Ga naar inhoud

TCP/IP Probleem


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo experts, Het volgende probleem is voor mij op dit moment onoplosbaar. Vermoedelijk een kleinigheidje maar toch ..... Ik heb/had een thuisnetwerkje met drie computers: Ethernet 10Mb via een hub. Dit netwerk liep vlekkeloos onder TCP/IP zodat ik later Winroute 4.1 PRO heb geinstalleerd om mijn ADSL/MXStream te kunnen delen. Ook dat ging goed. Alle machines draaien onder Windows ME. Nu is de 'host'machine gecrashed na een mislukte poging om Windows XP in een aparte partitie te installeren waarna ik gedwongen werd de C partitie opnieuw te formatteren en alles opnieuw te installeren. Nu draait het thuiswerk alleen nog maar onder NETBEUI. Hoewel ik alles kan pingen (ook de ethernet modem) weigert TCP/IP alle dienst zodat ik de internetsharing via Winroute niet meer kan activeren. Drivers en protocollen verwijderen en opnieuw installeren levert geen enkele verbetering op. Vermoedelijk is het een onjuiste instelling waar ik 'blind' voor be geworden. Ik heb inmiddels ook het door Forumleden herhaaldelijk aanbevlen boekje 'Snelgids netwerken thuis' aangeschaft. Ook hier werd ik niet wijzer van. Ik begrijp ondertussen dat het vaker voorkomt dat TCP/IP niet wil draaien op een thuisnetwerk. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen aan de oplossing? bijvoorbaat bedankt voor de hulp Groeten, Bert Muller
Link naar reactie
Settings voor het interne netwerk. 3 x windows ME (Winroute pro config is even buiten beschouwing gelaten) Dubbelklik het icoon Netwerk in Configuratiescherm. Tabblad Identificatie: Computernaam: (3 x verschillend) Werkgroep: (3 x hetzelfde) Beschrijving: naar keuze Tabblad Toegangsbeheer: Toegangsbeheer op shareniveau Tabblad Configuratie: 1. Geinstalleerde onderdelen: A. Client voor Microsoft-netwerken A1. Eigenschappen (aanklikken): Aanmelding met herstellen van netwerkverbindingen..... B. Ethernet NIC B1. Eigenschappen (aanklikken): Tab Stuurprogrammatype: "Enhanced"-modus... Tab Bindingen: NetBeui -> [naam]Ethernet NIC TCP/IP -> [naam]Ethernet NIC Tab Geavanceerd: Duplex mode (full of half, afhankelijk van mogelijkheden NIC) C. NetBEUI -> [naam]Ethernet NIC C1. Eigenschappen (aanklikken): Tab Bindingen: vinkje voor "Bestands- en Printerdeling voor MS-netwerken" vinkje voor "Client voor MS-netwerken Tab Geavanceerd: Max sessies:10 en NCBS (12) GEEN VINKJE bij "Dit protocol instellen als standaardprotocol" D. TCP/IP -> [naam]Ethernet NIC D1. Eigenschappen (aanklikken): Tab IP-adres: 2 x "Automatisch IP-adres verkrijgen" 1 x "IP-adres opgeven" = winroute pro computer. vb. 192.168.0.1 met subnetmasker 255.255.255.0 Tab WINS-configuratie: WINS-omzetting uitschakelen. Tab Gateway: Niets invullen Tab DNS-config: DNS uitschakelen Tab NetBIOS: (moet grijs zijn) Tab Geavanceerd: "Binding aan ATM toestaan = Nee" Vinkje bij: "Dit protocol instellen als standaardprotocol" Tab Bindingen: vinkje bij: "Bestands- en Printerdeling voor MS-netwerken" en bij "Client voor MS-netwerken" E. Bestands- en printerdeling voor MS-netwerken. E1. Eigenschappen: (aanklikken) Tab Geavanceerd: Bladeren: Automatisch en LM-aankondiging: Nee 2. Primaire netwerk aanmelding: Client voor MS-netwerken __________________________________________ Met deze settings moet het interne netwerk werken. Laat even weten. Groetjes, Noztra.
Link naar reactie
Als bovenstaande werkt kun je verder met de Winroute Pro computer. Daar zijn nog wat extra instellingen nodig die je niet op de andere terug vind. Tabblad Configuratie: A. Ethernet NIC2 (gekoppeld aan ADSL-modem) A1. Eigenschappen: (aanklikken) Tab Stuurprogrammatype: "Enhanced"-modus... Tab Bindingen: vinkje bij TCP/IP -> Ethernet NIC2 Tab Geavanceerd: APM Mode: (naar keuze) Link Speed/Duplex Mode: 10 Half Mode (anders werkt het modem niet) B. Microsoft VPN-adapter B1. Eigenschappen: (aanklikken) Tab Stuurprogrammatype: (moet grijs zijn) Tab Bindingen: NDISWAN -> MS VPN-adapter Tab Geavanceerd: Een logboekbestand opslaan: naar keuze Time-out van antwoord... = 5 Time-out van verbindingsantwoord... = 30 C. NDISWAN -> MS VPN-adapter C1. Eigenschappen: (aanklikken) Tab bindingen: niets ingevuld D. TCP/IP -> Ethernet NIC2 D1. Eigenschappen: (aanklikken) Tab IP-adres: Een IP-adres opgeven. IP= 10.0.0.150 Subnetmasker= 255.255.255.0 Tab WINS-configuratie: WINS-omzetting uitschakelen Tab Gateway: niets invullen DNS configuratie: DNS uitschakelen Tab NetBIOS: (moet grijs zijn) Tab Geavanceerd: Binding aan ATM toestaan = Nee GEEN VINKJE bij "Dit protocol instellen als standaardprotocol" Tab Bindingen: ALLEEN een vinkje bij: "Client voor MS-netwerken" Rest leeg laten ____________________________________________ Met deze extra instellingen op de Winroute Pro computer moet winroute pro/ADSL kunnen werken. Rest nog de configuratie van Winroute Pro zelf. Groetjes, Noztra.
