorden
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...