Link naar reactie
Hallo Noztra, Ik zal e.e.a. morgen (dinsdag) gaan proberen en zal daarna reageren. Al vast bedankt voor de gedetailleerde uitleg, groeten, Bert Inmiddels heb ik de opgegeven sequences gechecked en ingevoerd bij twee van de drie PC's. Twee dingen zijn er veranderd: Bij de bindingen is 'Windows Family' vervangen door 'Client voor MS netwerken' en verder zijn er was IP adressen gesneuveld. Kennelijk loopt TCP nu want Winroute ziet de client de client nu. Winroute Pro zelf loopt nog niet vanuit de client (vanuit de host heeft ie altijd gelopen) daar ben ik nog naar aan het zoeken. Ik heb over het thuisnetwerk nog twee vragen: 1. Wat is het verschil tussen 'Client voor MS Netwerk' en 'Windows Family'. Ik heb een grote voorkeur voor de 'Family' omdat ik dan het password gedoe bij het opstarten kwijt ben. Heb ik totaal geen behoefte aan. 2. Je geeft aan dat TCP/IP als standaard protocol moet worden aangevinkt. In eerder genoemd boekje staat dat NETBEUI als standaard protocol moet worden aangevinkt om te voorkomen dat vanuit Internet in het LAN gekeken kan worden. Hoewel ik het gevoel krijg dat de auteur niet zo gesteld is op een firewall (performance verlies) is een Firewall de oplossing voor mij (zit trouwens standaard in WInroute). Hoe zit dat met de standaardprotocollen? En kan ik bij een werkend TCP/IP protocol NETBEUI zonder risico voor file en printer sharing verwijderen?. Graag nog een reactie hierop. Verder nogmaals bedankt. Ik heb er veel aan gehad en zal de print zuinig bewaren. Je weet maar nooit... groeten, Bert [ Dit bericht is bewerkt door: bmmuller op 2002-04-02 13:40 ]
Link naar reactie
1. Met Client voor MS Netwerken kun je andere computers benaderen en bestanden delen e.d.. Windows Family Protocol is een vereenvoudigt protocol. Je kunt het wel gebruiken, maar 'Client voor MS netwerken' moet wel geinstalleerd zijn. Wanneer je met 'Client voor MS netwerken' automatisch wil inloggen dan kan dat via het tooltje Tweak UI. 2. Je kunt NetBeui wel als standaard protocol gebruiken maar dan kan je niet communiceren met computers met een ander OS dan windows. NetBeui wordt niet gebruikt op het internet, daarom wordt dit protocol aangemerkt als veiliger. TCP/IP is een algemeen protocol en wordt ook op internet gebruikt. Daarom moet je ook goed letten op de bindingen met dit protocol om te voorkomen dat je gedeelde shares via internet te benaderen zijn. Ik zou Netbeui niet verwijderen bij een werkend TCP/IP protocol want het is een bekend verschijnsel dat windowscomputers elkaar dan vaak niet kunnen vinden. Gewoon laten staan dus. En verder is het goed om op elke client een applicatie firewall en een virusscanner te installeren om je toepassingen in de gaten te houden en eventuele Trojans e.d. op te sporen. Gebruik Winroute Pro voor de algemeen geldende veiligheidsregels. Met de applicatie firewalls kun je de afzonderlijke computers bijsturen. Werkt erg goed allemaal. Ik heb in 4 jaar explosief surfen, ook op de hackers sites nog niets opgelopen. Groetjes, Noztra.
Link naar reactie
Ik vraag me af of dat correct is want ik heb nog nooit een wacht woord ingevuld. Niet in Windows 98/SE noch in Windows ME.Naar mijn ervaring ligt het verschil in de manier van inloggen Client van Microsoft Netwerk vraagt om wachtwoord en Microsoft family niet. Wat wel blijkt te werken is als je via Tweakiu automatisch inlogt tijdens het opstarten. Zie advies van NoZtra hierboven. Heb ik inmiddels geprobeerd en het werkt. Hoe het zit met Windows XP ben ik nog aan het uitvlooien. evengoed bedankt voor de reactie
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...